توجه ویژه به اقلیم قم در کاشت گیاهان

سپهر اقتصاد-معاون سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از اتمام عملیات درختکاری بوستان هزار هکتاری قم خبر داد و گفت: درختان زیتون، انار، سنجد و از گیاهان دارویی و معطر، گل محمدی، بنگرو، یاس امین‌الدوله، رزماری، نسترن و... در کاشت استفاده‌شده است.

به گزارش شهرنیوز، ابوالفضل مهدی‌نیا در حاشیه برگزاری تور رسانه‌ای بازدید از اقدامات زیست‌محیطی استان، با اشاره به گونه‌های مثمر و میزان کاشت بوستان هزار هکتاری اظهار داشت: در بوستان هزار هکتاری در کنار عملیات عمرانی این بوستان منحصربه‌فرد، کاشت و احداث فضای سبز بوستان نیز از سال‌ها قبل در دستور کار بوده است.

وی کارکرد فضای سبز بخشی از بوستان هزار هکتاری را جنگلی توصیف کرد و افزود: طراحی کاشت فضای سبز بوستان هزار هکتاری توسط تیم فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم انجام و پس از تأیید در کارگروه طراحی و توسعه سازمان اجرا شده است و محدودیت اقلیمی شهر قم  ازجمله منابع و کیفیت آب به‌خوبی دیده‌شده است.

معاون فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: ما در شهر قم علاوه بر محدودیت منابع و کیفیت کم آب، باکیفیت پایین بستر کاشت نیز روبه‌رو بودیم و تمام این موارد در انتخاب نوع و گونه گیاهان بوستان هزار هکتاری مورد توجه قرار گرفته است.

وی استفاده از گونه‌های کم آب بر را یکی از موضوعات مهم در فضای سبز بوستان هزار هکتاری دانست و بیان کرد: دومین موضوع مهم در طراحی فضای سبز بوستان استفاده از درختان میوه و گیاهان دارویی بوده و در این طراحی حداقل سطوح چمن‌کاری پیش‌بینی‌شده است.

مهدی‌نیا امکان حذف سطوح چمن را از بوستان غیرممکن دانست و خاطرنشان کرد: نمی‌توانستیم سطح چمن‌کاری را به دو دلیل تفریحات اجتماعی و بازی کودکان از بوستان حذف کنیم، اما در انتخاب گونه چمن نیز دقت و نظارت لازم به‌عمل‌آمده و از گونه چمن فستوکا آراندیناسه که از چمن‌های گرمسیری و کم‌نیاز به آب بوده استفاده می‌شود؛ همچنین در گونه‌های مثمر نیز شرایط اقلیمی و کم آب‌بر بودن درختان لحاظ شده و درختان زیتون، انار، سنجد  و از گیاهان دارویی و معطر، گل محمدی، بنگرو، یاس امین‌الدوله،  رزماری، نسترن و...  در کاشت استفاده‌شده است.

وی ادامه داد: با لحاظ  باد خیز بودن منطقه و همین‌طور خطر سرما زمستانه در طراحی کاشت و انتخاب گونه‌‌ها، تنوع گونه‌ها نیز در نظر گرفته شد و از گونه‌های نخل نیز استفاده‌شده و شاهد تنوع خوبی در کاشت فضای سبز بوستان هستیم و تأمین زیبایی عرصه بوستان در این طراحی به‌خوبی پیش‌بینی‌شده است.

معاون فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از اتمام کاشت باغ پرندگان خبر داد و گفت: ۷۰ درصد عملیات کاشت بوستان کوثر نیز به پایان رسیده و بوستان خضر نبی نیز بیشتر عرصه‌های قابل کاشت آنکه برابر ۹۰ درصد است تکمیل‌شده و بازکاشت عرصه‌‌های دیگر نیز در حال انجام است.

وی از اتمام درختکاری بوستان زائر نیز خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ هکتار از بوستان مرجعیت نیز درختکاری شده و می‌توانیم بگویم عملیات کاشت درختان بوستان هزار هکتاری مراحل پایانی خود را طی می‌کند و مراحل دیگر کاشت نیز همزمان  با عملیات عمرانی بوستان تکمیل می‌شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر