نوسازی و مرمت بیش از ۱۰۰ رشته قنات در قم

سپهر اقتصاد-مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: قنات‌ها باید هر سال مرمت و لایروبی شوند که متأسفانه کشاورزان و بهره‌وران این کار را انجام نمی‌دهند، در حالی که ارزش یک قنات بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان است اما بهره‌وران و کشاورزان نسبت به صرف هزینه برای نگهداری این سازه با ارزش اقدامی نمی‌کنند.

محمد حسین احمدپور ‌در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی قنات (نهم اردیبهشت ماه)‌، عنوان کرد: در استان قم ۹۵۰ قنات عمومی وجود دارد، به این معنا که این قنات‌های عمومی حداقل ۱۲ بهره بردار دارد.

وی ادامه داد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ هر سال حدود ۱۰ تا ۱۲ قنات را نوسازی و مرمت می‌کردیم، اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۰۰ رشته قنات را نوسازی و مرمت کردیم.

احمدپور با اشاره به لزوم مرمت مسمتر قنات‌ها توسط کشاورزان و بخش دولتی، اظهار کرد: از بازسازی قنات‌ها به عنوان احیاء یاد می‌شود، لذا می‌توان گفت قنات‌ها موجودات زنده‌ای هستند که سالانه باید مورد مرمت قرار بگیرند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم، کمبود اعتبارات بیان کرد: طبق برآورد ما در سال ۱۴۰۱ اعتبار مورد نیاز برای احیا و مرمت قنات‌ها بیش از یک هزار میلیارد تومان بود، اما در ۳ سال اخیر حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه کردیم.

وی اضافه کرد: قنات به عنوان سازه‌ای که از افتخارات کشور ما است بدون هیچ گونه مصرف انرژی آب را بدون آسیب به آبخوان‌ها استحصال می‌کند و در واقع می‌توان گفت قنات دوستدار محیط زیست است.

احمدپور با بیان اینکه در سال ۱۳۷۷ جهاد کشاورزی مصصم شد به طور منسجم مرمت و لایروبی قنات‌ها را انجام دهد، گفت: قنات‌ها باید هر سال مرمت و لایروبی شود که متأسفانه کشاورزان و بهره‌وران این کار را انجام نمی‌دهند، در حالی که ارزش یک قنات بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان است اما بهره‌وران و کشاورزان نسبت به صرف هزینه برای نگهداری این سازه با ارزش اقدامی نمی‌کنند.

وی با اشاره به لزوم تشکیل هیئت امنای احیای قنات‌ها به منظور نگهداری و مرمت از این قنات‌ها، تاکید کرد: قنات‌های بزرگ قم همچون قنات چهل مومن روستای فردو، باید با کمک سازمان میراث فرهنگی ثبت جهانی شود.

احمدپور بیان کرد: ما با پمپاژ آب قنات‌ها مخالف هستیم، آب قنات باید برای اراضی محدوده تحت شرب خود آن قنات باشد. در مورد انتقال آب قنات و ساخت استخرهای بعد از قنات دو سال است که فعال هستیم و امیدواریم با تامین اعتبارت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) حدود ۱۵۰ استخر بعد از قنات و ۲۰۰ کلیومتر از کانال‌های عمومی را پوشش دهیم.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه قنات سرمایه‌ ملی است، تصریح کرد: بخش قنوات ما که در سال‌های گذشته بیش از ۱۰۰ قنات داشته امروز با بی‌توجهی مردم و مسئولین یک قنات هم ندارد و متأسفانه به مرکز ریزگردهای استان تبدیل شده است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر