بازآفرینی عبور و مرور شهر قم از دل بافت فرسوده تا دورشهر به روزهای آینده موکول شد

سپهر اقتصاد- طرح اولیه فاز پنج عمار یاسر از ۵۰ سال گذشته تصویب شده بود اما شروع عملیات اجرایی این پروژه از ۲ سال قبل آغاز شد که انتظار می‌رفت بر اساس قول مسئولان شهری، در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد که این امر نیز بنا به گفته مدیرمنطقه هفت شهرداری قم، به دلیل عدم پیش بینی تملک ۲ پلاک در خیابان شهید فاطمی(دورشهر) به روزهای آینده موکول شده است.

به گزارش ایرنا، بازآفرینی شهری، اصلاح بافت فرسوده، اصلاح عبور و مرور شهری برای زائرین و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه (س)، کاهش زمان سفر و افزایش راه های دسترسی و کاهش ترافیک از اهداف پروژه فاز پنج عمار یاسر است که از چهارراه انقلاب تا میدان سپاه را شامل می شود.

براساس تفاهم نامه منعقده میان اداره کل راه و شهرسازی استان قم و شهرداری، تکمیل، تملک و توسعه زیرساخت های شهری و محلی و بازگشایی تعریض محور فاز پنج عماریاسر قم و احداث زیر گذر و تسهیلات عبور و مرور از محل اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان و منابع مدیریت شهری انجام گیرد.

براساس این تفاهم نامه، به بخشی از پلاک هایی که در مسیر این پروژه قرار داشته و باید تخریب می شدند، زمین معوض از محل اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان واگذار شود.

در جریان اجرای این طرح از سال ۱۴۰۰، پلاک های معرفی شده در محدوده طرح، از اراضی تفکیکی از محل اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان به عنوان معوض کارسازی شده اند.

گفتنی است؛ اراضی ۴۸ هکتاری متعلق به شرکت بازآفرینی شهری ایران و در محدوده بلوار ۱۰۰ متری امام صادق و بلوار امام علی (ع) پردیسان قم قرار دارد.

این اراضی به عنوان پشتوانه احیا و ساماندهی بافت های فرسوده شهر قم به عنوان مصوبه دور اول سفر رییس جمهور به قم، به استان تفویض شد.

طرح اولیه فاز پنج عمار یاسر از ۵۰ سال گذشته تصویب شده بود اما شروع عملیات اجرایی این پروژه از ۲ سال قبل آغاز شد که انتظار می‌رفت بر اساس قول مسئولان مربوطه دهه فجر امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

خبرنگار ایرنا روز یکشنبه در گفت و گو با محمد رمضانی، مدیر منطقه هفت شهرداری قم، آخرین وضعیت این پروژه را جویا شد که بنا به گفته وی، عدم پیش بینی ۲ پلاک در نبش خیابان شهید فاطمی(دورشهر)، علت عدم افتتاح این پرژه در دهه فجر ۱۴۰۲ شده است.

رمضانی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه عملیات اجرایی و ابنیه این پروژه به اتمام رسید، مطابق برنامه ریزی های انجام شده قرار به افتتاح این پرژه در دهه فجر امسال بود تا همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شهروندان بتوانند از مواهب آن بهره مند شوند.Play

00:00

-00:44MuteSettingsPIPEnter fullscreen

Download

۲ پلاک نبش خیابان شهید فاطمی(دورشهر) در طرح اولیه پیش بینی نشده بود

وی با اشاره به ضرورت تملک و تخریب ۲ پلاک در نبش خیابان شهید فاطمی به منظور بهره برداری از پروژه فاز پنج عمار یاسر، ادامه داد: در طرح اولیه، تملک ۲ پلاک باقی مانده در خیابان شهید فاطمی(دورشهر) را پیش بینی نشده بود و این امر سبب به تعویق افتادن این پروژه شد.

رمضانی با بیان اینکه توافق با مالکان این پلاک ها انجام شد، گفت: تملک حیات این منازل مراحل قانونی خود را سپری کرده و تخریب به صورت کامل انجام گرفته است.

به گفته وی پروژه فاز پنج عمار یاسر به اتمام رسیده است و کاملا آماده افتتاح و بهره برداری است.

این مسئول ادامه داد: تمام مراحل عمرانی و خدمات شهری پروژه مذکور به اتمام رسیده است و تنها مشکل برق در بخشی این تملک های اخیر این پروژه باقی مانده بود که اداره برق استان قم در حال نصب تیرهای برق است تا شبکه برق این پروژه نیز تکمیل شود.

افتتاح و بهره برداری در چند روز آینده

وی بارندگی روز های اخیر را دلیل به تعویق افتادن بخشی از خط کشی های خیابان های واقع در این پروژه عنوان و بیان کرد: از لحاظ عمرانی این پروژه تکمیل است و روابط عمومی شهرداری قم زمان افتتاح و بهره برداری در روزهای آینده را اعلام خواهد کرد.

مدیر منظقه هفت شهرداری قم به انجام عملیات های مختلف این پروژه مانند رنگ جدول ها، دیواره سازی، نصب علائم و نصب چراغ راهنمایی در تقاطع خیابان های معلم و بیگدلی، اشاره و بیان کرد: در مسیر انجام پروژه از ابتدا حدود ۳۰۰ منزل وجود داشت که باید تملک می شد که تا ۲ سال گذشته، ۱۱۰ منزل باقی مانده بود که با ۶۵۰ میلیارد تومان، تملک این منازل باقی مانده نیز انجام شد.

هزینه به روز تملکات پروژه فاز پنج عمار یاسر از ابتدا تا کنون، بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد بوده است.به گفته وی هزینه به روز تملکات پروژه فاز پنج عمار یاسر از ابتدا تا کنون، بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد بوده است.

رمضانی ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد تومان نیزهزینه احداث خیابان و تکمیل تونل غدیر شده است.

وی به تصویب طرح اولیه فاز پنج عمار یاسر از ۵۰ سال گذشته اشاره و بیان کرد: برای تملک ۹۸ پلاک این محور از ابتدای امسال بیش از ۶ هزار میلیارد ریال هزینه و حدود یک و نیم هکتار زمین در قالب این طرح در بافت مرکزی شهر آزادسازی شده‌است.

بکار رفتن ۲ هزار و ‌۶۰۰ تن میلگرد، ۲۵ هزار تن بتن ریزی و ۱۱ هزار متر مربع عرشه سازی از ویژگی‌های تونل فاز پنج عمار یاسر است که رمضانی مورد اشاره قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: تونل غدیر در تکمیل رینگ ترافیکی هسته مرکزی شهر مقدس قم اجرا شده که طی سال‌های آینده با اتصال به طرح‌های دیگر تکمیل خواهد شد.

وجود تأسیسات و معارضات را از عوامل مهم در طولانی‌شدن طرح تونل عمار یاسر

عباس حلوایی زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز با اشاره به ارتفاع سطح تونل این فاز در تقاطع بلوار پیامبر اعظم (ص)، بیان کرد: ارتفاع این تونل بیش از ۱۱ متر می‌باشد که در نوع خود بی‌بدیل است.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز این طرح این است که در صورت ترافیک و تردد بالای خودروها بخصوص در مناسبت‌های ملی و مذهبی، امکان انتقال ترافیک عبوری از سطح یک به سطح منفی یک وجود دارد که در این حالت سطح یک تونل تبدیل به پیاده‌راه شهری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طول فاز پنج عمار یاسر از چهارراه انقلاب تا میدان سپاه ۲ کیلومتر است که سبب کاهش زمان سفر، ترافیک و افزایش مسیرهای دسترسی خواهد شد.

طول فاز پنج عمار یاسر از چهارراه انقلاب تا میدان سپاه ۲ کیلومتر است که سبب کاهش زمان سفر، ترافیک و افزایش مسیرهای دسترسی خواهد شد.وی وجود تأسیسات و معارضات را از عوامل مهم در طولانی‌شدن طرح تونل عمار یاسر یاد کرد.

حلوایی زاده همچنین با اشاره به آب‌گرفتگی تونل غدیر در روزهای بارندگی ابراز داشت: علت این آب‌گرفتگی‌ها پس‌زدگی فاضلاب جاری در سطح منفی این تونل است و مشکل فنی و اجرایی در طراحی این تونل وجود ندارد.


پیش‌بینی کاربری‌های تجاری در پروژه فاز پنج عمار یاسر

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز با اشاره به طرح تبدیل آرامستان نو به باغ مزار شهری، تصریح کرد: از ۱۳۲ باب مغازه پیرامونی این آرامستان تاکنون ۵۰ درصد پلاک‌ها تملک شده‌است.

مهرداد توکلی مقدم با اشاره به آغاز سامان‌دهی این آرامستان خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی قبرستان نو در جوار حرم مطهر شایسته حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیست.

قبرستان نو یکی از آرامستان‌های قدیمی شهر قم است که در محدود خیابان امیرکبیر در نزدیکی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) واقع شده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: با پیش‌بینی‌های انجام شده در ۲ طرف پروژه فاز پنج عمار یاسر ۴۰ بلوک تجاری به متراژ ۳ هزار مترمربع مطابق با سبک معماری و شهرسازی بومی این محدوده احداث خواهد شد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر