اعلام آمادگی دولت برای پروژه‌های قطار شهری قم

سپهر اقتصاد-رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفت: مسئله خاص مونوریل و فرودگاه قم توسط دولت به‌طورجدی پیگیری می‌شود چون انتظارات مردم در مورد این طرح‌ها به‌حق است و روند تکمیل آن‌ها طولانی شده است.


مطلب بدون عنوان 3085

داوود منظور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم در خصوص پروژه‌های قطار شهری قم اظهار داشت: مترو و مونوریل در این استان باید با یکدیگر یکپارچه شوند، ما هم آمادگی داریم که هم به پروژه مترو و هم به مونوریل کمک کنیم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تأکید کرد: مسئله خاص مونوریل و فرودگاه قم توسط دولت به‌طورجدی پیگیری می‌شود چون انتظارات مردم در مورد این طرح‌ها به‌حق است و روند تکمیل آن‌ها طولانی شده است.

وی ادامه داد: در بودجه سال آینده تلاش می‌شود که منابع مناسب‌تری برای طرح‌های قم ببینیم.
منظور همچنین با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی قم و ارتباط آن با مهاجرت‌پذیری استان گفت: در همین رابطه باید ساماندهی مناطقی که حاشیه‌نشینی در آن جریان دارد را با همکاری مدیریت شهری دنبال کنیم.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری در استان قم و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از گردشگران ازجمله احداث هتل‌های پنج ستاره نیز با مشارکت بخش خصوص در دستور کار است.


اتمام منوریل نیازمند کمک دولت است

مطلب بدون عنوان 3084

استاندار قم گفت: در طرح مونوریل که به چند دلیل ازجمله مطالبات مردمی و تأکیدات مراجع عالی‌قدر و علمای برجسته استان در خصوص تعیین تکلیف پروژه توجه به آن اهمیت بسیاری دارد، نیازمند کمک فراوان از سوی دولت هستیم.

موضوع مونوریل در قم را نمی‌توان با استفاده از ظرفیت‌ها و اعتبارات استانی پیشبرد و برای این طرح به‌طور حتم نیازمند همراهی دولت و سازمان برنامه‌وبودجه هستیم.

سید محمد آقامیری بیان داشت: ما در قم ۲ طرح بااهمیت مونوریل و فرودگاه را داریم که در خصوص فرودگاه هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مرتبط،‌ در حال انجام است.

وی افزود: در طرح مونوریل که به چند دلیل ازجمله مطالبات مردمی و تأکیدات مراجع عالی‌قدر و علمای برجسته استان در خصوص تعیین تکلیف پروژه توجه به آن اهمیت بسیاری دارد، نیازمند کمک فراوان از سوی دولت هستیم.

وی ادامه داد: صحبت از این طرح نیمه‌تمام در قم به نحوی بیان می‌شود که حاکی از ناکارآمدی است و ما باید با تعیین تکلیف پروژه‌ با این بحث مقابله کنیم.

استاندار قم گفت: موضوع مونوریل در قم را نمی‌توان با استفاده از ظرفیت‌ها و اعتبارات استانی پیشبرد و برای این طرح به‌طور حتم نیازمند همراهی دولت و سازمان برنامه‌وبودجه هستیم.

وی افزود: در همین رابطه رئیس‌جمهور در دوره نخست سفر استانی خود به قم قول تعیین تکلیف فرودگاه و مونوریل را دادند که با همکاری نهادهای ملی پیگیر این موضوع هستیم.


اجرای منوریل قم ازنظر تأمین منابع مالی بر عهده دولت است

مطلب بدون عنوان 3086

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح منوریل قم ازنظر تأمین منابع مالی بر عهده دولت است و حمایت ویژه دولت را برای تعیین تکلیف می‌خواهد.

وی همچنین با اشاره به پروژه مترو قم ادامه داد: نیاز است این پروژه نیز موردتوجه خاص دولت قرار گیرد، ما می‌خواهیم در سفر دوره دوم آقای رئیس‌جمهور به قم فاز نخست مترو این شهر افتتاح شود.

احمد امیرآبادی با اشاره به طرح منوریل گفت: اجرای این طرح ازنظر تأمین منابع مالی بر عهده دولت است و حمایت ویژه دولت را برای تعیین تکلیف می‌خواهد،‌ به‌خصوص که موضوع مونوریل مورد تأکید رئیس‌جمهور نیز قرار دارد.
وی همچنین با اشاره به پروژه مترو قم ادامه داد: نیاز است این پروژه نیز موردتوجه خاص دولت قرار گیرد، ما می‌خواهیم در سفر دوره دوم آقای رئیس‌جمهور به قم فاز نخست مترو این شهر افتتاح شود.
فاز نخست مترو قم حدفاصل شهرک شهدای کامکار تا میدان شهید مطهری هم‌‌اکنون آماده انجام تست گرم و اختصاص واگن جهت بهره‌برداری است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: قم در مرکز کشور است اما حاشیه‌نشینی و کمبودهایی دارد، اکنون مناطقی در قم داریم که مردم فقیری دارد و آنان نیازمند حمایت هستند، بنابراین لازم است در بودجه‌های ملی نسبت به رفع محرومیت‌ها در استان توجه شود.
وی همچنین در خصوص لزوم تأمین منابع درآمدی نهادهای فرهنگی تأثیرگذار، بیان داشت: برخی از این نهادها نیروی انسانی فراوانی دارند و منبع درآمد آن‌ها همین ردیف‌های فرهنگی است که لازم است به‌موقع تخصیص یابد.
 


تأمین هزینه‌های اجرای طرح مونوریل در توان مدیریت شهری قم نیست

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: تأمین هزینه‌های اجرا و تکمیل طرح مونوریل در توان شهرداری و مدیریت شهری قم نیست.
اگر بخواهیم این طرح را تخریب و جمع‌آوری کنیم باید معادل پولی که برای ساخت آن پرداخت‌شده هزینه کنیم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری بیان داشت: مونوریل با موقعیت خاص شهر قم در جهان اسلام و حضور میلیون‌ها زائر ایرانی و غیر ایرانی در طول سال باید دنبال شود و اجازه نداد این طرح در مقابل چشمان مردم بلاتکلیف باقی بماند.
وی با اشاره به وجود ایرادهایی در زمان ایجاد مونوریل افزود: ما باید به وضعیت کنونی پروژه توجه داشته باشیم، اگر بخواهیم این طرح را تخریب و جمع‌آوری کنیم باید معادل پولی که برای ساخت آن پرداخت‌شده هزینه کنیم که کار درستی نیست، بنابراین باید آن را حل کرد آن‌هم با راهی که اقتصادی بوده و به حل مشکل ترافیک هم کمک کند.
وی ادامه داد: در همین حال اجرای طرح مونوریل تا شهرک پردیسان که یکی از کانون‌های جمعیتی است و حتی ادامه دادن آن تا شهر جدید پرنیان به‌صورت ریل زمینی، می‌تواند اثر مثبتی بر روی ترافیک شهری داشته و به دلیل استقبالی که از آن می‌شود ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.
ذوالنوری با اشاره به این‌که اجرای طرح مونوریل در توان شهرداری و مدیریت شهری قم نیست،‌ گفت: با توجه به تأکید رئیس‌جمهور بر این موضوع با عزم دولت می‌توان این طرح را دنبال و زمینه رضایت مردم و مراجع تقلید را فراهم کرد.
خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر