برگزاری جشنواره پسته با حضور کشاورزان در قم

سپهر اقتصاد-جشنواره پسته با حضور کشاورزان و مسئولان جهاد کشاورزی برگزار شد؛ پیش بینی شده امسال هفت هزار پانصد تن پسته از باغ‌های آن برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در این جشنواره گفت: بخش خصوصی و علاقه‌مندان به فعالیت‌های اقتصادی از ظرفیت ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید، فرآوری، فروش داخلی و صادرات پسته قم استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رضا حاجی رضا بیان داشت: افزایش سطح کمی و کیفی تولید پسته در قم و تکمیل زنجیره فرآوری آن از جمله اولویت‌های مهم جذب سرمایه‌گذاری در استان است و ما از علاقه‌مندان به فعالیت در این بخش حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به این که پسته تولید شده در قم از نظر طعم و کیفیت بسیار عالی است و بازار پسندی خوبی دارد، افزود: بر همین اساس نیاز است تا با انجام کارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای پسته قم به سبد سوغات زائران اضافه شود.

وی ادامه داد: ما با همکاری کشاورزی استان طرح‌های خوبی را برای افزایش سطح سلامت محصولات به اجرا درآوردیم که از جمله آن کاهش استفاده از سموم در تولید محصولاتی همچون پسته است که به بالا رفتن کیفیت آن‌ها و در ادامه کسب استانداردهای لازم برای صادرات منجر می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز گفت: این استان در تولید برخی از محصولات کشاورزی همچون پسته ظرفیت‌ گسترده‌ای دارد و نیاز است تا افزایش سطح کمی و کیفی تولید این گونه محصولات ارزشمند در قالب خوشه‌های تخصصی پیگیری شود.

سید مهدی قریشی افزود: تشکیل خوشه‌های تخصصی در بخش صنعت دارای مزایا و فواید بسیاری بوده و نیاز است تا از این کار برای توسعه بخش کشاورزی استان نیز الگوبرداری شود.

وی افزود: با تشکیل خوشه‌های کشاورزی، مسائل مرتبط به تولید هر کدام از محصولات زراعی و باغی که در استان قم دارای مزیت اقتصادی است همچون پسته به صورت تخصصی مورد توجه قرار می‌گیرد و شرایط رشد کمی و کیفی آن با سرعت بیشتری ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: پیشرفت کشاورزی استان را از طریق افزایش بهره‌وری دنبال می‌کنیم و در این رابطه طی سال‌های اخیر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی استفاده شده‌است به نحوی که امروز در زمینه برداشت و فرآوری پسته تولید شده در باغات قم نیز شاهد استفاده از دستاوردهای این شرکت‌ها هستیم.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور با بیان اینکه از پسته به عنوان کالای اساسی حمایت صد درصدی داریم، گفت: پسته برای ما مانند گندم کالای اساسی و استراتژیک محسوب می‌شود و آن را تحت حمایت ویژه قرار داده‌ایم و در همین راستا کمیته کشوری فعالان حوزه پسته را در قم تشکیل می‌دهیم.

علیرضا آل‌امین، قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور عنوان کرد: کشاورزی قم در حال حرکت است و در آینده نزدیک آثار و برکات مدیریت بخش کشاورزی را می‌بینیم.  

وی با بیان اینکه در سال گذشته در کل کشور حدود هزار میلیارد تومان غرامت پرداخت کردیم، تصریح کرد: سال گذشته هفت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان قم شامل ۲۵ درصد تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور، اظهار کرد: بیمه کشاورزی، بیمه دولتی است و دولت سیزدهم همت ویژه‌ای در راستای حمایت از کشاورزان دارد؛ سال گذشته در قم ۲ میلیارد حق بیمه دریافت کردیم در حالی که بیش از ۷ میلیارد غرامت پرداخت شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر بهترین فرصت برای حمایت از بخش کشاورزی است، زیرا وزیر جهاد کشاورزی دستور داده‌اند همه فعالان عرصه کشاورزی و عوامل تولید حتی ماشین آلات، سیلوها و نانوایی‌ها بیمه شوند.

آل‌امین با بیان اینکه از پسته به عنوان کالای اساسی حمایت ۱۰۰ درصدی داریم، افزود: پسته برای ما مانند گندم کالای اساسی و استراتژیک محسوب می‌شود و آن را تحت حمایت ویژه قرار داده‌ایم و در همین راستا کمیته کشوری فعالان حوزه پسته را در قم تشکیل می‌دهیم.

وی تاکید کرد: با حمایت دولت و در راستای اهداف محیط زیستی ۳۰ میلیارد تومان هزینه برای خسارت ناشی از وحوشی که در خطر انقراض قرار دارند به کشاورزان در نظر گرفته شده است.

گفتنی است استان قم هفتمین تولید کننده پسته کشور است که پیش بینی شده امسال هفت هزار پانصد تن پسته از باغ‌های آن برداشت شود.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر