صنایع قم آماده جذب نیروی کار ماهر

سپهر اقتصاد- طی سال‌های اخیر با رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت قم، فرصت‌های شغلی در این بخش مهم اقتصادی استان نیز افزایش قابل توجهی یافته‌است تا جایی که اکنون جذب نیروی کار ماهر و کارآمد به یکی از دغدغه‌های مهم صنعتگران قمی تبدیل شده‌است.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین فواید حمایت از تولید داخلی و کمک به ارتقای سرمایه‌گذاری برای توسعه آن، گسترش اشتغالزایی در واحدهای صنعتی است، موضوعی که امروز در قم شاهد به ثمر نشستن آثار مثبت آن هستیم، به نحوی که به گفته مسئولان دستگاه‌های مرتبط اکنون هزاران فرصت شغلی در این بخش آماده جذب افراد جویای کار است.

در همین رابطه مدیرکل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی قم به ایرنا گفت: ۱۲ هزار فرصت شغلی تمام وقت و دارای بیمه در این استان آماده ورود افراد جویای کار در زمینه‌های مختلف نیروی کار ساده، نیروی کار نیمه‌ماهر و نیروی کار متخصص است.

وحید وزیری راد بیان داشت: در استان قم ظرفیت‌های خوبی برای اشتغال افراد جویای کار ایجاد شده‌است و آنچه در این خصوص اهمیت دارد گسترش فرهنگ کار در میان جوانان برای استقبال بیشتر آنان از موقعیت‌های شغلی موجود است.

وی تاکید کرد: مساله دیگری که در رابطه با فضای کار استان باید مورد توجه قرار گیرد، لزوم گسترش برنامه‌های آموزشی و مهارت افزایی برای بالا بردن توانمندی‌های افراد جویای کار در قم است، تا آنان با آمادگی بیشتری بتوانند در بخش‌های مورد نظر مشغول به‌کار شوند.

وی همچنین افزود:‌ قم در سال جاری متعهد به ایجاد ۲۰ هزار و ۲۱۴ فرصت شغلی جدید در حوزه‌های مختلف است که عملکرد ۶ ماهه دستگاه‌های اجرایی در این خصوص نشان می‌دهد بیش از ۸۵ درصد تعهد استان در این رابطه عملیاتی شده و ما با جدیت تحقق کامل آن را دنبال می‌کنیم.

صنایع قم آماده برای جذب نیروی کار ماهر

چهارهزار و ۶۹۰ فرصت شغلی در بخش صنعت و معدن قم ایجاد شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه چهار هزار و ۶۹۰ فرصت شغلی در بخش صنعت،‌ معدن و تجارت قم ایجاد شده‌است و این روند اشتغالزایی در نیمه دوم سال با وسعت بیشتری دنبال خواهد شد.

اکبر ابدالی بیان داشت: قم از نظر جذب سرمایه‌گذاران و رشد فعالیت‌های تولیدی روند مطلوبی را طی می‌کند و ما به طور حتم از این ظرفیت برای گسترش فرصت‌های شغلی پایدار در بخش صنعت استان به بهترین نحو استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که آمارهای اشتغال ارائه شده دربخش صنعت،‌ معدن و تجارت استان همگی مستند و اطلاعات آن در سامانه رصد قابل پیگیری است، افزود: داشتن قرارداد مشخص و بیمه از جمله مواردی است که حتما باید برای ثبت اشتغال مورد نظر در سامانه لحاظ شده‌باشد.

وی تاکید کرد: وضعیت اشتغال در زیر مجموعه بخش صنعت، معدن و تجارت قم را به صورت مستمر رصد می‌کنیم و با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، اشتغال ایجاد شده در این بخش مهم اقتصادی استان را حفظ می‌کنیم.

شهرک‌های صنعتی قم به دلایل مختلف همچون داشتن امکانات مناسب برای ایجاد واحد تولیدی،‌ نزدیکی به پایتخت و بازارهای بزرگ ایران و نیز دسترسی به شاهراه‌های ارتباطی کشور همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی برای فعالیت‌های اقتصادی است و به همین دلیل توسعه زیرساخت‌ها در این شهرک‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

۴۰ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم اشتغال دارند

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم در این رابطه گفت: در قم ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد، که زمینه استقرار بیش از سه‌هزار واحد صنعتی و اشتغال بیش از ۴۰ هزار نفر را به وجود آورده‌اند.

روح‌الله ابراهیمی بیان داشت: شرکت شهرک‌ها، دو رسالت مهم را دنبال می‌کند، که ایجاد زیرساخت و فراهم آوردن زمینه استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی استان نخستین آن است.

وی دومین رسالت شرکت شهرک‌ها را خدمات نرم‌افزاری در راستای توسعه زیست بوم کسب و کار استان ذکر کرد و گفت: مهمترین زیرساختی که دنبال می‌کنیم، این است که متناسب با ظرفیت و جایگاه استان، همچنین شرایط جغرافیایی، شاهراه مواصلاتی و زیرساخت‌هایی که ایجاد شده، زمینه استقرار صنایعی را فراهم کنیم که بیشترین ارزش افزوده را برای قم و کشور دارند.

وی اضافه کرد: توجه به محیط زیست در استقرار واحدهای صنعتی، از دیگر اولویت‌های این شرکت است، صنایعی که در استان مستقر می‌شوند، فارغ از ارزش‌افزوده بالا، باید از نظر زیست‌محیطی نیز اصول لازم را رعایت کنند.

ابراهیمی همچنین خدمات نرم‌افزاری و توسعه زیست بوم کسب‌وکار استان را از ماموریت‌های جدی شرکت شهرک‌ها خواند و گفت: خدماتی مختلفی را به واحدهای صنعتی، در این زمینه ارائه می‌دهیم.

وی گفت: ایجاد کلینیک کسب‌وکار در شهرک‌های صنعتی به منظور احصای مشکل‌های واحدهای صنعتی، حضور مشاوران در حوزه‌های مالی، تامین اجتماعی، بازار و حوزه‌های دیگری که واحدهای صنعتی نیازمند آن هستند، از جمله این خدمات است.

وی ادامه داد: بعد از شناخت و احصای مشکل‌های مربوط به واحدهای صنعتی، از ظرفیت‌های استانی و ملی نظیر ستاد رفع موانع تولید، شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت به منظور حل مسائل این صنایع استفاده خواهیم کرد.

ابراهیمی، مساله آموزش را نیز حائر اهمیت دانست و گفت: تامین نیازهای واحدهای صنعتی در زمینه نیروی ماهر و متخصص از رسالت‌های شرکت شهرک‌هاست، بر اساس نیازمندهایی که از واحدهای صنعتی دریافت می‌شود، دوره‌های آموزشی را ترتیب می دهیم و متخصصان و نیروهای مورد نیاز را تربیت می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان یک حلقه مفقوده از دیگر اقدام های شرکت شهرک‌هاست، نیروهایی که در دانشگاه تربیت می‌شوند، شاید نیاز واحد صنعتی را رفع نکنند، و یا حضور صنعت در دانشگاه آنچنانکه که باید انجام نمی‌شود.

صنایع قم آماده برای جذب نیروی کار ماهر

مسئولان استان قم تاکید دارند از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم با تلاش‌های انجام‌شده افزون بر ۴۰ هزار شغل در این استان ایجاد شده‌است. در همین رابطه یکی از رویکردهای مهم مدیریت استان قم در این بخش، ضمن تثبیت و افزایش فرصت‌های شغلی، کاهش نرخ بیکاری به زیر هشت درصد است.

بخش صنعت از جمله حوزه‌های پرتقاضا برای جذب نیروی کار است، در همین رابطه استفاده از نیروی انسانی ماهر همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت واحدهای تولیدی مطرح است که به‌همین منظور اداره کل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی قم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان موضوع مهم تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای تولیدی فعال استان را با جدیت دنبال می‌کند.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر