امضای تفاهم نامه آبفا با دانشگاه‌های قم به منظور ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب

امضای تفاهم نامه آبفا با دانشگاه‌های قم به منظور ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب

سپهر اقتصاد-شرکت آب و فاضلاب استان قم به‌منظور توسعه فرهنگ صرفه‌جویی و مدیریت مصرف این نعمت الهی با پردیس فارابی دانشگاه تهران و دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

شرکت آب و فاضلاب استان قم به‌منظور توسعه فرهنگ صرفه‌جویی و مدیریت مصرف این نعمت الهی با پردیس فارابی دانشگاه تهران و دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حمید زارع، رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در نشستی که به همین منظور برگزار شد با اشاره کمبود منابع آب در کشور بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب به ویژه در بین دانشگاهیان تأکید کرد و گفت: اجرایی شدن این تفاهم‌نامه ضمن کمک به صرفه‌جویی در مصرف آب در دانشگاه، می‌تواند تأثیرات مثبتی را در فرهنگ دانشجویی، استادی و کارمندی و در نهایت حفظ منابع آبی کشور داشته باشد.

مقدمی، معاون دانشگاه فرهنگیان قم نیز تربیت معلمان آینده کشور در این دانشگاه، گفت: اگر فرهنگ مصرف بهینه آب در بین دانشجویان این دانشگاه که وظیفه تربیت نسل جدید را بر عهده خواهد داشت، نهادینه شود قطعاً در آینده به بهره‌وری خوبی در این زمینه خواهیم رسید.

حسن بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز به تشریح وضعیت منابع آبی کشور و استان پرداخت و گفت: ما با مشکل ذاتی و تاریخی کمبود آب در کشور مواجه هستیم که در همین راستا باید تمام تلاش و برنامه‌ریزی ما برای حفظ منابع موجود باشد.

وی مدیریت مصرف را مهم‌ترین راهکار در حفظ منابع آبی دانست و افزود: فرهنگ‌سازی در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به نقش مهم و تأثیر دانشگاه‌ها در جامعه تلاش کردیم این مهم را از دانشگاه‌ها شروع کنیم.

مدیر عامل آبفای قم با اشاره به اینکه حدود ۴۵ درصد مشترکان در استان قم بالاتر از الگو آب مصرف می‌کنند، تأکید کرد: همه دستگاه‌ها باید در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف و ترویج مصرف بهینه تلاش کنند تا بتوانیم از این چالش جدی که با آن مواجه هستیم عبور کنیم.

علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور نیز با اشاره به کاهش چشمگیر میزان بارندگی در سال آبی گذشته نسبت به بازه بلندمدت، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت، گسترش شهر‌ها و تغییر رفتار مصرفی مردم چاره‌ای جز مدیریت تقاضا نداریم.

وی با تأکید بر لزوم تغییر رفتار مصرفی تمام جامعه گفت: باید الگو‌هایی را در زمینه مصرف بهینه آب در کشور ایجاد کنیم و مردم را به سمت آن سوق دهیم تا بتوانیم شاهد استفاده درست از آب در تمام بخش‌ها باشیم.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور همکاری با دانشگاه‌ها را در زمینه مدیریت مصرف آب به نوعی الگوسازی برای جامعه دانست و گفت: دانشجویان می‌توانند الگو‌های مصرف را به سایر ارکان جامعه منتقل کنند که این موضوع در میان و بلندمدت تأثیرگذار خواهد بود.

سیدمهدی قریشی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز استفاده از فناوری‌های نوین، تدوین قوانین سختگیرانه و فرهنگ‌سازی را از روش‌های مهم در مصرف بهینه آب دانست و گفت: فرهنگ‌سازی مصرف مهم‌ترین روشی است که می‌تواند به حفظ منابع آبی کمک کند و در این راه باید اقدامات اساسی انجام گیرد.

وی با اشاره به حمایت استانداری قم از اقداماتی که در زمینه فرهنگ‌سازی انجام می‌شود، افزود: با عبور از تنش آبی در حال حرکت به سمت بحران هستیم در همین راستا باید ضمن تغییر نگرش‌ها به موضوع آب در تمام سطوح جامعه از جمله تصمیم گیران، گام‌های اساسی در حفظ و حراست از منابع برداریم.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر