بررسی مشکلات گمرکی مبتلابه فعالان اقتصادی استان قم

سپهر اقتصاد-در جلسه مشترک اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان با مدیرکل گمرک، مشکلات گمرکی مبتلابه فعالان اقتصادی استان قم مورد بررسی قرار گرفت.



به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و فعالین اقتصادی قم، با حضور مدیر کل گمرک استان در سالن جلسات این اتاق برگزار شد.
در این جلسه از سوی فعالان اقتصادی در خصوص قیمت گذاری دستوری برای ارزش گذاری کالای صادراتی بحث و بررسی صورت گرفت.
ابوالفضل رجبیان نایب رئیس اتاق بازرگانی قم در این جلسه با اشاره به صادرات کالاهای تولیدی قم از مبدا دیگر استان ها گفت: آسیب شناسی این موضوع که چرا صادرکنندگان کالای صادراتی خود را از مبدا استان صادر نمی‌کنند و مبادی ورودی و خروجی بنادر را پایانه صادراتی خود قرار می‌دهند، مسئله‌ای است که گمرک استان باید به آن بپردازد و پس از رفع نگرانی‌های صادر کنندگان اطلاع رسانی شود.
آریا صادق نیت حقیقی دبیر سندیکای آلومینیوم کشور و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی قم هم در این جلسه گفت: مشکلاتی از جمله بروکراسی اداری در گمرک استان و قیمت‌گذاری‌های نامناسب در تعیین ماهیت کالا از جمله مواردی است که در گمرک استان باید رفع شود.
حیدر شهنازاده دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی قم هم تأکید کرد: مسئله توقف بار و همچنین حرکت به موقع آن از مبدأ استان قم برای تولیدکنندگان و کاهش هزینه‌های حمل بسیار مهم است که توجه به این نکته در گمرک استان باید در اولویت قرار گیرد.
دریکوندی مدیرکل گمرک استان هم در این جلسه از افتتاح پایانه کانتینری در استان قم خبر داد و گفت: افتتاح پایانه کانتینری در استان قم با وجود خط راه آهن میتواند بسیاری از نگرانی های صادکنندگان استان در مرکز کشور را مرتفع سازد.
همچنین در این جلسه افزایش عوارض خروج کالا از نیم درصد به ۵ درصد مورد انتقاد قرار گرفت و مطرح شد: این بالا رفتن ناگهانی قیمت عوارض خروج کالا بهای تمام شده تولید را برای رقابت در عرصه بین الملل و جهانی افزایش می‌دهد که در این بخش نیازمند بازنگری جدی دولت هستیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم بر لزوم آسیب شناسی صادرات کالاهای تولیدی استان از مبدا دیگر استان ها تاکید کرد.

ابوالفضل رجبیان نیز با اشاره به مساله ارزش گذاری کالاهای صادراتی گفت: به نظر می‌رسد ارزش گذاری کالا اگر توسط گمرک انجام شود بسیاری از مباحث و دغدغه‌های صنعتگران حل خواهد شد.
وی اضافه کرد: از آنجا که تعرفه بسیاری از کالاهای صادراتی روشن است مشکلات قیمت گذاری برای برخی از واحدهای تولیدی در رشته‌های خاص فصلی دیگر از مباحث صادراتی را باز کرده که نشان می‌دهد علاوه بر مشکلاتی که در روند تولید از جمله تجهیز و بهسازی ماشین آلات واحدهای صنعتی تا کمبود آب، گاز و برق وجود دارد صادرکنندگان با مباحث دیگری در مسیر صادراتی خود مواجه می‌شوند که همراهی مسئولان متولی را برای افزایش شاخص‌های صادراتی طلب می کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان افزود: آسیب شناسی این موضوع که چرا صادرکنندگان کالای صادراتی خود را از مبدا استان صادر نمی‌کنند و مبادی ورودی و خروجی بنادر را پایانه صادراتی خود قرار می‌دهند، مسئله‌ای است که گمرک استان باید به آن بپردازد و پس از رفع نگرانی‌های صادر کنندگان اطلاع رسانی شود

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر