هرگونه تکثیر و پرورش حلزون نیاز به اخذ مجوز دارد

سپهر اقتصاد-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت:هرگونه تکثیر و پرورش حلزون نیاز به اخذ مجوز دارد

خرید و فروش حلزون های غیربومی از جمله «آچاتینا» و «آلبینو» با عناوینی همچون کسب درآمد از مشاغل خانگی، کاملا غیرمجاز و ممنوع است.

دستورالعمل احداث و بهره برداری از مراکز تکثیر و پرورش جانوران بی مهره از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده که در آن فقط تکثیر و پرورش حلزون های بومی از جنس «هلیکس» پس از تأیید سازمان مجاز اعلام شده است.

محمدحسین بازگیر در سخنانی اظهار داشت: بر اساس قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست و شکار و صید، هرگونه تکثیر و پرورش و خرید و فروش جانوران وحشی و اجزاء آنها، بدون اخذ مجوز از ادارات کل محیط زیست، ممنوع و تخلف است و همشهریان محترم باید مراقب این نوع آگهی ها در فضای مجازی و برنامه هایی نظیر دیوار و شیپور باشند.

وی با اشاره به خرید و فروش حلزون های غیربومی از جمله «آچاتینا» و «آلبینو» با عناوینی همچون کسب درآمد از مشاغل خانگی، این اقدام را کاملا غیرمجاز و ممنوع دانست و گفت: دستورالعمل احداث و بهره برداری از مراکز تکثیر و پرورش جانوران بی مهره از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده که در آن فقط تکثیر و پرورش حلزون های بومی از جنس «هلیکس» پس از تأیید سازمان مجاز اعلام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه افزود: ممنوعیت نگهداری، حمل، تکثیر و پرورش، رهاسازی، خرید و فروش و صادرات و واردات برخی گونه های غیربومی با تأکید بر نوع حلزون آچاتینا، به عنوان یک معضل زیست محیطی و مخل کشاورزی و امنیت غذایی طی نامه ای از سوی سازمان محیط زیست به نهادهای ذیربط اعلام شده است.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات کشور نیز با توجه به جایگاه قانونی خود، این گونه از حلزون را بر اساس تحلیل خطر انجام شده، به عنوان یک آفت بالقوه و مهاجم با تأثیر منفی بر اراضی کشاورزی و اکوسیستم های طبیعی معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: شهروندان محترم باید از خرید این گونه از حلزون ها و یا رهاسازی آنها در طبیعت به شدت خودداری کرده و آنها را به این اداره کل تحویل دهند.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر