برخی اراضی منطقه محروم نشین اسماعیل‌آباد قم به فضای سبز تبدیل می شود

عوارض صدور پروانه ساختمانی در طرح‌های تولید مسکن درقم ۴۰ درصد کاهش یافت

سپهر اقتصاد - در نود و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، موضوع اِعمال ماده ۹ در رابطه با برخی اراضی منطقه محروم نشین اسماعیل‌آباد بررسی، و طی آن با تبدیل کاربری‌های زمین‌های این منطقه به فضای سبز و شارع موافقت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس شورای اسلامی شهر قم در این جلسه اظهار داشت: فرمانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) باید با استفاده از ظرفیت زمین‌های ۳۲ هکتاری، همچنین قانون مربوط به اراضی زیردکل برق و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، اقدام به جابه‌جایی و تغییر محل سکونت ساکنان منطقه اسماعیل آباد کنند.
محسن محرری افزود: تصویب این لایحه یک پشتوانه قانونی در برابر برخی مقاومت‌های احتمالی می‌باشد.
رئیس شورای شهر قم همچنین اظهار کرد: با تصویب این لایحه کاربری زمین‌های منطقه اسماعیل‌آباد به فضای سبز و شارع تبدیل خواهد شد.
محرری با تاکید بر اینکه در این منطقه، اعیانی‌ها عمدتا به صورت غیررسمی ساخته شده‌اند گفت: بسیاری افراد ساکن در این منطقه از اتباع هستند، مالکیت ندارند و زمین نیز برای فرد دیگری است، از این رو متصرف محسوب می‌شوند.
نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم نیز افزود: یکی از موضوع‌های سفر ریاست جمهوری، تاکیدهای استانداری و مدیریت شهری همچنین مطالبه‌هایی که از سوی مردم مطرح شده، بهسازی و ساماندهی اراضی معروف به اسماعیل‌آباد است.
روح‌الله امراللهی تصریح کرد: یکی از مباحث، بازگشایی و تکمیل خیابان است، که به عنوان نخستین اقدام باید فرآیند بازآفرینی و بهسازی منطقه انجام گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این زمین‌ها در مالکیت مالک اولیه است، و مالک اولیه نیز به هیچ وجه واگذار نکرده، و این بافت به طور خودرو شکل گرفته است، امکان انتقال سندها و واگذاری مستقیم و یا غیرمستقیم وجود ندارد.
امراللهی در ادامه سخنان پیگیری این اقدام را از طریق چرخه قانونی ضروری دانست و گفت: شهرداری به همین دلیل مکلف شده، برای بازگشایی این محور از ابزار ماده ۹ استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه ۱۴۷ پلاک ثبتی از سوی شهرداری منطقه پنج معرفی شده است خاطرنشان کرد: مساحت عرصه این پلاک‌ها کمتر از ۱۰۰ مترمربع است، و اغلب نیز مالکیت ندارند، چون در خیابان اصلی هستند، نیاز به بازگشایی دارند.
محله اسماعیل‌آباد از حدود دهه ۷۰ تشکیل شده و پس از سال ۱۳۸۶ با الحاق منطقه جمکران به شهر قم، جزو محدوده این شهر شده و در حال حاضر این محله در محدوده شهر قم و کنار ریل راه‌آهن قرار دارد، اما ساخت‌وسازهای آن خارج از قانون، انجام شده‌ است.

بررسی نرخ جدید کرایه سرویس های دانش آموزی
نایب رئیس کمیسیون عمران همچنین با اشاره به نامه آموزش و پرورش استان در خصوص نرخ کرایه پیشنهادی وسیله رفت‌وآمد دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ مصوبه کارگروه ماده ۱۸ خاطرنشان کرد: این موضوع پس در کمیسیون‌ عمران با حضور دستگاه‌های مرتبط مانند پلیس راهنمایی رانندگی و معاونت اجتماعی دادگستری بررسی شد و در صورت موافقیت کمیسیون تلفیق ۷۰ درصد افزایش می یابد.
روح الله امراللهی ادامه داد: نرخ سال گذشته وسیله رفت‌وآمد دانش‌آموزی در قم، سه میلیون و ۳۰۰ هزار ریال بود، امسال با ۷۰ درصد افزایش، به حدود پنج میلیون ریال می‌رسد، که از رقم نهایی که مورد نظر شهرداری است، کمتر است.
وی همچنین افزایش ۸۵ درصدی تا ۱۱۰ درصدی هزینه قطعه‌های یدکی، روغن موتور و تعویض لاستیک خودرو را مورد توجه قرار داد و گفت: اعضای شورای اسلامی شهر از سویی درصدد حمایت از مصالح اجتماعی شهروندان هستند، و از سوی دیگر نیز باید منافع رانندگان را در نظر داشته باشند.
امراللهی همچنین با تاکید بر ارائه یک بسته حمایتی از رانندگان سرویس مدارس گفت: مطالبه شورای شهر از حوزه معاونت ترافیک شهرداری این است که مکمل‌هایی را پیش‌بینی، و یارانه‌هایی را از دستگاه‌های مختلف مطالبه کنند، تا با این حمایت‌ها خلاء ها جبران شود.
وی اظهار کرد: در خصوص این مکمل‌ها نیز اطلاع‌رسانی شود تا مانند مهرماه سال قبل بسیاری از شهروندان با کمبود وسیله رفت‌وآمد مدارس روبه‌رو نشوند.
عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به منطقه اسماعیل آباد بیان داشت: با توجه به اینکه، این منطقه سکونتگاه غیررسمی است، و بیشتر خانه‌ها بدون مجوزهای لازم و به صورت غیرقانونی ساخته شده، باید طبق ماده ۹ قانون شهرداری‌ها اقدام ضروری انجام شود.
نرگس نیازمند گفت: محلی که ساخت‌وسازهای غیرقانونی انجام شده، کاربری آن فضای سبز و شارع است، همچنین مراکزی مانند استاد اجرایی امام‌(ره)، فرمانداری و استانداری نیز در موضوع دخیل هستند و باید افراد را در مکانی دیگری سکونت دهند.
این عضو شورای شهر در ادامه خاطرنشان کرد: به لحاظ اجتماعی برای مردم منطقه مشکلی به‌وجود نمی‌آید.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر