هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم افتتاح شد

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: شناسنامه و سند دار کردن فرش دستباف ایرانی اقدام بسیار خوبی است که در حال انجام می باشد

سپهر اقتصاد-هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم با حضور محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، روسای مرکز ملی فرش ایران، موزه فرش ایران،اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران، سازمان صمت قم. اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف استان قم، اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان قم، جمعی از مدیران و فعالان صنعت فرش در نمایشگاه بین المللی استان قم افتتاح شد

به گزارش ستاد خبری هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم، این نمایشگاه از ۱۴ لغایت ۱۸ آذرماه در نمایشگاه بین المللی قم دایر شده است.

بر اساس این گزارش هفدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف استان قم از ساعت ۱۵تا ۲۱ میزبان علاقه مندان و هنردوستان است.

در این نمایشگاه بیش از 90غرفه در فضایی حدود ده هزار متر مربع دایر شده و بیش از هشتاد درصد غرفه داران از استان قم هستند.

فرش های دستباف ایرانی شناسنامه دار می شوند

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: شناسنامه و سند دار کردن فرش دستباف ایرانی اقدام بسیار خوبی است که در حال انجام می باشد

محمد مهدی برادران در افتتاح هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم با بیان اینکه فرش به عنوان یک هنر صنعت به شمار می رود عنوان کرد: استان های مختلف به عنوان قطب فرش هستند که قم در این خصوص هم از لحاظ اشتغال و هم تولید ویژه است.
وی با بیان اینکه فرش دارای یک هویت فرهنگی است گفت: در راستای اعتلای نام فرش حمایت ها و فرصت های حمایتی خود را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
معاون وزیر صمت در خصوص ارائه تسهیلات به فعالان صنعت فرش افزود: طی تفاهم نامه هایی که داشتیم به دنبال ارائه تسهیلات و وام به این حوزه هستیم.
وی تصریح کرد: برای دور زدن تحریم ها در حوزه صادرات فرش راهکارهای مختلفی را پیش بینی کرده ایم که یکی از آنها رفع مشکلات ارزی است.
وی در ادامه با بیان اینکه فرش ایران دارای قدمت بسیار طولانی است گفت. در راستای جلوگیری از سواستفاده از نام فرش ایرانی به دنبال این هستیم تا فرش ها ایرانی شناسنامه دار شوند و در این خصوص اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است

ابوالفضل صادقی با اشاره به اهمیت صنعت و هنر فرش دستباف اظهار داشت: فرش ایران جایگاه اقتصادی و فرهنگی و تاریخی دارد و از این نظر در سطح جهان حائز اهمیت است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان فرش دستباف استان قم افزود: با توجه به اینکه استان قم یکی از سه قطب اصلی فرش کشور است و بزرگترین و با کیفیت ترین و بهترین تولید کننده در بخش فرش ابریشم به شمار می رود و در جهان برندهای آن شناخته شده است، بنابراین لازم است جهت ارتقای سطح این جایگاه یک سری فعالیت‌هایی را انجام بدهیم.

وی تصریح کرد: فرش در قم حدود یک قرن سابقه دارد و به صورت حرفه ای و کیفیت عالی شناخته می شود و بزرگان و اساتید زیادی تلاش کردند این هنر را زنده نگه دارند و امروز فرش ابریشم را در دنیا به نام قم می شناسند.

صادقی بیان کرد: قم، قطب مهمی در فرش دستباف و تمام ابریشم در جهان است و حدود 20 درصد از سهم صادرات فرش کشور به قم اختصاص دارد.

امسال بیش از 3 میلیون و 500 هزار متر مربع فرش در ایران تولید می‌شود

سرپرست مرکز صنایع خلاق و فرش ایران از تولید سه و نیم میلیون متر مربع فرش درسال گذشته یاد کرد و گفت: پیش بینی ما این است که این مقدار امسال افزایش قابل توجه داشته باشد.

امسال بیش از 3 میلیون و 500 هزار متر مربع فرش در ایران تولید می‌شود

محمدرضا زارع در هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم ، سیاستگذاری، نظارت و بازرسی را از جمله اقدامات و فعالیت های مرکز ملی فرش دانست و اظهارداشت: حمایت از صنعت فرش از برنامه هایی است که در این مرکز به جد دنبال می‌شود.

وی بابیان اینکه در حوزه تولید و صادرات فعالان عرصه فرش با مشکلات بسیاری روبرو هستند افزود: یکی از مشکلات در حوزه صادرات رفع تعهدات ارزی بود که سال‌ها صادرکنندگان با آن مواجه بودند و اکنون این مشکل مرتفع شده است.

سرپرست مرکز صنایع خلاق و فرش ایران بیان داشت: در خصوص واردات ابریشم و پشم نیز مشکلاتی وجود داشت که این موضوع نیز با پیگیری های صورت گرفته برطرف شده است.

زارع‌پور در ادامه از تولید سه و نیم میلیون مترمربع فرش درسال گذشته خبرداد و تصریح کرد: پیش بینی ما این است که این مقدار افزایش یابد.

وی در پایان با بیان اینکه نمایشگاه از ظرفیت خوبی برخوردار است، گفت: خوشبختانه در این نمایشگاه برند های خوبی حضور پیدا کردند و نمایشگاه از لحاظ کیفیت بسیار مطلوب است.

فرش دستباف قم در طراحی و کیفیت گوی رقابت را از استان‌های دیگر ربوده است

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: استان قم جزو استان‌هایی است که در هنر صنعت فرش دستباف از دیگر استان‌های کشور سابقه کمتری دارد و باید به آن اشاره کنم که استان قم حدود صد سال است 100 که به عرصه بافندگی به صورت تخصصی وارد شده است اما نکته مهم برای اهالی صنعت فرش کشور این است که استان قم در طراحی و کیفیت گوی رقابت را از استان‌های دیگر ربوده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، ابوالفضل رجبیان گفت: استان قم جزو استان‌هایی است که در هنر صنعت فرش دستباف از دیگر استان‌های کشور سابقه کمتری دارد و باید به آن اشاره کنم که استان قم حدود صد سال است 100 که به عرصه بافندگی به صورت تخصصی وارد شده است اما نکته مهم برای اهالی صنعت فرش کشور این است که استان قم در طراحی و کیفیت گوی رقابت را از استان‌های دیگر ربوده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی قم با تاکید بر اینکه استان قم در امر طراحی فرش دستباف و همچنین نوع بافت و کیفیت ابریشم به کار گرفته شده در دنیا رتبه اول را دارد گفت: زحمات بافندگان و تولید کنندگان در استان قم در کنار سایر تولید کنندگان کشور باعث شده است تا فرش دستباف به عنوان پرچم دوم ایران معرف هنر و اصالت فرهنگ و هنر کشور به سراسر نقاط دنیا باشد.
رجبیان در جمع تولید کنندگان فرش دستباف کشور گفت: تولید کنندگان استان قم در زمینه‌های مختلف طراحی و بافندگی در هر دوره با به روزآوری و دقت در کیفیت تولید کارنامه خوبی را در پایان سال دریافت می‌کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از نمایشگاه فرش دستباف قم بازدید کرد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، و کشاورزی ایران با حضور در نمایشگاه بین‌المللی استان از دستاوردهای فرش دستباف قم بازدید به عمل آورد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، پیام باقری همراه با جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قم، با حضور در نمایشگاه بین المللی استان، از نزدیک در جریان تحولات فرش دستباف استان و مشکلات فعالان این هنر صنعت قرار گرفت.
وی در حاشیه این بازدید با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات فرش دستباف اظهار کرد: اتاق بازرگانی تلاش می کند مشکلاتی که برگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرات این محصول ارزآور ایجاد کرده است هرچه سریع‌تر مرتفع شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، و کشاورزی ایران با تاکید بر ظرافت و ظرفیت های این هنر صنعت گفت: در مسیر تولید یک فرش دستباف نکات فنی بسیار زیادی وجود دارد تا محصول نهایی بسیار خاص و ویژه، تولید می‌شود و رعایت کردن این نکات فنی باعث می‌شود تا این تولید هنری در کشور ارزآوری بسیار بالایی داشته باشد.
باقری همچنین با بیان اینکه واردات فرش ماشینی در کشور آسیب جدی به فرش دستباف وارد کرده است، بر لزوم حمایت حداکثری مسوولان از رشد تولید این محصول تاکید کرد و افزود: تعرفه بالای ابریشم در کشور ما موجب بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدات فرش دستباف شده است که امیدواریم با پیگیری‌های جدی تولید کنندگان و همچنین تلاش‌های کمیسیون فرش در اتاق بازرگانی ایران این مسئله نیز رفع شود.
وی بیان کرد: شناسنامه‌دار شدن فرش‌های دستباف یکی از نکات پررنگی بود که در این نمایشگاه مشاهده شد و این نشان می‌دهد تلاش‌های تولید کنندگان فرش دستباف در سراسر کشور با راهبردهای مرکز ملی فرش ایران در سال‌های اخیر موفق عمل کرده است.
وی همچنین از غرفه کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق قم در این نمایشگاه بازدید کرد.

صنعت فرش به عنوان یکی از افتخارات و شناسنامه فرهنگی قم محسوب می شود
رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان قم گفت :صنعت هنر فرش یکی از مهم ترین تولیدات استان قم است و به عنوان یکی از افتخارات و شناسنامه فرهنگی قم محسوب می شود
دکتر ابدالی در حاشیه بازدید از نمایشگاه، اظهارداشت: صنعت هنر فرش یکی از مهم ترین تولیدات استان قم است و به عنوان یکی از افتخارات و شناسنامه فرهنگی قم محسوب می شود

وی از حمایت سازمان صمت از صنعت فرش سخن گفت و افزود: هر حمایت و پیگیری که در خصوص صنعت فرش باشد در سازمان صمت دنبال می کنیم چراکه این صنعت علاوه بر ظرفیت های اقتصادی بخشی از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در ادامه برگزاری نمایشگاه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: نمایشگاه هم به لحاظ تنوع غرفه ها و هم کیفیت از سطح بالایی برخوردار است و محصولات فاخری در نمایشگاه عرضه شده است.


ضرورت راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش در قم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش در قم تاکید کرد.

به گزارش پورتال اطلاع رسانی نمایشگا های ایتان قم به نقل از ستاد خبری هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم، حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری در بازدید از این نمایشگاه و در جمع فعالان صنعت فرش،اظهارداشت: در این نمایشگاه هنر تولیدکنندگان و بافندگان فرش ایرانی به معرض نمایش گذاشته شده است.

وی گفت: برای ایران اسلامی مایه مباهات و افتخار است که هنر فرش ایرانی زبانزد شده و در اماکن مختلف و حتی  خانه های دیگر کشورها هم مورد استفاده قرار می گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  در ادامه با بیان اینکه در این بازدید تولید کنندگان و فعالان فرش به برخی مشکلات و موانع پیش روی این صنعت اشاره کردند افزود: تخصیص ارز وارداتی، گرانی مواد اولیه،موانع صادراتی،تحریم از جمله مشکلاتی بود که فعالان صنعت فرش بیان کردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تلاش مدیران و مسئولین  برای راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش دستباف در قم  تاکید کرد و افزود: راه اندازی این نمایشگاه علاوه بر جنبه جاذبه گردشگری، می تواند رکود اقتصادی حاکم بر صنعت فرش را رونق دهد.

وی تصریح کرد: اگر در این زمینه تعلل کنیم  کشورهایی مانند چین و هند از ما پیش خواهند افتاد و همین امر خود سبب مشکلات خواهد شد.

وی بیان داشت: باید تلاش کنیم که  دوباره فرش به جایگاه واقعی خود برسد.

حجت الاسلام ذوالنوری در خصوص مشکل راه دسترسی نمایشگاه بین المللی قم نیز گفت: من از گذشته این موضوع را پیگیر بودم و اکنون نیز به جد پیگیری میکنم.

وی با انتقاد از عدم همکاری برخی مدیران افزود: نباید مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد، چراکه وقتی اتوبان را از سمت مرقد مطهر امام(ره)  به سمت قم میائیم راههای دسترسی زیادی به این نمایشگاه وجود دارد.

حدود 20 درصد از سهم صادرات فرش کشور به قم اختصاص دارد 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان فرش دستباف استان قم گفت: قم، قطب مهمی در فرش دستباف و تمام ابریشم در جهان است و حدود 20 درصد از سهم صادرات ...

 به گزارش پورتال اطلاع رسانی نمایشگاه های استان قم به نقل ازستاد خبری هفدهمین نمایشگاه ابوالفضل صادقی در گفتگو با خبرنگار ما ابتدا با اشاره به اهمیت صنعت و هنر فرش دستباف اظهار داشت:فرش ایران جایگاه اقتصادی و فرهنگی و تاریخی دارد و از این نظر در سطح جهان حائز اهمیت است.


رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان فرش دستباف استان قم افزود:با توجه به اینکه استان قم یکی از سه قطب اصلی فرش کشور است و بزرگترین و با کیفیت ترین و بهترین تولید کننده در بخش فرش ابریشم به شمار می رود و جهان برندهای آن را می شناسد لازم بود جهت ارتقا و بالا بردن سطح این جایگاه یک سری فعالیت هایی را انجام بدهیم.
وی تصریح کرد: فرش در قم حدود یک قرن سابقه دارد و به صورت حرفه ای و کیفیت عالی شناخته می شود و بزرگان و اساتید زیادی تلاش کردند این هنر را زنده نگاه دارند و امروز فرش ابریشم را در دنیا به نام قم می شناسند و حتی روسای کشورهای مختلف و مقامات عالی هدایای خود را از میان فرش ابریشم قم انتخاب می کنند پرداختن به این جایگاه اهمیت جهانی دارد.


صادقی بیان کرد:در جهت معرفی فرش ابریشم قم، یک سری فعالیت هایی صورت گرفته است در این باره تعامل میان صنعت و دانش بنیان اولین اقدام بود و برای اولین بار، مرکز رشد را در استان قم راه اندازی کردیم و پارک و علم فناوری مشغول به فعالیت است.
وی عنوان کرد:همچنین تعامل بین دانشگاه صورت گرفت تا نسل جوان را وارد این صنعت نمایند و دانشجویان در رشته های مختلف به هنر و صنعت فرش علاقه مند شوند.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان فرش دستباف استان قم گفت:ایجاد مدرسه عالی معارفی فرش در دانشگاه آزاد و دانشگاه حضرت معصومه(س) و برگزاری کلاس‌ها و کارگاههای مختلف از دیگر فعالیت ها بود.
صادقی بیان کرد: قم، قطب مهمی در فرش دستباف و تمام ابریشم در جهان است و حدود 20 درصد از سهم صادرات فرش کشور به قم اختصاص دارد و بهترین تولید‌کنندگان در کنار هم قرار دارند و با رقابت و صمیمت توانسته اند این صنعت و هنر را با تار و پود عشق ببافند و چنین زیبایی و هنری را خلق کنند.
وی تصریح کرد: در قم 40 هزار تولیدکننده فرش داریم و 450 عضو پروانه دار در قم فعال هستند که بخشی صادر کننده اند، در بسیاری از مواقع در تمصمیات کلان کشور قم را به عنوان تاثیرگذارترین استان ها و قطب فرش به شمار می آورند و در مشاوره و تصمیم گیری های کشور مورد توجه قرار می دهند.
این تولیدکننده پیشکسوت اظهار داشت: در بخش تولید سعی کردیم به کشورهایی که فرش صادر می شود از نظرات آنها استفاده کنیم و با ارزیابی طرح و رنگ، به تولید بپردازیم.
وی گفت:ارزش افزوده بالا و ظرافت بافی از ویژگی های مهم فرش قم است و باید فرشی که صد در صد ابریشم است را به بهترین شکل در اختیار خریداران قرار داد و آن را با قیمت واقعی عرضه کرد.


برپایی نمایشگاه تخصصی فرش، نقش مهمی در رونق این صنعت دارد

عضو هیات مدیره اتحادیه فرش استان قم گفت: برپایی نمایشگاه تخصصی فرش، نقش مهمی در رونق این صنعت دارد.

به گزارش حمیّت نیوز به نقل از ستاد خبری رحیم فروهر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت:بنده دارای 35 سال سابقه فعالیت در زمینه فرش دستباف، یکی از ظرفیت‌های مهم در تولید و صادرات فرش را برگزاری نمایشگاههای تخصصی می دانم.
عضو هیات مدیره اتحادیه فرش استان قم افزود: هفدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف استان قم در آذرماه برپا می شود و این نمایشگاه ظرفیت مهمی به شمار می رود تا تولیدکنندگان و فروشندگان و خریداران فرش بتوانند یا یکدیگر ارتباط برقرار کنند و امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.
وی تصریح کرد:نمایشگاه تخصصی فرش نقش مهمی در رونق صنعت فرش  دارد و باید از همه ظرفیت های لازم در جهت برپایی آن استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد:فرش قم یکی از مهم ترین کالاهای نفیس در سطح جهان است، امید است شهروندان نیز از این نمایشگاه بسیار فاخر دیدن کنند و از فرش های نفیسی که در قم تولید می شود بازدید به عمل بیاید

بیش از 4 هزار نفر در قم بیمه قالی بافی هستند

معاون اتحادیه فرش دستباف استان قم در مورد اقامات اتحادیه تصریح کرد: تا سال 94 بیش از 11 هزار نفر بیمه قالی بافی داشتند که با قطع بیمه ها به 4 هزار نفر کاهش یافته است.

 به گزارش ستاد خبری هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم، جواد الیاسی در خصوص فعالیت‌های خود اظهار داشت: بنده در شهریور سال 51 در خانواده علاقه مند به فرش به دنیا آمدم و سومین نسل از الیاسی‌ها در تولید فرش ابریشم هستم.


دبیر اجرایی هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم بیان کرد:از سال 72 به صورت مستقل وارد صنعت فرش شدم و همواره به دنبال ابتکارات نو بودم و توانستم در سال 86 نقوش جنگل را طراحی کنم و لوح سپاس شانه بلورین را دریافت کردم.
وی عنوان کرد: همچنین در سال 95 طرح اکواریوم را شروع کردم و در جشنواره ششم فرش برتر در سال 95 رتبه اول کشوری را در تهران به دست اوردم.
الیاسی تصریح کرد: من در بسیاری از طرح های ابتکاری، پیش قدم بودم و حتی بزرگترین فرش ابریشم در قم به طول 100 متر با 70 رج را بافتم که طرحی نمونه و زیبا و سنتی بود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 2 هزار و 216 تخته فرش بافته ایم و در بسیاری از فعالیت‌های گروهی در حوزه فرش نیز پیشقدم بوده ام.
عضو  اتحادیه فرش دستباف استان قم گفت: همچنین از سال 90 وارد اتحادیه فرش شدم و در سال 98 نیز به عنوان بازرس به فعالیت پرداختم و حضوری فعال در کمیسیون‌ها داشتم و هم اکنون نیز نائب رئیس اتحادیه هستم.
وی افزود: من سوابقی در بیمه به عنوان نماینده تام الاختیار و مسئولیت های دیگر در نمایشگاه فرش داشتم و در این زمینه اقدامات خوبی را به همراهی عزیزان شکل داده‌ایم.
الیاسی در خصوص برگزاری هفدهمین نمایشگاه عنوان کرد: این نمایشگاه 91 غرفه دارد که 83 غرفه بومی و قمی و 8 غرفه خارج از قم اند، ضمن اینکه نمایشگاه دارای 3 هزار و 400 متر فضای غرفه و 7500 متر فضای اشغال شده است.
معاون اتحادیه فرش دستباف استان قم در مورد اقامات اتحادیه تصریح کرد: تا سال 94 بیش از 11 هزار نفر بیمه قالی بافی داشتند که با قطع بیمه ها به 4 هزار و 800 بیمه شده رسید و ما پیگیری لازم برای جلوگیری از قطع بدون علت بیمه را داشتیم.
وی خاطرنشان کرد:همکاری با فنی حرفه ای و امور زندانها در آموزش قالی بافی به زندانیان و پیگیری وام برای بافندگان از سال 1400 و با اعطای 400 فقره تسهیلات به متقاضیان نیز از دیگر اقدامات بود.
الیاسی افزود: عظمت فرش ایران در جهان شناخته شده است، متاسفانه از ابتدای انقلاب اسلامی در تحریم بوده ایم و دشمن از طریق جنگ اقتصادی وارد شدف ما در قالی بافی دو میلیون بافنده در کشور داریم که ظرفیت مهمی در اشتغال است و از سویی مورد حمایت قرار نمی گیریم تا تحریم ها را دور زده و به صادرات برسیم.
وی بیان کرد: ما رتبه نخست در فرش جهان داشتیم و با تحریم امروز به رتبه دهم رسیده ایم سال 2016 میزان 58 درصد فرش ایران از طریق کشورهای منطقه به امریکا صادر می شد و امروز 25 درصد از فرش در صادرات سهم دارد.
معاون اتحادیه فرش دستباف استان قم اظهار داشت:اگر مسئولان نمایشگاه دائمی فرش را که هبه رهبری است به این صنعت اختصاص بدهند 5 سال یگر تعداد اشتغال زایی فرش قم در داخل استان به 15 هزار نفر و در اطراف قم را به 30 هزار نفر می رسانیم.
وی تاکید کرد: در تحقق این وعده ها نیاز به حمایت جدی مسئولان از قالی بافان و هنر فرش دستباف قم داریم.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر