مشکلات آزاد راه قم- اراک باید تا یک ماه آینده حل شود

مشکلات آزاد راه قم- اراک باید تا یک ماه آینده حل شود

سپهر اقتصاد-معاون اجرایی رییس جمهورگفت: موانع، مشکلات و گره مشکلات آزاد راه قم به اراک باید طی یک ماه آینده برطرف و روند عملیات عمرانی آن با سرعت بیشتری دنبال شود.


به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن منصوری با تاکید بر ضرورت تحقق کامل مصوبات سفر رییس‌جمهوری به قم، بیان کرد: مصوبات سفر رییس‌جمهور به استان‌ها در حکم مصوبات هیات دولت و لازم‌الاجرا است.

وی افزود: برای پیشبرد و به سرانجام رسیدن پروژه‌های عمرانی باید از تدابیر جدید در تامین منابع پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم.

منصوری با بیان اینکه برای ۳۰ سال پروژه نیمه کاره در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای تامین مالی یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بانک مالی در فاز نخست طرح کنار گذر قم به اراک، اقدام‌های لازم برای ابلاغ از سوی بانک مرکزی را شخصا پیگیری خواهم کرد.

کنار گذر قم- اراک تکمیل کننده شبکه کریدوری ایران است

سرپرست معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور نیز گفت: آزاد راه کنار گذر قم به اراک، تکمیل کننده حلقه مفقوده آزاد راهی شمال به جنوب کشور و همچنین بزرگراهی مشهد مقدس تا قم و سپس به سمت مرزهای غربی است.

محمود ملازینل اضافه کرد: در حال حاضر برای اینکه حلقه مفقوده شبکه آزادراهی کشور تکمیل شود باید آزاده کنار گذر قم-سلفچگان و راهجرد و سپس اراک به طول ۱۳۰ کیلومتر تکمیل شود.

وی افزود: این آزاده راه هم‌اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که سهم آورده بخش خصوصی در این طرح ۷۰ درصد و سهم دولت ۳۰ درصد است.

وی یادآور شد: آزاده راه کنار گذر قم و قم- سلفچگان و راهجرد با تلاش‌ و اقدامات انجام شده در فاز نخست آن به طول ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: چهار هزار میلیارد تومان برای بهره برداری از این طرح در فاز نخست آن اعتبار نیاز است که تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از آن تامین شده است.

بخش دولتی در آزاد راه کنار گذر قم- اراک پذیرفتنی نیست

استاندار قم با انتقاد از عملکرد ضعیف بخش دولتی در عمل به تعهدات خود در پروژه آزاد راه کنار گذر قم- اراک، گفت: عملکرد کنونی بخش دولتی در خصوص این طرح پذیرفتنی نیست و گرفتار دیوان سالاری اداری شده‌است.

سید محمد آقا میری نیز در جلسه بررسی وضعیت پروژه‌ آزاد راه کنار گذر قم- اراک بیان داشت: در خصوص آزاد راه کنار گذر قم به اراک، عملکرد بخش خصوصی قابل دفاع است ولی عملکرد نهادهای دولتی سبب شده تا این پروژه از حیز انتفاع خارج شود.

وی اضافه کرد: این پروژه نیازمند شجاعت بیشتر در امر اجرا و همچنین حمایت از بخش خصوصی در کنار تذکر و فشار بر بخش دولتی برای پیشبرد این طرح مهم کریدوری است.

استاندار قم گفت: عدم ابلاغ مصوبه بانک ملی در خصوص تامین اعتبار بخشی از این طرح، سبب شده تا پیشرفت فیزیکی این آزاد راه کند باشد.

آقامیری تصریح کرد: آزاد راه کنار گذر قم اراک با وجود این در قم اجرا می شود اما هیچ ارتباطی با این استان ندارد بلکه بعنوان یک کریدور مهم آزادراهی، ارتباط مستقیم ۱۷ استان را سرعت می‌بخشد.

وی یادآور شد: صرفه‌جویی که با بهره‌برداری از این طرح در مصرف سوخت و کوتاه شدن مسیرهای دسترسی و کاهش هزینه‌های تجاری می‌شود قابل مقایسه با هزینه‌های کنونی احداث آن نیست.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر