تکمیل زیر ساخت‌های حمل و نقلی، تسهیل‌گر تجارت با کشورهای آفریقایی است

سپهر اقتصاد-رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم گفت: در سال‌های اخیر ما شاهد علاقه تجار و بازرگانان ایران و به ویژه استان قم برای ورود به حوزه آفریقا بوده‌‌ایم که در صورت تسهیل در حمل و نقل کالا، عرضه کالا به این مقاصد نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، محمد ایرانی در نشست مشترک هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قم و سفیر بورکینافاسو در ایران که روز پنج‌شنبه هفدهم اسفندماه برگزار شد گفت: در تلاش هستیم تا با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و توسعه سفرهای تجاری به مقصد آفریقا، از تمام ظرفیت‌های موجود در این قاره پهناور و بکر استفاده کنیم. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه به حضور طلاب آفریقایی در استان اشاره کرد و گفت: این حضور می‌تواند علاوه بر ایجاد ارتباط نزدیک فرهنگی و دینی، زمینه ساز ارتباطات گسترده تجاری و اقتصادی نیز باشد که البته در سال‌های اخیر و با افزایش سطح مراودات این عزیزان با فعالان اقتصادی، زمینه‌های ایجاد این مهم نیز پایه ریزی شده است.

ایرانی از ارتباطات نزدیک دیپلماتیک ایران و کشورهای آفریقایی ابراز رضایتمندی کرد و گفت: فعالان اقتصادی برای ورود به هر بازار هدفی نیازمند یک بانک اطلاعاتی مناسب هستند تا با مطالعه و آنالیز آن بتوانند مقاصد و کالاهای خود را با توجه به نیاز اهداف خود تامین کنند.

وی پیشنهاد داد تا طرف بورکینافاسویی یک بانک کامل از لیست کالاهای موردنیاز کشور خود و نیز استانداردهای وارداتی خود را در قالب یک فایل به اتاق بازرگانی قم ارائه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: با توجه به پتانسیل بالای واحدهای تولیدی استان قم در صورت برقراری روابط تجاری بین ایران و بورکینافاسو، فقط استان قم توانایی صادرات سالانه چند میلیون دلار به کشورهای آفریقایی را دارد.

  • سفیر بورکینافاسو در ایران گفت: با حضور در استان قم و اطلاع از حضور گسترده صنایع در این استان، مشتاقانه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قم را به بازدید ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بورکینافاسو دعوت می‌کنم.

محمد کابوره گفت: ما در تلاش هستیم تا با حضور در مراکز مهم صنعتی ایران، زمینه ساز پیشرفت و ارتقا کشورمان در قاره آفریقا شویم.

سفیر بورکینافاسو ضمن ابراز خوشحالی از ارتباط نزدیک میان دو کشور، آن را به فال نیک گرفت و گفت: ما در حال حاضر 200 شهروند در استان قم داریم که نشانگر ارتباط تنگاتنگ میان آواگادوگو (پایتخت بورکینافاسو) و ایران است.

کابوره ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی قم مبنی بر ارائه بانک‌های اطلاعاتی از لیست کالاهای صادراتی و بازارهای هدف دو کشور، ادامه داد: تعامل اقتصادی میان دو کشور برای رشد و توسعه آنها امری طبیعی و مهم می‌باشد که یکی از گام‌های مهم برای آن، امضای تفاهم‌نامه‌های دو و چندجانبه است که به زودی برای آنها اقدام خواهیم کرد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر