سرشماری زمستانه در منطقه پلنگ دره قم انجام شد

سپهر اقتصاد-معاون طبیعی محیط زیست استان قم گفت:سرشماری زمستانه در منطقه پلنگ دره قم انجام شد

اسماعیل احمدیزاده با اشاره به انجام سرشماری زمستانه در منطقه حفاظت شده پلنگ دره گفت: در راستای برآورد جمعیت حیات وحش به ویژه پستانداران شاخص در این زیستگاه ارزشمند، برنامه سرشماری با حضور بیش از 30 نفر از محیط بانان، کارشناسان و همیاران محیط زیست به انجام رسید.

وی در ادامه افزود: در این برنامه سرشماری، 10 مسیر پیش بینی شده طی یک روز کامل، با استفاده از روش مشاهده مستقیم مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت، پس از ثبت مشاهدات و جمع بندی، برنامه حفاظتی مورد نیاز منطقه با استفاده از همه ظرفیت ها تهیه و تدوین می شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: آگاهی و شناخت دقیق از وضعیت زیستگاهها و محدوده های امن حیات وحش و علل و عوامل موثر بر رشد یا عدم رشد گونه های جانوری، می تواند نقش مؤثری در بهبود شرایط مناطق تحت مدیریت داشته باشد.

وی بر ضرورت توجه به مسأله حفاظت مشارکتی و بهره مندی از توانمندی جوامع بومی و محلی در امر حفاظت زیستگاهها تأکید کرد و گفت: استان قم به لحاظ تنوع زیستی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و تاکنون 32 گونه پستاندار، 276 گونه پرنده، 40 گونه خزنده و حدود 800 گونه از انواع گیاهان در این خطه مشاهده و ثبت شده است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر