جلسه سامان‌دهی محوطه تاریخی قُل‌درویش برگزار شد

سپهر اقتصاد-جلسه مشترک مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اوقاف و امور خیریه استان قم در رابطه با سامان‌دهی محوطه تاریخی قُل‌درویش روز یکم آبان‌ماه جاری در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه قم برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، در این جلسه علیرضا ارجمندی به تشریح سابقه تاریخی و اهمیت حفاظت از این محوطه پرداخت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بر سامان‌دهی محوطه تاریخی قل‌درویش و تعامل بین دستگاه‌های مرتبط در تحقق این امر تاکید کرد.  

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در این جلسه، نقطه‌نظرات خود را در این راستا بیان کرد و تعدادی از اعضای کارگروه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درباره این اثر تاریخی ارائه دادند.

همچنین ایجاد سایت‌موزه محوطه تاریخی قل‌درویش مطرح و بنا شد که کارگروهی از مدیران و کارشناسان این دو اداره کل تشکیل شود که در این رابطه اعضای کارگروه مشخص شدند. 

محوطه تاریخی «قُل‌درویش» در حاشیه جنوبی شهر قم در بلوار خلیج فارس (کیلومتر نخست جاده قدیم قم – کاشان) در بخش مرکزی شهرستان قم واقع شده و ۲۳ شهریور سال ۱۳۸۲ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۱۰۱۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده ‌است. 

وسعت این محوطه بیش از ۱۰۰ هکتار بوده که امروزه حدود ۳۰ هکتار آن، به شکل مسطح بر جای مانده است. ارتفاع محوطه در ابتدا حدود ۲۰ متر در ضلع جنوبی و ۱۰ متر در ضلع شمالی بوده که اکنون فقط پنج متر از ضخامت لایه‌های فرهنگی، در بخش جنوب شرقی بالاتر از سطح زمین‌های اطراف بر جای مانده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه تاریخی قل درویش نشانگر نشیمنگاهی در منطقه قم مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است. تاکنون هفت فصل کاوش در محوطه قل درویش صورت گرفته و در این کاوش‌ها از متخصصان علوم گوناگونی همچون استخوان‌شناس، گیاه‌شناس، زمین‌شناس و نقشه‌بردار استفاده شده است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر