برای حفظ بافت تاریخی قم به بسیج عمومی نیاز داریم

سپهر اقتصاد-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: قم یک شهر تاریخی و با اصالت است، برای حفظ بافت تاریخی به بسیج عمومی نیاز داریم؛ ارگان‌ها، نخبگان و رسانه‌ها پایِ کار بیایند تا بتوانیم هویت شهر را برای نسل آینده حفظ کنیم.


به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی گفت: قم دارای یک پیشینه تاریخی بالای ۷ هزار سال است و برای اثباتِ قدمت این شهر، مستند تاریخی وجود دارد؛ ولی در قم جایی را نداریم، دانش‌آموزان را بدان جا ببریم و بگوییم این هویت شهر ما و این قدمت قم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ با بیان این که وجه غالب کاوش‌ها و پیشینه قم نشان از مذهبی بودن این شهر در گذشته‌های دور دارد، افزود: پس از پیامبر اسلام(ص) همین خطه، خطه مؤمنان و شیعیان بوده است؛ کاشان، قم و چند شهر بودند که بعد از صفویه رشد کرده‌اند و اصالت با این‌ها بود؛ اما این هویت برای نه تنها قمی‌ها، بلکه کسانی که به گونه‌ای تصویری از قم دارند، اصلاً تبیین نشده است.

او خاطرنشان کرد: یکی از وظایف رسانه‌ها و پژوهشگاه‌ها پرداختن به هویت تاریخی این شهر است. مهم‌ترین مسأله‌ این است که مردم شهر حتی بعضی از فرهیختگان این شهر هویت تاریخی این شهر را نمی‌شناسند.

ارجمندی ادامه داد: اگر در بافت تاریخی با تخریب مواجه می‌شویم، به خاطر است که فرهنگ جامعه هنوز به این حد نرسیده است که بدانند، بناها و بافت تاریخی هویت و شناسنامه شهر است و اگر بنایی را تخریب کنند و بخواهند، از روی آن بازسازی کنند، بنای قبلی نخواهد شد.

او افزود: چون نمی‌دانند، بنای تاریخی موجود منحصربه‌فرد است؛ زیرا نتوانستیم، جامعه را به این اقناع برسانیم که بنای تاریخی ارزشمند است. رسانه‌ها و کسانی که دلشان برای هویت شهر قم می‌سوزد، باید در این زمینه تلاش کنند؛ چون این شهر به لحاظ فرهنگ میراثی خیلی توجیه نیست.

او یکی از مشکلات قم در حوزه بافت تاریخی را عدم گره خوردن اقتصاد و معیشت مردم با بافت تاریخی برشمرد و گفت: در شهری همچون یزد، بافت تاریخی با زندگی مردم گره خورده، به این صورت که در بافت تاریخی گالری و اقامتگاه سنتی ساخته شده است و کارگاه و فروشگاه صنایع‌دستی راه انداخته‌اند، در این شرایط اگر کسی بخواهد، به بافت آسیب بزند، خود مردم مانع می‌شوند؛ گزارش می‌دهند و از بافت تاریخی مراقبت می‌کنند؛ چون می‌دانند، بخشی از معیشت آنان وابسته به وجود همین بافت است. این روش باید در قم هم اجرا شود.

ارجمندی گفت: بافت تاریخی یزد ۱۰ سال پیش نا امن بود. احیا نشده بود، با کمک شهرداری، استانداری، میراث‌فرهنگی و سایر دستگاه‌ها که استانداری آورده بود، بافت تاریخی احیا شد و مردم هم آهسته‌آهسته آمدند و به ارزش آن پی بردند و به فکر افتادند، چطور از این بافت استفاده کنند که هم اصالت شهر پایدار باشد و هم اقتصادشان بچرخد.

او اظهار کرد: برای حفظ بافت تاریخی قم به کارهای غنیِ فرهنگی نیاز داریم، لازم است، دستگاه‌ها با همدیگر بتوانند برای آن کاربری تعریف کنند، به طوری که با معیشت و زندگی ساکنان آن گره بخورد تا خودِ مردم از بافت تاریخی محافظت کنند.

او گفت: بازار کهنه قم که مربوط به دوره صفویه است، یک بازار متروکه بود تا پارسال کسبه حدود ساعت ۱۷ تعطیل می‌کردند؛ چون مشتری نبود، سال گذشته در بازار کهنه مرمت و احیا را شروع کردیم، ابتدا کسبه اعتراض می‌کردند؛ ولی وقتی چند سقف را ساختند، آن جا جلوه پیدا کرد و خود کسبه از ما تشکر کردند.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بیان کرد: از دیگر بناهای تاریخی شهر قم، می‌توان به مسجد جامع و مدرسه جهانگیرخان اشاره کرد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: نخستین مناره آجری ایران در قم  قرار دارد که دو تا راه‌پله؛ یکی رفت، یکی برگشت دارد. در اصفهان از این مناره‌ها درآمد اقتصادی دارند.

او همچنین میدان کهنه و مدرسه غیاثیه را نیازمند توجه دانست و افزود: بازار کهنه، میدان کهنه و سرای ملا حسین یک مسیر غنی تاریخی و هویتی است و حداقل نصفِ‌روز، گردشگرها می‌توانند از این محور جذاب بازدید داشته باشند.

او گفت: معتقدیم، برای حفظ بافت تاریخی باید کمی متعادل رفتار کرد. شرایط زندگی مردم و شرایط بافت تاریخی را در نظر گرفت. حفظ بافت تاریخی از اولویت‌های ما و از چیزهایی است که تجدید ناپذیر است و خیلی هم می‌تواند برای ما و آیندگان پیام‌هایی داشته باشد.

ارجمندی گفت: از دید ما بافت تاریخی قم ارزشمند است، بسیاری از مستشرقان که قم را از نزدیک دیده‌اند، عاشق این شهر و فرهنگ جاری این شهر بودند. در زمینه بافت تاریخی برای احیا و حفظ آن از همه دستگاه‌ها درخواست همکاری داریم.

او اظهار کرد: مردم در نگهداری و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی حفظ بافت تاریخی به ما کنند. معتقدیم، بافت تاریخی و داشته‌های میراثی قم یک گنج است، در صورت تعریف کاربری مناسب برای حفظ و احیای بافت تاریخی باعث می‌شود که گردشگر به قم بیاید و مدت زیادتری در این شهر اقامت کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ با اشاره به این که ظرفیت‌های این استان در زمینه گردشگری بسیار متنوع است، افزود: به عبارتی، این امر به رونق و توسعه صنعت گردشگری قم می‌انجامد.

انتهای پیام/

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر