مشکل اصلی حوزه ساخت و ساز در قم نداشتن پایان کار است

سپهر اقتصاد- رییس سازمان نظام مهندسی قم با بیان اینکه نداشتن پایان کار مشکل اصلی حوزه ساخت و ساز در این استان است، گفت: این خلاء سبب شده تا آمار حوادث بخش ایمنی ساختمان در قم وضعیت مناسبی نداشته باشد.


امین مقومی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در حوزه استحکام بنا بخاطر فرهنگ‌سازی‌های انجام شده طی سال‌های گذشته مشکلی در قم احساس نمی‌شود، بیان داشت: بخاطر نداشتن پایان کار ساختمان وعدم اقدام توسط مجریان و مالکان، هم اینک بخش عمده‌ای از واحدهای تجاری و مسکونی قم در مباحث مختلف ایمنی حریق، ارتفاع نرده‌ها، جان پناه‌ها و غیره مخاطره آفرین هستند.

وی اظهار داشت: مباحث مربوط به ایمنی، بیمه و نگهداری از مواردی است که سازمان نظام مهندسی استان قم نمی‌تواند از کنار آن‌ها به سادگی عبور کند اما در سایر مباحث بخاطر مصالح و وضعیت عمومی جامعه تسهیلاتی برای صدور پایان کار انجام می‌گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی قم، گفت: در صورتی که پایان کار ساختمان بعد از اتمام عملیات عمرانی صادر شود، امکان استقرار «مهندس نگه دار» نیز جهت افزایش عمر مفید ساختمان و پایش مستمر مباحث ایمنی در مجتمع‌های مسکونی و تجاری توسط سازمان نظام مهندسی قم، فراهم است.

وی همچنین بیان داشت: بخاطر نبود پایان کار برای بسیاری از ساختمان‌های تجاری و مسکونی، آمار حوادث مربوط به آسانسور در استان قم بالا و جای تامل دارد.

مقومی وجود واسطه و دلالی در حوزه ساخت و ساز را از آسیب‌های مهم قم یاد کرد و افزود: استفاده از مصالح غیراستاندارد بخاطر وجود دلالان و افراد فاقد صلاحیت نیز آسیب‌های جدی به نظام معماری و شهرسازی این استان وارد می‌کند بنحوی که بخاطر خلاءهای قانونی امکان رسیدگی به این آسیب‌ها در ابعاد مختلف ایمنی، استحکام، سیما و منظر و غیره نیز وجود ندارد.

رییس سازمان نظام مهندسی قم، گفت: شناسایی مجتمع‌های ناایمن مسکونی و تجاری قم به اتمام رسیده و اخطارهای لازم به مالکان و هیات امنا جهت ایمن‌سازی صادر شده‌است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر