محدوده شهر قم در ۳۰ سال گذشته افزایش نداشته است

سپهر اقتصاد-رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از توسعه بلندمرتبه‌سازی، گفت: طی ۳۰ سال گذشته محدوده شهر قم به‌رغم افزایش جمعیت هیچ‌گونه الحاق جدیدی نداشته است.

 قم - ایرنا -

روح‌الله امراللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عدم افزایش محدوده شهری در قم سبب شده تا در عمل امکان پیاده‌سازی الگوهای سبک زندگی ایرانی و اسلامی غیرممکن باشد و مردم به‌ناچار به‌خاطر محدودیت زمین به سمت زندگی آپارتمان نشینی کوچ کنند.

وی اضافه کرد: پیاده‌سازی و معماری شهر و خانه بر اساس سبک دیرینه و سنتی با متراژهای محدود واحدهای مسکونی در شهرسازی مبتنی بر بلندمرتبه‌سازی ممکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه پیاده‌سازی سبک شهرسازی ایرانی و اسلامی در قم موفق نبوده است، یادآور شد: طی ۳۰ سال گذشته فقط ۲۰۰ هکتار به محدوده شهرک پردیسان به‌خاطر اجرای طرح‌های ساخت مسکن و مقداری نیز به محدوده منطقه جمکران افزوده شده است.

امراللهی با بیان اینکه تا وقتی محدوده شهر افزایش نیابد راهی جز آپارتمان‌نشینی و ادامه وضعیت فعلی وجود ندارد، گفت: محدودیت در زمین و سیاست‌های ادوار گذشته در واگذاری اراضی از عوامل اصلی در توسعه آپارتمان‌نشینی و فاصله‌گرفتن از سبک تمدنی در نظام معماری و شهرسازی بوده است.

عضو شورای شهر قم در ادامه با بیان اینکه شهرداری قم در پیاده‌سازی نظام شهرسازی الکترونیک و صدور برخط مجوزها هنوز عملکرد قابل دفاعی ندارد، افزود: بخش مهمی از این موضوع به مباحث حقوقی در فرایند صدور پروانه مربوط است که سبب مراجعه حضوری شهروندان می‌شود.

امراللهی گفت: صدور یک‌هفته‌ای پروانه‌های ساختمانی مهم‌ترین هدف شورای شهر در فرایند شهرسازی الکترونیکی است که به‌خاطر مباحث حقوقی هنوز عملیاتی نشده است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر