مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست قم معرفی شد

سپهر اقتصاد-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: استقرار واحدهای صنعتی در استان قم بیش از توان اکولوژیک این خطه بوده و مسئولان امر باید برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع و خدمات پاک و سبز اقدام کنند.

سپهر اقتصاد-محمدحسین بازگیر به عنوان مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست استان قم معرفی شد.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با حضور دکتر حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد. 
 
در این مراسم از خدمات سید رضا موسوی مشکینی در طول ۵ سال گذشته قدردانی و محمدحسین بازگیر به عنوان مدیرکل جدید محیط‌زیست استان قم معرفی شد. 
 
بازگیر ریاست دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی را بر عهده داشت.
 
وی پیش از این تصدی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان و رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران را نیز در کارنامه دارد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، در این مراسم مهمترین چالش های زیست محیطی کشور را در پنج محور آب، گرد و غبار و آلودگی هوا، مصرف انرژی، تغییر کاربری اراضی و تنوع زیستی عنوان کرد.
به روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، ایرج حشمتی ر افزود: متأسفانه استان قم در دو محور نخست یعنی آب و آلودگی هوا وضعیت خوبی ندارد.
وی ادامه داد: استان قم با توجه به تراکم بسیار بالای جمعیتی و صنعتی، خشکسالی گسترده و قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور، دارای تهدیدات زیست محیطی گسترده ای است.
حشمتی با بیان اینکه امیدواریم همه دستگاه های اجرایی در استان قم نسبت به حفظ و حراست از محیط زیست دغدغه مند باشند، تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای انجام هرچه بهتر وظایف خود، به لحاظ منابع انسانی و اعتباری، نیازمند تقویت و حمایت حداکثری است.
وی همچنین با اشاره به عزم جدی دولت مردمی سیزدهم برای بهبود وضعیت زیست محیطی در کشورمان تصریح کرد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه عموم اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و ایجاد آلودگی و تخریب آن به هر نحو ممنوع است؛ این اصل مترقی مسیر را برای همه مردم و مسوولان به خوبی روشن کرده است.
وی اقدام های انجام شده در کشور برای مقابله با پدیده گرد و غبار را نسبت به گستردگی کانون های فعال بسیار اندک دانست و گفت: به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۱ تیرماه (۱۲ ژوئیه) به نام «روز مقابله با طوفان‌های گرد و غبار» در تقویم بین المللی ثبت شده است.
معاون استاندار قم نیز در این مراسم با بیان اینکه امروزه مسئله محیط زیست تبدیل به موضوع مهم در کشور شده است، گفت: حفظ این نعمت الهی وظیفه شرعی و قانونی همگانی است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه داشت.عاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، مهمترین چالش های زیست محیطی کشور را در پنج محور آب، گرد و غبار و آلودگی هوا، مصرف انرژی، تغییر کاربری اراضی و تنوع زیستی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری قم، سیدمهدی قریشی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم اظهار کرد: طبیعی است برای اینکه مدیریت پویایی در دستگاه و مجموعه‌ای حاکم باشد نیازمند تغییراتی هستیم که باعث رویکرد مثبت در آن مجموعه شود. 
وی دامه داد: خدمت به مردم و زائران کریمه اهل بیت (س) فرصت خوبی است که برای ما مدیران فراهم شده و باید از این فرصت بهره مناسب را داشت.
قریشی خاطرنشان کرد: مسئله محیط زیست به زندگی و حیات تمامی موجودات از جمله انسان ها برمی‌گردد، این موضوع برای کل کشور حائز اهمیت است و نباید از آن غافل شد. حفاظت از محیط زیست این نعمت الهی وظیفه شرعی و قانونی همه ماست که باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشیم. 
وی در ادامه تاکید کرد: مقام معظم رهبری در دفعات مختلف در فرمایشاتشان نسبت به موضوع حفظ محیط زیست توصیه‌ها و تاکیداتی داشته‌اند، این موضوع حتی در اصل پنجاهم قانون اساسی ما هم مورد توجه قرار داده شده است. 
معاون استاندار قم اشاره کرد: دولت سیزدهم به دنبال مردمی سازی امور کشور است و یکی از موضوعات مهم که باید در بحث مردمی‌سازی به آن توجه کرد بحث محیط زیست است. باید با فرهنگ سازی مردم را به این سمت سوق دهیم. 
قریشی بیان کرد: در این مسئله باید شاهد تعامل موثر و سازنده این اداره‌کل با رسانه‌ها باشیم، رسانه‌ها بازوی توانمندی هستند که با استفاده از این ظرفیت می‌توان فرهنگ‌سازی مناسبی انجام داد. اگر مردم نسبت به مسئله مهم حفظ محیط زیست آگاهی بیشتری داشته باشند شاهد رویکرد مثبتی در این حوزه خواهیم بود. 
وی اشاره کرد: وقتی صحبت از بحث مردمی‌سازی محیط زیست می‌شود صرفا منظورمان مردم عادی نیستند مدیران و صاحبان صنایع نیز باید نسبت به این موضوع توجه کنند. در حوزه محیط زیست استان قم شاهد چالش ‌های مهمی هستیم. 
معاون استاندار قم افزود: بحث گرد و غبار امروز تبدیل به مسئله مهمی شده که توجه مدیریت استان را بیش از گذشته به خود جلب کرده است، درحال حاضر 105 هزار هکتار در شرق قم اراضی داریم که با کوچک‌ترین وزش بادی منشاء گرد و غبار می‌شود. 
معاون استاندار قم گفت: مطابق آمار حدود 30 هزار هکتار از این اراضی از وضعیت بحرانی هم گذر کرده است، البته مطابق گزارشی که در این جلسه ارائه شد برای این مقدار زمین طرحی به تدوین رسیده که طی 5 سال آینده وضعیتش بهبود می‌یابد. 
وی با بیان اینکه پساب مسئله‌ ای است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از آن استفاده می‌کنند، تصریح کرد: بحث پساب صنعتی موضوعی است که باید به آن پرداخته شود، باتوجه به وضعیت آب در کشور باید توجه بیشتری به این امر مهم داشته باشیم تا صنایع‌مان از پساب نهایت بهره را ببرند. 
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر