افق هایی برای ایجاد تاکسی های ویژه گردشگری

سپهر اقتصاد-در کلان‌شهری مانند قم که از آن به دومین شهر گردشگری مذهبی یاد می‌شود، مدیریت شهری در نظر دارد با الکترونیکی کردن تاکسی‌های درون‌شهری، قدم‌هایی برای توسعه پایدار و بهبود گردشگری بردارد.

به گزارش شهرنیوز، حمل‌ونقل در زندگی کنونی شهری وظیفه جابه‌جایی امن، سریع و مطابق با الگوی زیست‌محیطی مسافر دارد و طبق گفته کارشناسان حمل‌ونقل مطلوب درون‌شهری ازجمله ناوگان تاکسیرانی می‌تواند مؤلفه‌ای مهم برای توسعه پایدار باشد.

توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی امروزی، نیاز به حمل‌ونقل درون‌شهری را بیش از بیش ملموس کرده است، لذا نیاز هر کلان‌شهری، وجود حمل‌ونقل استاندارد و به‌ویژه ناوگان تاکسیرانی مطلوب است به‌ویژه کلان‌شهرهایی مانند قم که دومین شهر مذهبی کشور از آن تعبیر می‌شود. شهری که در آن سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی سفر می‌کنند نیاز به حمل‌ونقل مدرنی مانند مترو و یا منوریل است که فعلاً از این دو امر محروم و باید تاکسی‌های آن ساماندهی و به سمت استاندارد قدم بردارد.
عمده مشکلاتی که زائران و مجاوران قم از آن گلایه دارند، وجود تاکسی‌های فرسوده و هم‌چنین عدم الکترونیکی بودن آن‌ها است ولی در سال‌های گذشته مدیریت شهری در حال قدم گذاشتن به سمت ساماندهی و الکترونیکی کردن تاکسی‌های درون‌شهری است اما وجود تاکسی‌های ویژه گردشگری در آن مغفول مانده است، چراکه برای تردد گردشگران نیاز به یک سری تاکسی‌های ویژه و رانندگان آموزش‌دیده است.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در گفت‌وگویی با اشاره به اجرای طرح الکترونیکی شدن تاکسی‌های درون‌شهری می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ دستگاه از تاکسی‌های استان مجهز به دستگاه کارت‌خوان هستند و با توجه به تفاهم صورت گرفته با شرکت مجری طرح، در آینده نزدیک این تعداد افزایش خواهد یافت. البته با توجه به اینکه این دستگاه‌ها به‌صورت رایگان در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد، متقاضیان زیادی در نوبت تحویل قرار دارند و به‌مرور زمان این امر محقق خواهد شد.
قاسم طالبی می‌افزاید: کلیه متقاضیان اخذ پروانه تاکسیرانی که قرار است به ناوگان شهری اضافه شوند ملزم به گذراندن و شرکت در کلاس‌های آموزشی شامل قوانین راهنمایی و رانندگی، اصول اولیه و آشنایی با آتش‌نشانی و فرهنگ شهروندی و مشتری مداری هستند؛ همچنین برای سایر رانندگان فعال شامل تاکسی‌های بی‌سیم آقایان و بانوان، تاکسی‌های خطوط و همچنین تاکسی‌های گردشی نیز دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز رانندگان در طول سال برگزار می‌شود.
به گفته وی، تعداد ۵۹۱۴ دستگاه تاکسی در قالب گردشی، خطوط و بی‌سیم تحت پوشش سازمان تاکسیرانی هستند که با توجه به مدل‌های حملی و نقلی موجود شامل اتوبوس، تاکسی، آژانس‌های تلفنی و تاکسی‌های اینترنتی و از طرف دیگر شبکه موجود معابر شهر قم و همچنین وجود خودروهای مسافربر شخصی غیرمجاز در نقاط مختلف سطح شهر، بر اساس مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر این تعداد تاکسی برای شهر قم کفایت می‌کند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم می‌گوید: فعالیت دربستی برخی تاکسی‌ها به‌ویژه در هسته مرکزی شهر و در مناسبت‌های مختلف تخلَف محسوب و در صورت مشاهده و اخذ گزارش توسط شهروندان و زائرین در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد و مسافرین عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف شامل اخذ کرایه اضافی، امتناع از حمل مسافر و فعالیت دربستی تاکسی‌ها، مراتب را با ذکر کد چهار رقمی تاکسی و یا پلاک آن‌ها با شماره تماس‌های ۱۳۷ و ۳۶۶۲۸۸۰۰ امور تاکسیرانی شهرداری قم در میان بگذارند.

طالبی در ادامه گفت‌وگوی خود عنوان می‌کند: با توجه به زائرپذیر بودن شهر قم و پذیرا بودن گردشگران مذهبی در طول سال و مناسبت‌های مختلف ، تقویت خطوط هسته مرکزی علی‌الخصوص خطوط تاکسی منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در دستور کار این سازمان قرار دارد؛ همچنین راه‌اندازی تاکسی توریست و گردشگری بر اساس تفاهم با سازمان میراث فرهنگی استان در آینده نزدیک هم از اولویت‌های اول این سازمان است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر