ایجاد ساز و کار مناسب برای توسعه صادرات

سپهر اقتصاد-در جلسه اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی قم با حضور محمد توتونچی سفیر ایران در کویت تصریح شد: بخش خصوصی خواستار ساز و کاری مناسب برای توسعه روابط در زمینه تجارت بین الملل است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل رجبیان نایب رئیس اول اتاق بازرگانی در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی گفت: در سال جاری بر اساس هماهنگی های صورت گرفته و بیانات تیم اقتصادی دولت محترم انتظار داریم که امسال با حضور رایزنان بازرگانی و سفرا شرایط برای معرفی محصولات ایران بخصوص استان قم به بازارهای جهانی فراهم گردد.
وی تاکید کرد: وجود سفارتخانه های فعال می‌تواند سهم بازار ایران در کشور های همسایه را جهت افزایش و صعود نمودار صادرات تغییر دهد، متاسفانه برخی از قوانین، مقررات و آیین نامه ها در کشور نه تنها باعث بهبود فعالیت بخش خصوصی نمی شود بلکه با اعمال تبعیض بخش دولتی و خصوصی و قائل شدن امتیازهایی برای بخش دولتی، مشکلاتی را برای صنایع خصوصی کشور ایجاد کرده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی قم معتقد است: در گذشته ارتباطات خوبی به لحاظ اعتباری از طریق کشورها با بانک مرکزی انجام می‌گردید و تأمین مالی نیز از سوی کشورهای هدف صورت می‌گرفت لکن این ارتباطات با بانک مرکزی قطع و بیمه های معتبر جهانی نیز قراردادهایشان باطل شد و همه دفاتر در ایران تعطیل شدند. او ادامه داد: اگر این سیستم ها دوباره فعال شود و ما بتوانیم واردات و صادرات را با ۴ درصد سود انجام دهیم اقتصاد شکل واقعی خود را می گیرد لذا باید به دنبال چنین راهکارهایی باشیم و بتوانیم اقتدار خود را حفظ کرده و مسائل و مشکلات کشور را در این زمینه مرتفع سازیم.
رجبیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در این جلسه تولید و صادرات فرش دستباف را مورد تاکید قرار داد، او وجود بیش از ٣٠٠ واحد کفش و ۲۵۰ واحد سنگ و ۱۵۰ واحد صنایع پلیمری و ۱۱۰ شرکت صادراتی در حوزه فرش را به عنوان مهمترین شاخص‌های توسعه استان نام برد.
توسعه روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس
محمد توتونچی سفیر ایران در کویت گفت: در سال‌های اخیر، روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله امارات، عمان، کویت و قطر، بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است. ما با ایجاد سازوکار مناسب در روابط در حال ارتقاء تسهیلات تجاری و اقتصادی برای تجار در منطقه هستیم.
وی ادامه داد: امارات، به عنوان یکی از اعضاء حوزه خلیج فارس، با ایران روابط تجاری گسترده‌ای را تجربه کرده و از سویی تسهیلات برای صدور ویزا به تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی تسریع و تسهیل شده است. همچنین، شرایط حمل و نقل نیز بهبود یافته و روابط بین بنادر دو کشور توسعه پیدا کرده است. علاوه بر این، تسهیلات بانکی و شرایط انتقال پول نیز برای تجار ایرانی در امارات بهبود گردید.
سفیر ایران در کویت بیان نمود: عمان نیز از همکاران ایران در منطقه خلیج فارس بوده که در سال‌های اخیر، توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و عمان مشهود بوده است. صدور ویزا برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی تسهیل شده و فرآیند حمل و نقل بین دو کشور بهبود یافته است. همچنین، در دسترس بودن شرایط مناسب بانکی برای تسهیل تجارت و انتقال پول نیز از ویژگی‌های روابط ایران و عمان است.
محمد توتونچی در جمع اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی قم از تلاش کشورهای قطر و کویت برای توسعه روابط با ایران خبر داد و گفت: قطر و کویت نیز در توسعه روابط با ایران تلاش می‌کنند. در سال 2021، قطر اعلام کرد که می‌خواهد روابط دیپلماتیک خود با ایران را توسعه دهد و همکاری‌های تجاری را گسترده کند. همچنین، کویت نیز در راستای تقویت روابط با ایران اقداماتی را به عمل آورده و تسهیلات تجاری شامل صدور ویزا، حمل و نقل و شرایط انتقال پول نیز در حال بهبود است.
به طور کلی، روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه تجارت و اقتصاد بهبود یافته است. تسهیلات برای تجار و تولیدکنندگان ایران در صدور ویزا، حمل و نقل و انتقال پول ارائه می‌شود. این شرایط موجب ایجاد فرصت‌های جدید برای تجارت و سرمایه‌گذاری بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد شد و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را به دنبال خواهد داشت.
فعالان اقتصادی برای حضور در عرصه جهانی تلاش ‌کنند
حمید مکارم رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در قم گفت: فعالان اقتصادی با توجه به تغییرات جهانی و امکانات جدید در حوزه تجارت و ارتباطات گسترده ای که دولت محترم فراهم کرده است، تلاش خود را برای افزایش حضور در عرصه جهانی بیشتر کنند.وی با اشاره به اتخاذ رویکردهای جدید و بهره‌گیری از ایجاد روابط به منظور افزایش صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقاء تعاملات تجاری با کشورهای دیگر گفت: یکی از اقداماتی که فعالان اقتصادی از سوی سفارت خانه بهره‌مند میشوند، برقراری روابط تجاری قوی با کشورهای جهانی است. آنها با برقراری ارتباط مستقیم با شرکای تجاری بین‌المللی و شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری، با فرصت‌های تسهیل شده جدیدی که سفیر محترم برای صادرات و تجارت باز می‌کند این امکان را خواهند داشت تا محصولات و خدمات خود را به صورت گسترده‌تری به بازار جهانی معرفی کنند و با شرکای خارجی همکاری‌های جدید را برقرار کنند.
با توجه به این تلاش‌ها، فعالان اقتصادی قادر خواهند بود تا با افزایش حضور در عرصه جهانی، رشد و توسعه اقتصادی کشور را تقویت کنند و موفقیت‌های بزرگی را در بازارهای جهانی به دست آورند.
یادآور می‌شود اعضاء محترم اتاق بازرگانی که علاقمند به ارتباط با سفارت ایران در کویت هستند میتوانند مراتب را به اتاق بازرگانی قم با شماره تلفن 02537777196 جهت هماهنگی های بعدی اطلاع دهند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر