انواع باغ میوه‌های گرمسیری و سردسیری در قم موجود است

سپهر اقتصاد-مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: انواع باغ میوه‌های گرمسیری و سردسیری در استان موجود است و باغداران قمی توانسته‌اند با وجود محدودیت‌های منابع آبی و شرایط خاص جغرافیایی این استان، حداقل در تولید ۲۵ محصول باغی پرمصرف عملکرد موفق و مطلوبی داشته باشند.


مسلم ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع، بیان داشت:‌ محصولات باغی قم تنوع زیادی دارد و این استان در تولید برخی از آن‌ها با وجود کم بودن سطح زیر کشت، به دلیل کیفیت بالای محصول در کشور سرآمد است.
وی اظهار داشت:‌۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ در قم موجود است و سالانه بیش از ۸۰ هزار تُن محصولات متنوع باغی در این استان تولید می‌شود.
وی افزود: باغ‌های قم در مناطق مختلف استان از دشت‌ گرفته تا نقاط کوهستانی ‌ایجاد شدند و در هر کدام با توجه به موقعیت قرارگیری و شرایط آب و هوایی منطقه، محصولی خاص تولید می‌شود.
وی ادامه داد: برای مثال در مناطق دشتی استان بیشتر محصولاتی نظیر پسته، انار و گل محمدی تولید شده و در نقاط کوهستانی نیز با توجه به شرایط آب و هوایی محصولاتی همچون گیلاس، گردو، قیصی و از این گونه میوه‌ها، برداشت می‌شود.
ابراهیمی با اشاره به ظرفیت مطلوب برداشت برخی از محصولات باغی در استان قم گفت: برای نمونه سالانه بیش از هشت هزار تُن پسته، ۳۵ هزار تُن انار و ۲ هزار و ۵۰۰ تُن گردو در باغ‌های استان قم تولید می‌شود که همگی از نظر کیفیت بالاترین استانداردها را دارد.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر