برنامه عملیاتی مقابله با گرد و غبار در قم به زودی اجرایی می شود

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم که با حضور محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، علی محمد طهماسبی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، معاونین استاندار و جمعی از مدیران کشوری و استانی برگزار شد، اجرای هرچه سریعتر برنامه عمل دستگاههای اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان قم و تأمین اعتبارات لازم از سوی ستاد بحران کشور و دیگر نهادهای مرتبط به تصویب رسید.

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم گفت: مطالعات لازم در راستای احیای دشت‌های قم انجام شده و قرار است ظرف یک هفته آینده وظایف هر کدام از دستگاه‌های متولی مشخص و برنامه عمل هرچه سریعتر اجرایی شود.

وی بر ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر دستگاهها و نهادهای مرتبط در این حوزه تأکید کرد و گفت: دستگاههای متولی برای احیای مراتع و مقابله با ریزگردها باید جهادی و منسجم عمل کرده تا در آینده شاهد این حجم وسیع از خیزش گرد و غبار در استان قم نباشیم.

احمد حاجی زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه افزایش تعداد روزهای ناسالم در قم کاملا جدی است، خاطرنشان کرد: قم از نظر منابع آبی و آلودگی هوا وضعیت مناسبی ندارد و ادامه وضع موجود افق روشنی را نشان نمی دهد.

وی با بیان اینکه اگر نسبت به مسأله گرد و غبار در قم توجه لازم صورت نپذیرد، به زودی آثار آن دامنگیر تهران نیز خواهد شد، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل کاهش بارندگی ها و خشکسالی‌های مستمر و عدم تخصیص حقابه‌های زیست محیطی، وضعیت گرد و غبار بیش از همیشه مشکل ساز شده‌ است.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به روند مخاطره‌آمیز پدیده گرد و غبار گفت: این بحران که مشکلات بسیاری را در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی بوجود آورده است، نیازمند اقدام عاجل در سطح ملی است.

وی با بیان اینکه سالهاست حقابه‌های قانونی قم به این استان اختصاص نیافته است، اظهار داشت: اقدام دیرهنگام در رابطه با معضل گرد و غبار، می تواند آثار غیرقابل جبرانی را در عرصه های گوناگون به بار بیاورد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه در سطح کشور بیش از ۵۰۰ هزار هکتار منطقه غبارخیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: امکان نهال کاری در همه مناطق بحرانی به دلیل کمبود آب و اعتبارات وجود ندارد و در هر منطقه باید عامل اصلی بحران را هدف بگیریم.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی و تعیین تکلیف دستگاههای اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار، گفت: استان ها مکلف شده اند این موضوع را در اولویت قرار داده و استان قم نیز باید هرچه سریعتر برنامه عمل تدوین شده را اجرایی کرده تا اعتبارت لازم نیز به آن اختصاص یابد.

لازم به ذکر است پیش از این جلسه مسولان کشوری و استانی به همراه تیم های کارشناسی از کانون‌های گرد و غبار استان قم در مناطق حسین آباد میش مست و سراجهبازدید نمودند.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر