تاکید استاندار بر تعیین تکلیف منوریل قم

سپهر اقتصاد - استاندار با اشاره به اینکه بلاتکلیفی طرح منوریل قم بر بهداشت روانی جامعه تاثیر مستقیم دارد گفت: طرح منوریل قم باید از نظر کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد آقامیری  در جلسه شورای اداری قم در تالار کرامت استانداری همچنین افزود: طرح منوریل قم از طرح‌های مهم است چراکه با اعصاب و روان مردم بازی می‌کند.

استاندار قم تاکید کرد: ما با منوریل نه به عنوان یک طرح شهری، بلکه به عنوان یک موضوعی که تاثیر نامطلوب بر بهداشت روانی جامعه می‌گذارد برخورد می‌کنیم.

وی طرح منوریل قم را آینه دق توصیف کرد و گفت: نامشخص بودن تکلیف این طرح، به لحاظ بهداشت روانی بر جامعه تاثیر مستقیم دارد.

این مقام ارشد اجرایی در قم خاطرنشان کرد: کارشناسان باید موضوع ادامه دادن یا ادامه ندادن این طرح را بررسی کنند، تا تکلیف آن روشن شود.

استاندار قم همچنین با اشاره به طرح فرودگاه قم بیان داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، روز گذشته مجوز این طرح را گرفتیم، البته گرفتن مجوز همه، کار نیست، بلکه فقط شروع کار است که با استفاده از توان بخش خصوصی هر چه سریع‌تر فرودگاه را راه‌اندازی کنیم.

آقامیری همچنین معضل ریل‌های متروکه موجود در شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: تولیت آستان حضرت معصومه‌(س) دستور داده که برای جمع‌آوری باقیمانده ریل‌های موجود در شهر قم، به صورت کامل با استانداری همکاری شود.

استاندار قم گفت: ما نیز قول دادیم که حق و حقوق اداره‌کل اوقاف و امور خیریه را پرداخت کنیم و مشکل‌هایی به وجود نیاید.

وی در بخش دیگری از سخنان با تاکید بر هماهنگی مسئولان استانی با گروه‌های جهادی اظهار کرد: به زودی در استانداری قم، گروه‌های جهادی را به عنوان دومین گروه‌های جهادی نهادی تخصصی کشور ثبت خواهیم کرد.

آقامیری استفاده از ظرفیت‌ و توان گروه‌های جهادی برای حل مشکل‌ها را ضروری عنوان کرد و گفت: در تمام رزمایش‌های جهادی، گروه‌های جهادی شخصا حضور پیدا می‌کنند و از حضور مدیران در این گروه‌ها، متناسب با موضوع‌هایی که برگزار می‌شود، استفاده خواهیم کرد.

استاندار قم همچنین با اشاره به ضرورت اصلاح شیوه‌های پاسخ‌گویی به ارباب رجوع نیز بیان کرد: گزارش‌هایی که در این رابطه است، گزارش‌های خوبی نیست، ما اگر می‌گوییم مردم ولی نعمتمان هستند، باید در ارائه خدمات به آنان به بهترین شکل ممکن عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وجود طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در قم گفت: مسئولیت این طرح‌ها با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی با راهبری، حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح فرودگاه قم گفت: در این خصوص دستورهای لازم به سازمان هواپیمایی کشوری داده و مجوز نیز صادر شده و ما با احداث فرودگاه در قم موافقت داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد بذرپاش  ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در رابطه با طرح فرودگاه قم، موضوع تامین مالی، مهم ترین بحث است.

وی افزود: منطقه آزاد سلفچگان در خصوص تامین مالی این طرح قول مساعد داده است، از این رو نباید در میانه اجرای آن مشکلی به وجود آورد.

بذرپاش همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده، جلسه‌های مربوطه در تهران تشکیل شود، و طرح فرودگاه قم تا رسیدن به مراحل نهایی به صورت مرحله به مرحله پیش برود.

وزیر راه در بخش دیگری از سخنان طرح منوریل قم را نیز مورد توجه قرار داد و بیان داشت: از ابتدا این طرح بر عهده شهرداری قم بوده است. هر جمع‌بندی که مجموعه استان انجام دهند، ما نیز در دولت موافقت می‌کنیم.

وی گفت: الان سازه‌های طرح ساخته شده، اگر می‌خواهیم آن را تکمیل کنیم، قرارداد را با شرکای چینی نهایی خواهیم کرد.

بذرپاش با بیان اینکه منوریل در حوزه استحفاظی وزارت راه نیست خاطرنشان کرد: این طرح برای شهرداری قم است، وزارت راه برای آن وقت خاصی را هم صرف نکرده، هر تصمیمی که شورای برنامه‌ریزی استان بگیرد، دولت هم موافق است.

وزیر راه اظهار کرد: اگر برای سازه‌های احداث شده، نیازمند واگن هستیم، با پیمانکار مذاکره کنیم، در غیر این صورت، جمع‌بندی نهایی توسط استان انجام شود.

وی گفت: با توجه به اینکه تولیت حرم حضرت معصومه‌(س) با بخشی از طرح منوریل که در مجاورت حرم است، مخالفتی ندارند، باید موانع فنی و مسائلی که در خصوص تامین ناوگان و واگن است، را پیگیری کنیم.

وزیر راه تصریح کرد: استانداری و مجموعه دستگاه‌های مرتبط استان دو سه ماه به طور جدی وقت بگذارند، طرح را تعیین تکلیف کنند، تا به‌تدریج مشکل‌های طرح را مرتفع کنیم.

وی گفت: بررسی‌های کارشناسانه را انجام دهید، و اگر مشکلی وجود دارد، به شکل صریح و صادقانه مردم را در جریان بگذارید.

بذرپاش یادآور شد: طبق گفته شهردار قم، مسیر در نظر گرفته شده برای منوریل، از ابتدا اشتباه بوده، باید این سازه‌ها را به سمت شرق شهر منتقل کنیم.

وزیر راه در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه طرح قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان ۱۰ درصد پیش فیزیکی دارد افزود: زیرسازی قم به اصفهان قدری کامل‌تر شده، و طرح را کامل دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اقدام‌های لازم برای تمدید فایناس انجام شده گفت: پیمانکار این طرح یکی از شرکت‌های چینی است، طرح قطار سریع‌السیر تهران به مشهد نیز با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد.

وی در ادامه پیگیری طرح قطار سریع‌السیر را دستور رئیس جمهور دانست و گفت: منابع طرح را از جای دیگری تامین می‌کنیم، که کریدور زنجیره قطار سریع‌السیر کشور از مشهد به تهران و از تهران به اصفهان تا شیراز و بندعباس به دریا وصل شود.

وی ادامه داد: از این طرف نیز به تبریز و غرب کشور و مرز ترکیه اتصال پیدا کند.

بذرپاش با بیان اینکه تکمیل کریدورهای غربی و شرقی و شمالی و جنوبی یکی از کارهای این روزهای وزارت راه و شهرسازی است خاطرنشان کرد: این اقدام از نظر نقل و انتقال مسافر و بار اهمیت زیادی دارد، کریدور شرق کشور از چابهار به سمت سرخس در حال اجراست.

وی ادامه داد: چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس به صورت ریلی و از آغاز کریدور شمال به جنوب، شرق کشور است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: کریدور شمال به جنوب، مرکز کشور نیز از بندر شهید رجایی تا بافق و یزد و تهران و رشت ادامه پیدا می‌کند، طرح جدید رشت تا آستارا که با روس‌ها توافق کرده‌ایم، تا آذربایجان می‌رود.

وی در ادامه افزود: تا پایان‌ مهرماه سال جاری رشت تا بندر کاسپین و دریای خزر به پایان می‌رسد، در نتیجه اتصال بندرعباس و دریای جنوب به بندرکاسپین و دریای شمال را خواهیم داشت.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: تا زمانی که رشت تا آستارای زمینی تمام شود، هدف‌گذاری شده که رشت به کاسپین نیز به اتمام برسد.

وزیر راه خاطرنشان کرد: کریدور شمال به جنوب، غرب کشور از بندر حضرت امام‌(ره) آغاز می‌شود که محل تخلیه و بارگیری بسیاری کالاهای اساسی است.

وی ادامه داد: کریدور شمال به جنوب، غربی کشور از بندر امام تا مرز بارزگان ادامه یافته و از کشور خارج می‌شود.

وی با اشاره به کریدور شرق به غرب کشور گفت: این کریدور از ترکمنستان و از سمت سرخس وارد خاک ایران می‌شود، و تا مشهد، تهران و تبریز ادامه پیدا کرده و از مرز رازی به ترکیه می‌رود، که در حال تکمیل آن هستیم.

بذرپاش همچنین کریدور نوار ساحلی جنوب را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: این کریدور از مرز شلمچه آغاز، و به مرز پاکستان می‌رسد، ۱۸۶۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی کشور را تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: حدود ۶۰۰ کیلومتر این کریدور باقیمانده مانده، در تلاش هستیم تا پایان دولت سیزدهم، کل نوار ساحلی را به پایان برسانیم.

وزیر راه همچنین با یادآوری اینکه ۲۷ طرح ساحلی تصویب شده و به قم نیز تعلق می‌گیرد گفت: کارهای مقدماتی در حال انجام است، مسیر مصوبه‌ها و مکان‌یابی نیز با چهار استاندار مراحل پایانی را طی می‌کند.

وی افزود: استان‌هایی مانند قم که فاقد اتصال به دریای آزاد جنوب هستند، یکی از پهنه‌های سرزمینی جنوب را به این استان‌ها اختصاص دادیم.

وی بیان کرد: مدیریت آن نیز به عهده استان است، پنج‌هزار تا ۱۰ هزار هکتار زمین واگذار می‌شود، طرح‌های پتروشیمی هم در این پهنه‌های سرزمینی باید احداث شود، نام‌گذاری شهرک نیز به استان محول شده‌است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی‌ ذوالنوری  همچنین با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر حل مشکل طرح‌های منوریل و فرودگاه قم افزود: این ۲ طرح برای نظام به یک تابلوی ناکارآمدی تبدیل شده‌است.

وی با بیان اینکه شب گذشته از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موافقت اصولی و مجوز احداث فرودگاه امضا شد گفت: کار به جریان افتاده، ولی محقق کردن یک طرح زمان‌بر است.

ذوالنوری همچنین راه‌های استان را نیز از مشکل‌های این استان دانست و گفت: قم گره مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، بخشی از طرح‌های نیمه‌کاره برای قمی‌ها و مردمی که از این استان آمدوشد می‌کنند، مشکل‌ساز است.

وی با اشاره به کمربند شمالی قم یا بزرگراه شهید سلیمانی به طول ۳۲ کیلومتر بیان داشت: زیرسازی آسفالت این طرح با بتون است و در کشور دو یا سه مورد بیشتر مانند این طرح نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری یادآور شد: مردم غرب و جنوب و مرکز کشور از قم عبور می‌کنند، بعضا در بزرگراه امام علی‌(ع) تصادف‌های متعددی رخ می‌دهد، گاهی میدان ۷۲ تَن قفل می‌شود که مشکل‌هایی را برای مسافران و مجاوران ایجاد می‌کند.

نایب رئیس مجلس در ادامه گفت: بانک‌های ملی و مسکن قرار بوده، تسهیلات این طرح را تامین کنند، هنوز مطلقا ورود نکرده‌اند و این آسیب متوجه شهر قم و پیمانکار است.

وی یادآور شد: این طرح سه سهم دارد، که بخشی از آن مربوط به مشارکت بانکی، بخشی در ارتباط با دولت و بخشی دیگر نیز با پیمانکار است.

نماینده قم اظهار کرد: آورده دولت خیلی ناچیز بوده، و پیمانکار سهم بیشتری دارد.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه همه مسئولان دولت برای احداث مسکن در کشور بسیچ شده‌اند و کارهای خیلی بزرگی نیز صورت گرفته است گفت: چیزی که می‌توانست در افزایش رضایتمندی مردم و سرمایه عمومی و اجتماعی مهم ترین تاثیر را داشته باشد، متاسفانه الان به دلایلی در حال تبدیل شدن به نقطه ضعف و مطالبه و ناراضی‌سازی علیه نظام است.

وی تصریح کرد: باید هم تلاش و هم هزینه کنیم و هم فحش بخوریم، ولی آن مطلوبی که باید اتفاق می‌افتاد، اتفاق نیفتاده است.

ذوالنوری با ذکر این نکته که این مشکل‌ها باید توسط راه و شهرسازی اصلاح شود گفت: نقیصه به وزیر فعلی راه و شهرسازی مربوط نمی‌شود، از گذشته این مسائل بوده و زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی نشده است.

نایب رئیس مجلس برآوردی که برای هزینه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شده را مورد توجه قرار داد و گفت: با رشد فزاینده تورم، توان و بضاعت مردم در حال کاهش است، مصالح گران‌تر می‌شود، در نتیجه باید سهم‌آورده بیشتری نیز داشته باشند.

ذوالنوری تصریح کرد: در بین مسیر اجرای طرح، مردم نمی‌توانند این آورده را داشته باشند، اگر سهم خود را نیاورند باید از تسهیلات بانکی استفاده شود.

وی ادامه داد: بانک‌ها واقعا از دادن تسهیلات مسکن استنکاف و خودداری می‌کنند، به‌ویژه بانک‌های خصوصی به این موضوع ورودی ندارند، دولت باید بانک‌ها را سرخط کند.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بانک مسکن در این زمینه واقعا بار را بر دوش کشیده، ولی سایر بانک‌ها، تسهیلات تکلیفی را پرداخت نمی‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن، ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن کوتاهی می‌کنند، دولت باید اقدام عاجل داشته باشد.

ذوالنوری تاکید کرد: تاخیر در پرداخت وام‌ها، قدرت مانور و کارایی وام که پنج‌میلیارد ریال است را از بین می‌برد و با افزایش قیمت‌ها چاره‌ساز نیست و عملا معجزه‌ای نمی‌شود.

وی ادامه داد: مردم و پیمانکاران توانایی ادامه دادن طرح را نخواهند داشت، شهرک‌ها و محدوده‌هایی که در این خصوص پیش‌بینی شده به ویرانه‌های نیمه‌کاره با مطالبه‌های جدی تبدیل خواهد شد.

نماینده قم همچنین در بخشی سخنان با اشاره به نامناسب بودن نمای شهر قم خاطرنشان کرد: شکل و ظاهر شهر قم به شهرهای دورافتاده مرزی شبیه است، آن جور که باید و شاید به قم به عنوان پایتخت انقلاب‌اسلامی و حرم اهل بیت‌(ع) توجه نشده است.

وی گفت: اکنون بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه‌ کاره را در قم شاهد هستیم که البته مسئولیت با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی راهبری و حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طرح قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان گفت: نباید در اجرای این طرح بیش از این تاخیر ایجاد شود و زودتر این اتفاق بزرگ رخ دهد.

احمد امیرآبادی فراهانی یادآور شد: برای توسعه کشور باید قطار سریع‌السیر تهران - مشهد و تهران - تبریز و تهران - قم - اصفهان - شیراز و بندرعباس را در راه‌اندازی کنیم.

امیرآبادی گفت: با توجه به اینکه این نخستین طرحی است که با چینی‌ها مشارکت می‌کنیم، به گونه‌ای برخورد شود که در طرح‌های دیگر هم ورود پیدا کنند.

نماینده قم با اشاره به پیگری انجام شده برای احداث واحدهای ویلایی در این استان افزود: امروز عملیات اجرایی پنج‌هزار واحد مسکونی ویلایی در منطقه طایقان آغاز شد.

وی اهمیت تامین زیرساخت این واحد را مورد توجه قرار داد و گفت: معاون زمین و ساختمان راه و شهرسازی، ۵۰۰ میلیارد ریال برای آب‌رسانی به این واحدها را حذف کرده، این مبلغ را باید پرداخت کنیم، تا زیرساخت فراهم شود.

نماینده قم با بیان اینکه اختصاص ۱۶۰ مترمربع برای هر واحد مسکونی کافی نیست گفت: اگر به بالای ۲۰۰ مترمربع برسانیم، کار تکمیل خواهد شد.

امیرآبادی در بخش دیگری سخنان با بیان اینکه سازندگان اصلی مسکن کارگران ساختمانی هستند، این افراد را مستحق‌ترین افراد برای دریافت مسکن دانست و گفت: در قم ۱۲ هزار کارگر ساختمانی وجود دارد، که بیش از هفت هزار نفر از آنها موفق به ثبت‌نام مسکن نشدند.

وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های دولت سیزدهم برای احیای طرح فرودگاه قم بیان کرد: در دولت قبل یکی از وزیران راه و شهرسازی که اهل قم نیز بود با صراحت اعلام کرد این استان به فرودگاه نیاز ندارد و اجازه احداث آن را نمی‌دهم، ولی الان دولت موافقت خود با اجرای این طرح اعلام کرده‌است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر