قم سالانه ۷۰ روز هوای ناسالم دارد

سپهر اقتصاد-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با بیان اینکه طی سه سال گذشته هر سال به‌صورت متوسط ۷۰ روز هوای ناسالم در این استان ثبت شده است، گفت: آلودگی هوای قم در نیمه نخست سال با خیزش ریزگرد و در نیمه دوم سال با آلودگی حاصل از سوخت‌های صنعتی و فسیلی است.

محمدحسین بازگیر به مناسبت هفته زمین پاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۳۰۰ هزار هکتار از مساحت قم مستعد تولید گردوخاک، ۱۰۵ هزار هکتار کانون ایجاد ریزگرد و ۳۰ هزار هکتار نیز از این‌ بین با وضعیت بحرانی روبه‌رو است.

وی عنوان کرد: سوخت‌های فسیلی، ریزگردهای با منشأ داخلی، فاضلاب، نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مهم‌ترین عوامل آلودگی محیط‌زیست در قم است.

مدیرکل محیط‌زیست استان قم گفت: همچنین میانگین بارش باران در قم از متوسط کشوری پایین‌تر است و این استان همواره در بین ۵ استان کم‌بارش قرار داشته است.

بازگیر، نقش آلودگی‌های صنعتی در قم را موردتوجه قرار داد و افزود: بارگذاری‌های صنعتی صنایع آلاینده مانند هیدروکربن‌ها، سرب و روی نیز از عوامل اصلی در وضعیت زیست‌محیطی قم است.

حقابه‌های دریاچه نمک رهاسازی نمی‌شود

وی بیان داشت: دریاچه نمک با وسعت ۲۰۰ هزارهکتاری یکی از فرصت‌های زیست‌محیطی و سرمایه‌گذاری در فلات مرکزی و به‌ویژه برای استان قم است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با تاکید بر ضرورت تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی دریاچه نمک، ادامه داد: طی سال‌های گذشته حقابه تالاب‌های مره، حوض‌سلطان و بند علیخان به‌درستی رها نشده و این مساله بر وخامت حال این دریاچه افزوده است.

بازگیر همچنین احداث سد و افزایش برداشت از ورودی‌های دریاچه نمک و دشت مسیله را از عوامل توسعه بیابان و ایجاد ریزگرد نام برد و تصریح کرد: دریاچه نمک در انتهای حوضه آبخیز ۹ استان در فلات مرکزی قرار گرفته است و بهبود شرایط آن نیازمند مدیریت در سطح ملی است.

وی همچنین بیان داشت: طرح جامع دریاچه نمک در سطح ملی تصویب شده و این طرح جامع طی یک برنامه ۵ساله، نسبت به ساماندهی این میراث طبیعی اقدامات تعریف شده را انجام خواهند داد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر