رشد ۷۵ درصدی نظارت بر قاچاق کالاهای سلامت محور در قم

سپهر اقتصاد -معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تشدید نظارت‌ها در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور در استان قم انجام شده که شاهد رشد ۷۵ درصدی در این زمینه هستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، دکتر هدی ابوالحسنی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: متاسفانه حجم بسیار بالایی از فروش کالا‌های قاچاق سلامت محور در بسترسکو‌هایی اینترنتی صورت میگیرد و همشهریان ناآگاهانه تحت تاثیر تبیلغات دروغین این سایت‌ها اقدام به خرید دارو و محصولات سلامت محور شامل فراورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و همچنین دارو، مکمل و ملزومات پزشکی، می‌کنند.

وی افزود: اغلب این محصولات در مکان‌های غیرمجاز و بدون نظارت غذا و دارو تولید می‌شوند و بعضا تاریخ گذشته بوده و در بسته بندی‌های تقلبی به فروش می‌رسند که علاوه برخسارت مالی عوارض جسمی جبران ناپذیری به دنبال دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: این مجرمان سایبری با سواستفاده از کدملی افراد نسخه الکترونیکی دریافت کرده و اقدام به دریافت دارو می‌کنند و دارو‌ها به صورت غیر مجاز درفضای مجازی به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به گسترش نظارت‌ها گفت: تشدید نظارت‌ها در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور در استان قم انجام شده که شاهد رشد ۷۵ درصدی در این زمینه هستیم.

دکتر ابوالحسنی گفت: همشهریان عزیز باید به محض دریافت پیامک صدور نسخه و مغایرت، آن را به بیمه اعلام کنند تا موجب سوء استفاده نشود.

وی ضمن تاکید بر ارتباط کالا‌های سلامت محور با کیفیت زندگی و سلامت اقشار جامعه ارتباط دارد بر لزوم توجه به اصالت این محصولات تاکید کرد و گفت: شهروندان عزیز برای حفظ سلامت خود دارو و مکمل‌ها را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن هرگونه محصول سلامت محور هنگام خرید به برچسب یا شناسه اصالت کالا توجه و برای اطمینان از اصالت کالا‌های سلامت محور کد ۱۶ رقمی شناسه اصالت را به سامانه ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرده یا از طریق سامانه تی‌تک و یا نرم افزار TTAC که به راحتی قابل نصب روی تلفن‌های همراه است استعلام نمایند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شماره تلفن ۱۹۰ نیز در خدمت همشهریان عزیز بوده تا در صورت بروز هر گونه مشکل و با مشاهده تخلف با آن تماس گرفته و گزارش دهند.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر