مرمت سرای ملاحسین و بهسازی محور فرهنگی تاریخی مسجد جامع با همکاری شهرداری قم

سپهر اقتصاد-مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از بهسازی محور فرهنگی تاریخی مسجد جامع و مرمت سرای ملاحسین با همکاری شهرداری قم خبر داد.

به گزارش شهرنیوز، علیرضا ارجمندی اظهار داشت: سرای ملأ حسین در مجاورت راسته‌بازار و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی ازجمله مسجد جامع، مسجد و منار میدان کهنه، مدرسه جهانگیرخان، مدرسه غیاثیه و امامزاده حمزه(ع) قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سرای ملأ حسین تحت تأثیر تحولات گوناگون در دوره‌های اخیر، رونق سابق را نداشته است و همین امر باعث بروز آسیب در بخش کالبدی و کارکردی اثر مذکور شده بود، افزود: در همین راستا و بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و ساماندهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران (تهران) تهیه شد.

 مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: با استناد به اسناد تاریخی و پژوهش‌های حاضر، طرح مرمت این بنای با ارزش تاریخی، با اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری و با نظارت دانشگاه علم و صنعت ایران در حال انجام است.

به گفته وی، فعالیت‌های اجرایی گسترده صورت گرفته در این طرح شامل آواربرداری، بازگرداندن کف حیاط به تراز اصلی، مرمت پوشش‌ها و فضاهای تخریب‌شده، مرمت نماها، اجرای کانال تأسیسات، مرمت حیاط و بام، اجرای اَندود و ساخت بازشوهای چوبی است که با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال اِتمام است.

ارجمندی اضافه کرد: ساماندهی «میدان کهنه» در ادامه طرح مرمت سرای ملأ حسین، بازار کهنه و بهسازی محور فرهنگی تاریخی مسجد جامع -قدمت ۲ گلدسته این مسجد به دوره ساسانی می‌رسد- در احیای این مجموعه بی‌نظیر و ارائه خدمات گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

 وی تصریح کرد: پس از گذشت نیم قرن، به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، طاق‌ها و پوشش‌های «بازار کهنه» -عمر این بازار بیش از ۶۰۰ سال است و قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد-شهر قم مرمت و احیا شد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم عنوان کرد: مرمت «بازار کهنه» با توجه به وسعت آن و کثرت معارضین حقوقی در نوع خود بی‌نظیر بود که با همراهی دستگاه‌های مختلف استان قم همچون استانداری، شهرداری، شرکت برق، شرکت گاز و دادستانی به‌ویژه معاونت حقوق عامه دادستانی و … صورت گرفت که چه‌بسا بدون این همراهی‌ها، انجام این طرح ناقص و ناتمام می‌ماند.

وی با توجه به اجرای مرمت این طرح، آن را بزرگ‌ترین دستاورد دولت در حوزه مرمت آثار تاریخی در شهر کریمه اهل‌بیت(ع) برشمرد و از آن با عنوان «انقلاب مرمت» یاد کرد.

«سرای ملأ حسین» از آثار دوره قاجار است که در یکم آذر سال ۱۳۸۸ هجری خورشیدی با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در شهر قم، محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳، در نزدیکی «میدان کهنه» و «بازار کهنه» (از دیگر آثار تاریخی قم) قرار دارد.

«سرای ملأ حسین» از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری قم محسوب می‌شود و شامل سَردَر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حُجرِه‌های متعدد، اِیوان و اِصطَبل است. همچنین «بازار کهنه» شهر قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال است و قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خَراطی، نجاری و منبت‌کاری را در خود جای ‌داده است. این بازار در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی با شماره ۱۹۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر