بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های گردشگری استان قم با حضور امام جمعه کهک

سپهر اقتصاد-جلسه‌ای با حضور امام جمعه کهک در موضوع ظرفیت‌ها و چالش‌های گردشگری در دفتر امام جمعه شهر کهک، هفتم آبان‌ماه جاری برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی در این جلسه، درباره ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در این شهرستان در زمینه گردشگری همچون خانه تاریخی ملا صدرا توضیحاتی ارائه داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بر تعامل، مشارکت و همکاری دستگاه‌های مرتبط در زمینه گردشگری به منظور جذب بیش‌تر گردشگر با هدف افزایش اشتغال و رونق اقتصادی این شهرستان تاکید کرد. 

بررسی تحقق گردشگری اسلامی در منطقه کهک، فعال کردن خانه تاریخی ملاصدرا برای بازدید و انجام فعالیت‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت منطقه کهک و امامزاده‌های این شهرستان، احیای بافت آثار تاریخی و مرمت بقعه‌های متبرک امامزادگان(ع) با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن صبوری فیروزآبادی امام جمعه کهک در جلسه مذکور، سخنانی را در این زمینه بیان کرد. 

شهر کهک در حدود ۳۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد و شهرستان کهک دارای ۲ بخش مرکزی و فردو است.   

خانه تاریخی ملاصدرا از فیلسوفان بزرگ اسلام و ایران در قرن 11 هجری قمری، در شهر کهک، خیابان ملا صدرا قرار دارد. این اثر در ۵ دی سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

صدرالدین محمد ابن ابراهیم شیرازی مشهور به ملا صدرا؛ فیلسوف، عارف و بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه به عنوان سومین مکتب مهم فلسفی در جهان اسلام است. او به صدر الحکما و صدر المتألهین نیز معروف است. 

این حکیم فرزانه مدت 15 سال در کهک زندگی کرد که خانه ملا صدرا در کهک، یادگاری بازمانده از دوران سکونت او در کهک است. قدمت این خانه تاریخی به دوره صفویه می‌رسد.
ملا صدرا در شیراز (استان فارس) متولد شد و در سال ۱۰۵۰ هجری قمری درگذشت. پیکر او را به نجف (عراق) بردند و در حرم مطهر امام علی(ع) به خاک سپردند.  
از کتاب‌های ملا صدرا می‌توان به «الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة»، «المبدأ و المعاد»، «تفسیر قرآن (تفسیر ملاصدرا)»، «شرح اصول الکافی (۷ جلد)»، «کسر اصنام الجاهلیة»، «المشاعر» و «الشواهد الربوبیة» اشاره کرد. 
یکم خردادماه، روز بزرگداشت ملا صدرا نامگذاری شده است. 
استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک و 6 شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قنوات است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر