روزانه ۷۰۰ تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

سپهر اقتصاد- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله و پسماند شهری، گفت: از مجموع پسماندهای تولیدی در شهر قم حدود ۱۲ درصد را پسماندهای حاصل از تفکیک از مبدأ تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید عبدالله میرابراهیمی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه روزانه حدود ۷۰ تن پسماند حاصل از تفکیک از مبدأ در قم جمع‌آوری می‌شود، اضافه کرد: پسماندهای تولیدی در قم با ۲۲۰ خودرو مکانیزه جمع‌آوری و به سایت دفن پسماند البرز منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام زباله‌های تولیدی در قم در سایت بازیافت البرز پردازش می‌شود و بخشی از پسماندهایی که ارزش اقتصادی قابل‌ملاحظه‌ای ندارند، دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد پسماندهای تولید شده در مواد غذایی است که پس از پردازش تبدیل به کود کمپوست می‌شود، خاطرنشان کرد: ۱۲ درصد از پسماندهای تولیدی روزانه قم، مواد پلاستیکی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اضافه کرد: روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست در قم تولید می‌شود که در صورت ارتقای استاندارهای کیفی ظرفیت صادرات آن به بازارهای بین‌المللی وجود دارد.

وی همچنین گفت: روزانه افزون بر ۵۵۰ هزار تن پسماند ساختمانی در قم تولید می‌شود که بخش زیادی از آنها حاصل فعالیت خاک‌برداری طرح‌های عمران شهری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اظهار کرد: ۳۰۰ انبار ضایعات غیرقانونی جمع‌آوری زباله در حریم شهر قم فعال است که به‌خاطر مصلحت‌اندیشی اجتماعی و وضعیت اقتصادی، ساماندهی و قانونمندکردن این واحدها به‌جای تعطیلی آنها در دستور کار قرار گرفته؛ اما بااین‌وجود ۱۱۰ گاراژ به‌واسطه تخلف پلمب شده‌اند.

بزرگ‌ترین معضل زیست‌محیطی قم فاضلاب است

بزرگ‌ترین معضل زیست‌محیطی قم فاضلاب است/حجم قابل‌توجه پلاستیک و پلیمر در پسماندهای شهری قم

معاون اداره کل محیط‌زیست استان قم با بیان اینکه مدیریت فاضلاب‌ها یکی از عمده‌ترین مشکلات زیست‌محیطی استان قم است، گفت: فاضلاب همچنان معضل بزرگ استان قم است.

سید احمد شفیعی در نشست رسانه‌ای که به مناسبت هفته زمین پاک در سالن جلسات شهرداری قم با حضور خبرنگاران برگزار شده بود، اظهار کرد: زمین یکی از نهاد های اصلی در زیست‌بوم‌ها و اکوسیستم بوده و باتوجه به اینکه شهر قم جایگاه تشیع است، جایگاه ویژه‌ای در بحث منابع اسلامی ما دارد.

وی با تأکید بر اینکه از مهم‌ترین مؤلفه‌های نقض آلودگی‌های زمین، پسماند است تصریح کرد: فاضلاب‌ها صنعتی و شهری از عوامل عمده در تخریب خاک و زمین است.

معاون اداره کل محیط‌زیست استان قم با بیان اینکه مدیریت فاضلاب‌ها یکی از عمده‌ترین مشکلات زیست‌محیطی استان قم است، تصریح کرد: هرچند که برای حل این مشکل در شهر و شهرک‌های صنعتی پروژه‌های چند صد میلیاردی در حال اجراست، اما همچنان معضل بزرگ استان قم است.

وی با بیان اینکه دو نوع پسماند ساختمانی و عادی در شهر قم از عمده‌ترین پسماندهاست، ابراز کرد: در کمتر از دو دهه بالغ‌بر ۲۰ میلیون تن مصالح ساختمانی در سایت‌های مجاز شهر قم دپو و ذخیره‌شده است.

شفیعی از شرکت‌های متولی و سرمایه‌گذاران خواست تا با حمایت و مشارکت در موضوع محیط‌زیست ورود کنند و خاطرنشان کرد: شهرداری قم اقدام خوبی در زمینه به صفر رساندن دفن پسماند انجام داده است.

معاون اداره کل محیط‌زیست استان قم با اشاره به اینکه صنایع پلاستیکی و پلیمرها در شهر قم درصد بالایی دارد، یادآور شد: اولین گام با توجه به شعار امسال، فرهنگ‌سازی در حد افکار عمومی به سمت سبک زندگی ایرانی و اسلامی و کاهش مصرف است

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر