تعاملات مردمی رکن اصلی کسب‌وکارهای حوزه فرهنگی و صنایع گردشگری است

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، ابوالقاسم مقیمی در آیین اختتامیه رویداد تانا در استان قم عنوان کرد: تعاملات مردمی رکن اصلی کسب و کارهای حوزه فرهنگی و صنایع گردشگری بوده و یکی از نقاط کلیدی توجه به سبک زندگی در این حوزه است.


وی بیان کرد: در کسب و کارهای جوامع غربی، جهت گیری فرهنگی و سبک زندگی وجود دارد اما متاسفانه این خلاء در حوزه صنایع فرهنگی کشور ما دیده می‌شود.
 
معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم گفت: توجه به کسب و کارهای فرهنگی می‌تواند موتور پیشران خوبی در حوزه مباحث اقتصادی برای استان باشد؛ هر کجا در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شد، خروجی خوب و اثرگذاری دریافت کردیم.
وی یکی از نیازمندی‌های ضروری این حوزه را همگراشدن محصولات با حوزه‌های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: گره خوردن این کسب و کارها و نیازمندی‌های مختلف و شبکه سازی در بستر فضای مجازی، کمک به همدیگر را به دنبال دارد تا رشد و توسعه و معرفی قم به عنوان منشأ و خاستگاه صنایع فرهنگی در کشور، رقم بخورد.
معاون استاندار قم با اشاره به ثبت سالیانه میلیون ها تردد در محورهای مواصلاتی استان ادامه داد: از این میزان با توجه اینکه در مسیر تردد هموطنان هستیم و نه مقصد، باید با جذابیت‌هایی که در صنایع مختلف فرهنگی و اجتماعی داریم هدف گذاری شایسته‌ای را داشته باشیم.
مقیمی با اشاره به حضور ۲۰ میلیون زائر در شهر مقدس قم در طول سال، گفت: برای تک تک این زوار باید برنامه زیارت و خرید محصولات از بازار و تامین نیازمندی‌های ایشان در نظر گرفته شود.
وی علت بی‌تفاوتی فعالین حوزه صنایع فرهنگی به بازار را اکتفا کردن به حداقل‌ها دانست و مطرح کرد: برآورده کردن نیاز حداقلی از بازار بزرگی که پیش روی قمی‌ها است، باعث شده رشد خوبی در این حوزه اتفاق نیفتد.
معاون استاندار قم تصریح کرد: قم ظرفیت گردشگری‌های مختلفی همچون گردشگری مذهبی، سلامت، گردشگری علوم دانشگاهی و حوزوی و گردشگری حوزه انقلاب اسلامی را دارد که بایستی در این موارد برای ارائه خدمات به گردشگران برنامه‌ریزی عملیاتی انجام شود.
وی عنوان کرد: بعد از تهران بزرگترین سهم بازار گردشگری سلامت را استان قم دارد که این حوزه می‌تواند دنیای بزرگی از امکانات، اعتبارات و تسهیل‌گری و صنایع مختلف گردشگری را از آن خود کند.
مقیمی همچنین در حوزه گردشگری دانشگاهی و علمی گفت: ما می‌توانیم مثل شهرهای بزرگ دنیا که دانشگاه‌های بزرگ در آن واقع شده تورهای گردشگری یا برگزاری نشست‌های علمی با حضور چهره‌ها و مفاخر حوزه‌های علمیه و دانشگاهی فراهم کنیم.
وی در خصوص گردشگری حوزه انقلاب اسلامی ابراز کرد: بعد از ۴۳ سال گذشت از پیروزی انقلاب اسلامی ما به ندرت می‌توانیم نشانه‌های این حوزه را در شهر قم دنبال کنیم؛ در سطح شهر تنها به چند سردیس و یکی دو خانه موزه و تابلو اکتفا شده است.
معاون استاندار قم خاطرنشان کرد: رفع این مسئله به فعال شدن حوزه‌های دانش بنیان با علوم اسلامی و انسانی برمیگردد که این مجموعه‌ها می‌توانند بازارهای خوبی را مهیا کنند.
وی اضافه کرد: تلفیق مجموعه صنایع فرهنگی و حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی با استفاده از محصولات سنتی و رسانه‌ای موثر برای معرفی شهر قم و ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف گردشگری قم می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی در این زمینه شود.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر