تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در ۶ ماهه نخست سال جاری در قم

 سپهر اقتصاد-مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در شش ماهه نخست سال جاری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده است در حالی که میزان تولید ماهیان زینتی در مدت زمان مشابه سال گذشته سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه بوده است.

سید محمدرضا طاهری مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص میزان تولید آبزیان در ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، عنوان کرد: میزان تولید آبزیان پرورشی در شش ماه اول سال جاری ۱۵۹۴ تن است که این میزان در سال گذشته ۱۴۶۶ تن بوده است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهیان زینتی در قم ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی دارد، اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده است در حالی که میزان تولید ماهیان زینتی در مدت زمان مشابه سال گذشته سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه بوده است.

طاهری بیان کرد: بیشترین میزان تولید آبزیان استان به ترتیب در شهرستان‌های قم، جعفرآباد و کهک انجام می‌شود؛ پرورش ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی دارای بازده اقتصادی بیشتری هستند و پروانه تأسیس و تسهیلات بانکی جهت ایجاد واحدهای آبزی پروری اعطا می گردد.

وی با تأکید بر این که قم دارای ۹ مرکز تولید ماهیان خاویاری با ظرفیت پروانه بهره‌برداری ۱۰۸ تن گوشت است و جایگاه هفتم کشور را در تولید خاویار پرورشی بدست آورده، اظهار کرد: گوشت و خاویار پرورشی استان به دلیل استفاده از آب‌های تمیز و نظارت مستمر کارشناسان دامپزشکی مزرعه و اداره کل دامپزشکی استان فاقد هرگونه آلودگی بوده و با بهترین کیفیت از استقبال خوبی برای صادرات برخوردار است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم مکانیزه کردن استخرهای پرورش ماهی، بهره برداری دو منظوره از آب در بخش کشاورزی، طراحی سازه های آبزی پروری با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، توسعه پرورش گونه های آبزیان مقاوم به کم آبی (ماهیان گرمابی و زینتی)، اجرای فیلتراسیون فیزیکی آب در استخرهای دو منظوره، اجرای فیلتراسیون فیزیکی و بیولوژیکی در مزارع پرورش ماهی، را اهم فعالیت‌های در دست اقدام در بخش آبزی پروری چهاد کشاورزی استان معرفی کرد.

وی همچنین ساخت استخرهای D-end با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، پرورش گونه‌های تراکم پذیر و مناسب شرایط آبی استان، پرورش گونه‌های با ارزش اقتصادی بالا، صدور پروانه تاسیس تولید جلبک اسپیرولینا را از دیگر فعالیت‌های بخش آبزی پروری جهاد کشاورزی استان عنوان کرد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر