مصرف کودهای یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد

سپهر اقتصاد-مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: علاوه بر توسعه و ترویج مصرف بهینه و متعادل انواع کودهای فسفاته و پتاسه و کسب رتبه برتر استان در این زمینه، افزایش مصرف این کودها در قم به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی و بدنبال آن مبارزه بهتر با انواع تنش‌های بیماری و محیطی دنبال می‌شود.

حسین زند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، به بیان آخرین دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم در سال ۱۴۰۲ در زمینه توسعه وترویج مصرف متعادل و بهینه کودهای پایه توسط کشاورزان، پرداخت و افزود: در زمینه تأمین و توزیع کودهای فسفاته و پتاسه بیش از ۶ هزار تن انواع کودهای فسفاته و پتاسه در استان توزیع شد.

وی بیان داشت:‌ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد که به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تهیه، تأمین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سم و بذر را در سطح کشور برعهده دارد.

وی ادامه داد: این شرکت تاکنون این وظیفه حساس خود را به بهترین نحو ممکن در سطح کشور انجام داده و علی‌رغم وجود تمامی مشکلات در چند سال اخیر در بازار جهانی نهاده‌های کشاورزی، تاکنون توانسته است تمامی کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی کشور را به موقع تأمین نموده و در اختیار کشاورزان در اقصی نقاط کشور قرار دهد.

زند با اشاره به این که باید مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در قم بیشتر شود، گفت: بیشترین میزان مصرف کودهای یارانه‌ای مربوط به سال ۱۴۰۱ بود که خروجی آن علی‌رغم عدم وجود بارندگی مناسب در تولید گندم سال قبل مشاهده شد.

وی بیان داشت: در مورد مصرف کودهای ازته نیز هم اینک نزدیک به حد مطلوب می‌باشیم و بیشتر از آن مصرف نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون کارهای ترویجی و آموزشی بسیار زیادی در استان انجام شده‌است تا کشاورزان متوجه مزایای مصرف به اندازه انواع کودهای شیمیایی شوند و نتایج آن را در این سال‌ها تجربه کنند، هرچند هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر