بازدید مدیران استانداری از بافت تاریخی شهر قم

سپهر اقتصاد-تعدادی از مدیران استانداری قم و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، روز ۱۳ آذرماه جاری از یک طرح گردشگری و نیز بافت تاریخی شهر قم بازدید کردند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، در این بازدید رضا زینل‌بیگ مدیرکل حوزه استاندار قم، مهدی متقیان مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم، علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، محمدحسین علی‌اکبری مدیر منطقه یک شهرداری قم و مهدی صمدی مسئول دفتر فنی میراث‌فرهنگی استان قم حضور داشتند.

در ابتدای این بازدید، مسئولان با حضور در بخشی از بافت تاریخی شهر قم در مسیر سرای ملاحسین، بازار کهنه و میدان کهنه؛ از این محور تاریخی بازدید و با مغازه‌داران منطقه مذکور در رابطه با مشکلات‌شان گفت‌وگو کردند.

در ادامه از بافت تاریخی چهارراه بازار شهر قم بازدید کردند و در جریان چگونگی روند پیشرفت اجرای طرح مرمت و سامان‌دهی جداره‌های بافت تاریخی این منطقه قرار گرفتند.

همچنین مسئولان از هتل پنج ستاره طوبی که در بلوار پیامبر اعظم(ص) در حال ساخت است، بازدید و با مدیران این طرح گفت‌وگو کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در حاشیه این بازدیدها گفت: در عملیات سامان‌دهی و مرمت جداره‌های تاریخی چهار راه بازار در راسته بازار تاریخی در فاز نخست با هزینه ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

علیرضا ارجمندی افزود: جداره‌های تاریخی این معبر، با نظارت مستقیم کارشناسان فنی این اداره‌کل به طور کامل سنتی و مطابق با سازه اصلی بازسازی و مرمت می‌شود که فاز نخست طرح مذکور شامل؛ حذف الحاقات، سامان‌دهی و مرمت نمای سر در شمس‌العماره و جداره‌های مجاور آن است.

او با بیان این که چهارراه بازار در نزدیکی راسته بازار تاریخی شهر قم قرار دارد، اظهار کرد: بازار قم، بنایی متعلق به دوره‌های صفوی تا قاجار است که به دلیل مجاورت با حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد امام حسن عسکری(ع) در صورت مرمت و احیا، یک محور گردشگری به شمار می‌رود.

او همچنین، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﺗﺎریخی بازار قم؛ ﺗﻼش ﺑﺮای ﺣﻔﻆ، ﺛﺒﺖ و ﻧﮕﻬﺪاری ﺟﺪارهﻫﺎی تاریخی آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺨﺸﯽ ارزﺷﻤﻨﺪ از یک ﺷﻬﺮ ایرانی‌اﺳﻼﻣﯽ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ دانست.

بازار قدیم شهر قم از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود و متشکل از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ است و ورودی‌های آن در خیابان‌های طالقانی (آذر) و ۱۹ دی (باجک) قرار دارد. 

این مجموعه در بافت قدیمی این شهر است و تیمچه بزرگ این بازار، بزرگ‌ترین سقف ضربی را در سراسر کشور دارد، هر کدام از بخش‌های بازار مذکور، برخوردار از معماری ناب و مثال‌زدنی ایران است که اصول معماری سنتی ایرانی را با توجه به کویری بودن منطقه، به خوبی در ساخت آن به ‌کار رفته است. 

هر بخش از بازار قدیمی شهر قم در دوران مختلفی ساخته و به مرور بر وسعت آن افزوده شده و قدمت بازار قم متعلق به دوره‌های سلجوقیان، ایلخانیان، صفویان، قاجار و پهلوی است.

بازار نو و کهنه به شماره ۱۹۳۷ و تیمچه بزرگ با شماره ۱۹۰۲ در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدند و از مکان‌های دیدنی استان قم برای گردشگران محسوب می‌شوند.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر