تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی در قم

سپهر اقتصاد- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه احتمالا تخصیص اعتبارات استان‌ها ظرف دو هفته آینده قطعی خواهد شد، افزود: فرآیند معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی را آغاز کردیم و تا امروز بیش از ۲۰ مورد با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات بانکی معرفی شدند.

حسین طاهری فرد در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: افزایش اشتغال، افزایش تولید و جذب مواد خام، افزایش ضریب تبدیل و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از وظایف اصلی صنایع تبدیلی و غذایی است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی قم، ادامه داد: استان قم در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی جزء استان‌های پیشرو در سطح کشور است و در همین راستا تسهیلات مناسبی را برای تسریع در صدور مجوزهای تاسیس، توسعه و بازسازی برای متقاضیان صنایع غذایی فراهم کردیم.
وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی قم و نزدیکی به پایتخت، شرایط مناسب به لحاظ جذب مواد خام از استان‌های همجوار و به تبع فرآوری و ارائه محصول به بازار مصرف، در استان قم وجود دارد.
طاهری فرد با اشاره به چرخه تولید در استان اظهار کرد: در باغات پسته شرایطی فراهم شده که فرآوری محصول در مزرعه انجام شود؛ لذا بیش از ۳۰ پروانه بهره برداری و بیش از ۲۰ جواز تاسیس را با هدف رعایت استانداردهای فرآوری پسته در محل تولید (باغات و مزارع پسته) صادر کردیم.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی قم، اضافه کرد: ۱۳۰۰ کد آیسیک محصول از جمله خوراک دام، بسته بندی انواع حبوبات، بسته بندی گوشت طیور، خوراک آبزیان را در استان داریم؛ بنابراین در رابطه با فرآوری انواع متنوعی از محصولات کشاورزی مجوز صادر می‌کنیم.
طاهری فرد تاکید کرد: با توجه به شناور بودن میزان تسهیلات مبلغ قطعی به ما اعلام نشده است؛ البته ما برای شرکت‌های نوفناور که توان استقرار در روستاها و مزارع را با هدف ارائه ایده جدید و حل مشکلات حوزه صنایع تبدیلی و غذایی دارند و همچنین برای متقاضیان جواز تاسیس به عنوان سرمایه ثابت و یا حتی واحدهای فعال نیازمند به نقدینگی و سرمایه در گردش برای تداوم فعالیت‌هایشان، ارائه تسهیلات در قالب وام را مدنظر داریم.
وی با بیان اینکه احتمالا تخصیص اعتبارات استان‌ها ظرف دو هفته آینده قطعی خواهد شد، افزود: فرآیند معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی را آغاز کردیم و تا امروز بیش از ۲۰ مورد با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات بانکی معرفی شدند اما هنوز سقف اعتباری استانی تعیین نشده تا بانک ها بتوانند نسبت به پرداخت وام‌ها اقدام کنند.
طاهری فرد ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷ پروانه بهره برداری با ظرفیت اشتغال ۱۲۷نفر در استان قم صادر شده است؛ همچنین بر اساس آمار ثبت شده به طور کلی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی ۱۶۲ پروانه بهره برداری صادر شده و بالغ بر ۴ هزار و ۲۷۱ نفر اشتغال ایجاد شده است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه پتانسیل ایجاد سه هزار اشتغال دیگر نیز در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به صدور مجوزها پتانسیل ایجاد سه هزار اشتغال دیگر نیز وجود دارد؛ اما هنوز این مجوزها منتهی به پروانه بهره برداری و تولید نشدند و امیدواریم با راه اندازی این واحدها ظرفیت ایجاد این میزان اشتغال محقق شود.
وی بیان کرد: صنایع تبدیلی رکن مهمی است که می‌تواند در کنار زراعت، باغات، شیلات و دام زنجیره تولید را کامل کند؛ بنابراین با تسهیل در صدور مجوزها و ارائه تسهیلات کمک خواهیم کرد واحدهای نیمه تمام به بهره برداری برسند و واحدهای فعال در صورت مشکل نقدینگی بتوانند فعالیت‌های خود را تداوم ببخشند.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر