سامان‌دهی جداره‌های سرای ملاحسین و میدان کهنه قم با اعتبار ۵میلیارد تومان

سپهر اقتصاد-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: با اعتباری بیش از ۵میلیارد تومان، تکمیل مرمت سرای ملاحسین و میدان کهنه و اجرای فاز ۳ آن، با همکاری شهرداری قم در دستور کار و برنامه‌های سال جاری این اداره‌کل قرار گرفته است.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی در حاشیه بازدید از سرای ملا حسین، میدان کهنه و مدرسه غیاثیه شهر قم افزود: این محور تاریخی در بردارنده آثار مهم تاریخی است و می‌تواند به عنوان محور گردشگری و سوغات شهر قم مطرح شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: طرح مرمت بنای تاریخی سرای ملا حسین شهر قم با نظارت دانشگاه علم و صنعت ایران انجام می‌شود.

او گفت: سرای ملا حسین در مجاورت راسته بازار و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی از جمله مسجد جامع، مسجد و منار میدان کهنه، مدرسه جهانگیر خان، مدرسه غیاثیه و امامزاده حمزه(ع) قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی‌تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

ارجمندی تأکید کرد: سامان‌دهی میدان کهنه در ادامه طرح مرمت سرای ملا حسین، بازار کهنه و بهسازی محور فرهنگی‌تاریخی مسجد جامع که قدمت دو گلدسته این مسجد به دوره ساسانی می‌رسد، در احیای این مجموعه بی‌نظیر و ارائه خدمات گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

در این بازدید میدانی مدیرکل، معاون و تعدادی از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به همراه تعدادی از مدیران شهرداری قم از نزدیک مسائل و مشکلات و نحوه بازسازی و مرمت این بخش تاریخی شهر قم را مورد بازدید و بررسی قرار دادند و با مغازه‌داران این منطقه گفت‌وگو کردند.

در این بازدید عمار کاووسی معاون میراث‌فرهنگی، مهدی صمدی مسئول دفتر فنی میراث‌فرهنگی و تعدادی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم، محمدحسین علی‌اکبری مدیر منطقه یک شهرداری قم، علیرضا خاکی مدیرعامل سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر، علیرضا بافرانی مدیرکل طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم و... حضور داشتند.

سرای ملاحسین از آثار دوره قاجار است که یکم آذر سال ۱۳۸۸ با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در شهر قم، محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳، در نزدیکی میدان کهنه و بازار کهنه (از دیگر آثار تاریخی قم) قرار دارد. سرای ملا حسین از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر محسوب می‌شود و شامل سَردَر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حُجرِه‌های متعدد، اِیوان و اِصطَبل است.

همچنین سَردَر و مناره‌های مدرسه غیاثیه نزدیک میدان کهنه شهر قم، تنها بخش بازمانده از مدرسه عظیمی است که در دوره سلجوقیان دارای شهرت بسیار بوده است. سازه اصلی این بنا از آجر با تزیینات گچی و تلفیق آجر و کاشی در مناره‌هاست، سَردَر به بلندی ۱۲ متر و دهانه و پهنای ۷ در ۴ متر بنا شده و این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۲۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر