تجاری‌سازی و ارتباط با صنعت دغدغه کارآفرینان قمی

سپهر اقتصاد- کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم از تجاری‌سازی محصولات، تعمیق ارتباط با صنعت و نظام مدیریتی، ارائه تسهیلات و بسترسازی جهت عرضه تولیدات را از مهم‌ترین نیازها و دغدغه‌های خود یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با هفته پژوهش و فناوری بیست و چهارمین نمایشگاه استانی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار” و “نخستین نمایشگاه فرصت‌های شغلی استان قم”، در ۳۱ غرفه شامل ۱۶ مرکز دانشگاهی و آموزش عالی، ۵ دستگاه اجرایی، ۳ تسهیلگر و ۷ مرکز فناوری و نوآوری در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم، برپا شد. طی این نمایشگاه تعدادی از کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان آخرین ایده و محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

در حاشیه برپایی این نمایشگاه شماری از کارآفرینان و علاقه‌مندان به حوزه کسب‌وکار و دستاوردهای نوین شغلی با خبرنگار ایرنا به گفت‌وگو نشسته‌اند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

نقش کم شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام مسائل تصمیم‌سازی

تجاری‌سازی و ارتباط با صنعت دغدغه کارآفرینان قمی

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم و از اساتید خلاقیت و نوآوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: اساس توسعه و رشد در تقویت اقتصاددانش بنیاد در یک جامعه است.

مصطفی ملایی اضافه کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان به جایی اینکه درآمد از منابع خام حاصل شود باید از فکر نخبگانی ایجاد می‌شود که پیش‌شرط ابتدایی آن بسترسازی جهت عرضه اندام دانش‌بنیان‌ها در جامعه است.

وی یادآور شد: هم اینک در سطح استان قم نوجوانان و جوانان بسیاری بر اساس نیازهای اصلی جامعه در شرکت‌های دانش‌بنیان دور هم جمع شده‌اند که پویایی آنها نیازمند حمایت از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط است.

مدرس خلاقیت و نوآوری، ادامه داد: در حال حاضر به‌خاطر عدم‌موازنه و پای‌کار نبودن صنعت و مدیریت استان قم، خلأ مهمی در تبدیل علم به فناوری و فناوری به تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان احساس می‌شود.

وی یادآور شد: تعداد قراردادهای بین شرکت‌های دانش‌بنیان با نهادهای مدیریتی و صنعتی قم که زمینه‌ساز نقش‌آفرینی شرکت‌های فناور در نظام مسائل استان است، قابل‌توجه نیست.

تضمین اشتغال در دانشگاه علمی کاربردی قم

تجاری‌سازی و ارتباط با صنعت دغدغه کارآفرینان قمی

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: این دانشگاه با تدوین رشته‌های تحصیلی بر اساس نیازهای بازار، جامعه و اشتغال خرد و کلان، گام نخست را در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت عملی برداشته‌است.

محمدرضا فلاح، گفت: درحال حاضر حدود ۷۰ درصد از کلاس‌های دانشگاه علمی کاربردی به‌صورت عملی در دل واحدهای تولیدی و صنعتی و در یک فضای کاملاً واقعی انجام می‌گیرد.

وی بازار محور بودن را ویژگی بارز دانشگاه علمی کاربردی یاد کرد و گفت: این دانشگاه از سال گذشته طرحی را دنبال می‌کند که اشتغال تمام دانشجویان آن بعد از فارغ‌التحصیلی، تضمین می‌شود.

فلاح اضافه کرد: مهارت‌محوری سبب شده که اغلب دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی کارآفرین شده و زمینه اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با مشارکت پنج مرکز آموزش علمی کاربردی و حضور بیش از ۶۰ دانشجو و مدرس و ارائه ۱۰۰ دستاورد و اثر در بیست و چهارمین نمایشگاه استانی دستاوردهای پژوهش و فن بازار و همچنین نخستین نمایشگاه فرصت‌های شغلی استان قم حضور پررنگ و موثری ارائه نمود.

تجاری‌سازی و ارتباط با صنعت دغدغه کارآفرینان قمی

تجاری‌سازی دغدغه کارآفرینان

عارفه ابراهیمی از کارآفرینان بخش گیاهان دارویی قم نیز، ابراز داشت: اگر از کارآفرینان حمایت لازم صورت بگیرد، شرایط مطلوبی برای رونق اقتصادی، اشتغال و تولید در قم وجود دارد.

وی تجاری‌سازی محصولات را دغدغه و مشکل مهم کارآفرینان عنوان کرد و گفت: بسیاری از طرح‌های دانش‌بنیان و فناور، نه وضعیتی شبیه به اشتغال خانگی دارند و نه صنایع خرد، و در قانون نیز هیچ‌گونه پیش‌بینی جهت صدور مجوز به کسب‌وکارهایی که در میانه این دو وجود دارد، نشده است.

به باور این کارآفرین قمی، باید در سطح کلان و تصمیم‌گیری تدابیری جهت صدور مجوز تجاری به کسب‌وکارهایی که بزرگ‌تر از مشاغل خانگی و کوچک‌تر از صنایع خرد است، صورت بگیرد تا کارآفرینان بتوانند ایده خود از محصول تا تجاری‌سازی را پیش ببرند.

رشد دانش‌بنیان‌ها نیازمند حمایت است

تجاری‌سازی و ارتباط با صنعت دغدغه کارآفرینان قمی

زینب طاهرخانی دیگر کارآفرین قمی نیز، گفت: گیاهان دارویی از فرصت‌های مهمی است که با پیوند آن با روغن‌های حیوانی و گیاهی، در سلامت جسم و روان مردم بسیار موثر است که توسعه آنها نیازمند حمایت از سوی دستگاه‌های ذیربط است.

وی ادامه داد: صدور مجوز و صنعتی‌سازی محصولات دانش‌بنیان، دغدغه بسیاری از نخبگان و کارآفرینان قمی در شرکت‌های دانش‌بنیان است.

محمود شیخ هادی دیگر کارآفرین قمی هم اظهار کرد: بسیاری از افراد خوش ذوق و صاحب ایده، فقط نیازمند بسترسازی و حمایت‌های اولیه جهت تبدیل ایده به محصول هستند.

وی اضافه کرد: بیشتر کارآفرینان قمی برای اینکه بتوانند کسب و کار خود را آغاز کنند نیازمند دریافت تسهیلات با سود بهره پایین و حداقل دوره تنفس یکساله هستند.

طاهره قاسمی از کارآفرینان طراحی و دوخت نیز گفت: هدف اصلی گروه ما در این شرکت، ترویج و طراحی لباس منطبق با ارزش‌های ایرانی اسلامی است که هم اینک بخاطر کمبود منابع و امکانات امکان توسعه آن وجود ندارد.

افتتاح بزرگ‌ترین آموزشگاه صنایع‌دستی کشور در قم

رییس مجمع صنایع‌دستی قم نیز، گفت: تولید، آموزش و بسترسازی جهت فروش مهم‌ترین نیازهای شرکت دانش‌بنیان در سطح استان قم است.

حسین ابراهیم‌خانی با بیان اینکه با کاهش واردات، شرایط مساعدی برای ورود به عرصه تولید صنایع‌دستی و فروش آنها ایجاد شده است، اظهار داشت: با راه‌اندازی بزرگ‌ترین آموزشگاه صنایع‌دستی در ۲۰ غرفه و فعال‌سازی کافه گالری جهت عرضه محصولات، بستر فروش تولیدات کارآفرینان قم در حوزه صنایع‌دستی ایجاد شده‌است.

علی فقیه کارآفرین حوزه هوش مصنوعی نیز، عنوان کرد: برای تربیت کارآفرین نمونه در کنار توجه به مهارت‌آموزی در عرصه فردی و اجتماعی، مشاوره‌های تخصصی و شغلی باید بازارسنجی لازم نیز صورت بگیرد.

وی اهمیت هوش مصنوعی در آینده مشاغل آینده را موردتوجه قرار داد و ادامه داد: وجود ابزار هوش مصنوعی در کنار تمام مشاغل و فعالیت‌ها، راندمان تولید و سرعت انجام آن را چندبرابر می‌کند.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر