حقابه های زیست محیطی حق ماست و باید تخصیص داده شود

سپهر اقتصاد-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در برنامه زنده گفتگوی خبری سیمای نور در سخنانی اظهار داشت: در سالهای گذشته به طور میانگین حدود 70 روز هوای شهر قم در وضعیت ناسالم قرار داشته است و این وضعیت به دلیل خشکسالی و عدم تخصیص حقابه های زیست محیطی استان هر سال بدتر می شود.

محمدحسین بازگیر در ادامه افزود: هوای شهر قم در شش ماهه اول سال تحت تأثیر کانون های گرد و غبار بوده و در شش ماهه دوم از آلودگی ناشی از احتراق سوخت های فسیلی از منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت ها حدود 70 درصد و منابع ثابت مانند واحدهای صنعتی و منازل مسکونی حدود 30 درصد متأثر می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به برنامه جامع مقابله با پدیده گرد و غبار استان که توسط ستاد ملی گرد و غبار تدوین شده است، خاطرنشان کرد: 105 هزار هکتار از اراضی استان کانون های فعال گرد و غبار هستند که از این میان حدود 40 هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه با توجه به قرار گرفتن شهر قم در چهارراه مواصلاتی کشور، آلودگی خودروهای عبوری نیز در استان وجود دارد، گفت: متأسفانه در قم پدیده پسماندسوزی بسیار شایع است و در برخی واحدهای صنعتی و حتی در بخش کشاورزی و مدیریت شهری شاهد سوزاندن پسماندها و ضایعات هستیم.

بازگیر با اشاره به پایش مستمر صنایع آلاینده در استان قم، از قرار دادن 70 واحد در لیست صنایع آلاینده خبر داد و گفت: این واحدها جریمه سنگینی را به عنوان عوارض پرداخت می کنند، اما ما تمایل داریم که این اعتبارات برای رفع آلودگی ها در واحدهای صنعتی هزینه شود که قطعا بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در هفته هوای پاک 2 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مناطق کوه سفید و قنوات به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان حق ماست و علاوه بر تخصیص این حقابه ها، باید از منابع موجود مانند رود شور به خوبی حفاظت کنیم و همه باور کنیم که گرد و غبار مهمترین مسأله زیست محیطی استان قم است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر