عملکرد محیط زیست در دولت سیزدهم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ضمن تبریک فرارسیدن هفته دولت در سخنانی اظهار داشت: توسعه چشمگیر اقدامات و فعالیت های زیست محیطی در استان قم در دو سال گذشته، مرهون نگاه و رویکرد رئیس جمهور نسبت به مسأله محیط زیست به عنوان یکی از حساس ترین و حیاتی ترین مسائل کشور است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، محمدحسین بازگیر با بیان اینکه افزایش اعتبارات عمرانی ملی و استانی این اداره کل طی این مدت حقیقتا چشمگیر بوده است، خاطرنشان کرد: افزون بر آن اعتبارات سفر رئیس جمهور محترم به استان قم در جهت راه اندازی ایستگاههای سنجش آلودگی هوا نیز بسیار تأثیرگذار بوده و انجام اقدامات بنیادین در حوزه طبیعت و محیط زیست را ممکن ساخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به راه اندازی دو ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در شهر قم در سال گذشته و امسال، از بهره برداری یک ایستگاه دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: تغییر مدیریت زیست محیطی بخش سلفچگان و عدم استقرار واحدهای صنعتی رده 4 به بالا در این منطقه، از جمله اقدامات بسیار مهمی است که در دو سال گذشته به انجام رسیده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد واحدهای صنعتی بزرگ مجهز به سیستم های فیلتراسیون پیشرفته و پایش آنلاین در استان قم، تصریح کرد: طی این مدت ارزیابی زیست محیطی پروژه های کلان استان قم از جمله فاز توسعه 1500 هکتاری منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، فاز توسعه 780 هکتاری پسماند شهر قم، آزادراه قم ـ سلفچگان ـ راهجرد، تولید کمپوست شهرداری قم و فازهای توسعه ای شهرک صنعتی شکوهیه انجام شده است.

بازگیر همچنین انجام مطالعات منشأیابی کانون های گرد و غبار استان قم و تهیه برنامه جامع مقابله با گرد و غبار و برنامه عملیاتی دستگاههای اجرایی مرتبط را مورد توجه قرار داد و گفت: در راستای مقابله با بحران گرد و غبار در این خطه، مخاطرات زیست محیطی دریاچه نمک، دشت مسیله و تالاب مره برای نخستین بار در سطح ملی مطرح و پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته 4 آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در استان قم راه اندازی و صدور مجوز 3 آزمایشگاه نیز در حال انجام است، اظهار داشت: راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی محمودآباد و اعطای تسهیلات صندوق ملی محیط زیست به تصفیه خانه های شهرک شکوهیه و ناحیه صنعتی سیرو، از دیگر اقداماتی است که طی این مدت با جدیت پیگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به راه اندازی خط دوم پردازش پسماند عادی به کمپوست شهرداری قم از طریق اعطای تسهیلات صندوق ملی محیط زیست و سایت پسماند ویژه و صنعتی استان قم پس از یک دهه معطلی، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته 9 محیط بان در اداره کل استخدام شده و اعتبارات یگان حفاظت محیط زیست و وضعیت معیشتی محیط بانان بهبود یافته است.

وی همچنین از تحویل 10 عدد موتورسیکلت به محیط بانان و راه اندازی تجهیزات اطفاء حریق در مناطق و افزایش تجهیزات انفرادی محیط بانان خبر داد و گفت: جمعیت حیات وحش در مناطق تحت مدیریت، تالاب ها و زیستگاههای طبیعی استان قم بر اساس سرشماری های منظم تابستانه و زمستانه و نیز ثبت و رکورد گونه های جدید در مناطق افزایش قابل توجهی داشته است.

بازگیر با اشاره به احداث پاسگاه محیط بانی سمندری، بازسازی و ترمیم راه دسترسی پاسگاه محیط بانی راهجرد و راه اندازی مجدد پاسگاه محیط بانی وسف طی این مدت، تصریح کرد: هوشمندسازی نظارت و کنترل در منطقه حفاظت شده پلنگ دره و نصب تجهیزات لازم به سرعت در حال انجام بوده و تمامی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت نیز مرمت شده است.

وی نوسازی ناوگان خودرویی و بروزرسانی تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری این اداره کل طی دو سال گذشته را مورد توجه قرار داد و گفت: فعالیت های آموزشی، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی زیست محیطی در استان قم افزایش چشمگیری داشته و منشور اخلاق زیست محیطی و دو عنوان کتاب در حوزه دین و محیط زیست بر اساس مواد 12 و 14 سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم تهیه و تدوین شده است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر