تکمیل مونوریل تبدیل به یک مطالبه اجتماعی شدهاست
به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن منصوری در جلسه بررسی مشکلات و موانع مونوریل قم، بیان داشت: مونوریل یک طرح مدیریت شهری است و شهرداری قم نمیتواند پای خود را از این پروژه کنار بکشد.
وی با بیان اینکه علت توقف چند ساله مونوریل پای کار نبودن متولی اصلی آن است، خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر قم در قبال این طرح مسوول هستند، اگر شهرداری این پروژه را از گوشت و خون خود نداد، مونوریل قم به سرانجام نمیرسد.
منصوری ادامه داد: همانطور که دولت در طرحهای مختلف شهری مانند مترو کمککار شهرداری قم است متقابلاً از شهرداری هم انتظار دارد در راستای اتمام پروژههایی که به نفع مردم است پای کار باشد.
منصوری یادآور شد: شورای شهر قم باید در خصوص پروژههای شهری متقاعد شود و طرحهای بزرگ تر از مونوریل قم در استانهای دیگر اجرا شده و برای تامین اعتبارات آن نیز روشهای مختلفی وجود دارد.
وی اظهار داشت: در سطح مردم، علما و گروههای اجتماعی نسبت به تعیین تکلیف دوطرح مونوریل و فرودگاه مطالبه جدی وجود دارد و مسوولان اجرایی و مدیریتی نباید اجازه بدهند این دو طرح بیش از این نیمه کاره بمانند.
معاون اجرایی رییسجمهوری گفت: مونوریل قم از طرحهایی است که باید زمینه های عملیاتی شدن آن نهایی شود و علت اینکه این طرح تاکنون به سرانجام نرسیده بخاطر عدم ورود جدی مجموعه مدیریت شهری قم بوده است.
وی تاکید کرد: پس از نهایی شدن طرح امکان سنجی توسعه مونوریل قم، دولت راههای تامین مالی آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
قم- ایرنا-استاندار قم با بیان اینکه جمعآوری مونوریل قم محال است، گفت: تکمیل مونوریل تبدیل به یک موضوع و مطالبه اجتماعی شدهاست که باید در این خصوص تعیین تکلیف شود.
سید محمد آقامیری نیز افزود:عزم دولت بر ادامه مونوریل و به سرانجام رساندن این طرح بر زمین ماندهاست.
وی گفت: مونوریل قم باید با مشارکت بین دولت و شهرداری تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
استاندار قم اظهار داشت: بخشی از اعتبارات ادامه مونوریل قم تامین شده و این طرح میتواند در سه سال آینده افتتاح شود.
آقامیری یادآور شد: دولت سیزدهم نسبت به موضوع مونوریل تاکید دارد و مجموعه مدیریت استان هم برای تعیین تکلیف آن آمادگی دارند.
اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارکسوار شمالی تا مصلای قدس است.
در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
شهردار قم نیز در این جلسه بیان داشت: شهرداری با احداث مونوریل قم در قالب سناریوی ۶.۸ کیلومتری مخالف است و آن را فاقد هرگونه کارکرد حمل و نقلی میداند.
سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: اگر مونوریل به سمت شهرک پردیسان ادامه مییافت توجیه حمل و نقلی داشت هرچند هنوز نیز نحوه عبور آن از مقابل حرم مطهر فاطمه معصومه(س) محل بحث است.
شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی ادامه داد: با توجه به پیشبینی افزایش جمعیت منطقه پردیسان با طرحهای نهضت ملی مسکن، امکان سنجی ادامه مونوریل تا این شهرک در دستور شورای اسلامی شهر و شهرداری است اما هزینه کرد مبالغ هنگفت برای آن و تاثیر آن در حل معضلات ترافیکی هنوز برای شهرداری قم جای ابهام دارد.
نظرات