همراه با سفر رییس جمهور به استان قم

سپهر اقتصاد-رییس جمهوری با اشاره به اینکه خستگی و ناامیدی در این دولت ممنوع است، تاکید کرد که استان قم نیازمند فرودگاه است و مشکلات حقوقی این پروژه نیمه تمام بررسی و تکمیل آن با شتاب توسط دولت سیزدهم دنبال می‌شود و تا پایان دولت سیزدهم این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ آیت الله سید ابراهیم رییسی  در جمع مردم قم در حرم حضرت معصومه(س)‌ با تاکید بر اهمیت تکمیل منوریل گفت: با همکاری دولت، شهرداری و بخش‌های مختلف تکمیل مونوریل از امروز در قم آغاز شده و طبق برنامه ریزی ها، به بهره برداری خواهد رسید.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه خستگی و ناامیدی در این دولت ممنوع است، گفت: امید مهم‌ترین و محوری‌ترین عنصر برای پیشرفت و رسیدن به قله است.

آیت الله رییسی گفت: پس از حدود ۱۰ سال که خبری از رشد اقتصادی نبود، در دو سال گذشته رشد اقتصادی کشور به بیش از ۶ درصد رسیده و ترانزیت کالا سال گذشته ۵۸ درصد افزایش داشته است و این روند امیدبخش ادامه دارد.

رییس جمهور با اشاره به عملکرد موفق قم در طرح نهضت ملی مسکن و افتتاح و واگذاری بیش از ۷ هزار واحد مسکونی، گفت: امیدواریم به زودی همه ۷۱ هزار واحد در حال احداث در این استان تحویل داده شود.

وی ابراز کرد: دولت بر شعار خود در ایجاد سالانه یک میلیون شغل و ساخت یک میلیون مسکن پایبند است و در این زمینه‌ها از برنامه ریزی ها، عقب نیست.

رییس جمهور با اشاره به طرح فیبرنوری قم، گفت: با بهره برداری از این طرح زیرساخت بسیار مهمی در شبکه ارتباطات این استان ایجاد شد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه سرانه های فرهنگی و ورزشی، ادامه داد: همچنین ۱۵۰ واحد نیمه راکد و غیرفعال نیز از ابتدای دولت سیزدهم احیا شده است.

آغاز عملیات اجرایی ساخت نخستین شهرک مسکونی در استان قم

آغاز عملیات اجرایی ساخت نخستین شهرک مسکونی در استان قم

رئیس ستاد مدیریت شهرک سازی کشور از صدور پروانه ساخت و آغاز عملیات اجرایی شهرک پرنیان قم همزمان با سفر رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان قم خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، سعید غفوری رئیس هیات رئیس ستاد مدیریت شهرک سازی کشور از صدور پروانه ساخت و آغاز عملیات اجرایی شهرک پرنیان قم همزمان با سفر رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان قم خبر داد.

رئیس هیات مدیره شهرهای جدید و رئیس ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور از صدور پروانه تأسیس نخستین شهرک مسکونی دولتی در استان قم تحت عنوان پرنیان ۱ هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان قم خبر داد.

وی گفت: فردا ۲۰ اردیبهشت ماه هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به استان، با توجه به صدور پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی در قم به مساحت ۵۵۵ هکتار تحت عنوان پرنیان ۱ کلنگ احداث این شهرک مسکونی به زمین زده می‌شود.

غفوری توضیح داد: شهرک پرنیان ۱ به طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن اختصاص دارد. مقرر است تا ساخت این شهرک همراه با واحدهای مسکونی آن و سایر خدمات با جمعیت‌پذیری ۳۰ هزار نفر طی ۴ سال احداث شود.

رئیس ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور با اشاره به اینکه تمامی واحدهای این شهرک مسکونی به شکل یک طبقه و حیاط دار در قطعات ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری احداث می‌شود، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ساخت این شهرک مسکونی چهار سال زمان می‌برد و به شکلی احداث خواهد شد تا حمل‌ونقل و کیفیت زندگی شهری آن متناسب با استانداردها باشد.

پروژه بزرگ فیبرنوری قم با حضور رییس جمهور بهره‌برداری شد

پروژه بزرگ فیبرنوری قم با حضور رییس جمهور بهره‌برداری شد

پروژه بزرگ فیبرنوری منازل و کسب‌ و کارهای قم و ۶ شهر استان روز پنجشنبه با حضور آیت‌الله رییسی، رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هم‌زمان با دور دوم سفر رییس جمهور به استان قم، پروژه بزرگ فیبر نوری به بهره‌برداری رسید و ۴۳۵ هزار نفر از خانواده‌های قمی زیرپوشش این طرح قرار گرفتند.

برای اجرای پروژه بزرگ فیبر نوری استان قم، افزون بر ۳۴۰ کیلومتر حفاری و دکل گذاری در مدت زمان ۱۸۰ روز انجام شده‌ است.

۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص یافته بود؛ اجرای ۶۵ کیلومتر فیبرنوری بین‌شهری نیز از ویژگی‌های این طرح ارتباطاتی در استان قم است.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در آیین افتتاح پروژه فیبر نوری قم، افزود:‌  ۷.۵ میلیون خانوار کشور می توانند از فیبرنوری استفاده کنند، این امید بخش است و باید تمام مردم در بازه زمانی کوتاه از این زیرساخت مهم ارتباطی برخوردار شوند.

وی بیان کرد: یکی از موضوع‌هایی که امروز باید مورد توجه باشد، اهمیت فضای مجازی در زندگی روزمره مردم است.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز کسب‌وکارها، انتقال دانش، ارتباطات اداری، سازمانی، مالی و غیره بر بستر فضای مجازی قرار گرفته‌ است و بر همین اساس رفاه مردم در فضای مجازی مورد توجه است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت اینترنت ادامه داد: قدرت و شتاب در شبکه مورد توجه و تاکید دولت سیزدهم است.

رییس جمهور اظهار کرد: استان قم مهد علم‌ودانش است و در تولید محتوا بسیار نقش آفرین است. در قم موسسات تحقیقاتی، پژوهشی، علمی و حوزه علمیه و دانشگاه تولید محتوا می‌کنند، انتقال این تولید محتوا به شهرهای دیگر و عموم‌ مردم و خارج از کشور در این استان اهمیت ویژه‌ای دارد.

افتتاح و واگذاری ۷۲۵۶ واحد مسکن و زمین در قم با حضور رئیس جمهور


افتتاح و واگذاری ۷۲۵۶ واحد مسکن و زمین در قم با حضور رئیس جمهور

امروز با حضور رئیس جمهور در قم هفت‌هزار و ۲۵۶ واحد مسکن و زمین طرح نهضت ملی مسکن این استان افتتاح شده و به متقاضیان واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این آمار مشتمل بر افتتاح و واگذاری سه‌هزار و ۷۴۸ واحد مسکن و سه‌هزار و ۵۰۸ قطعه زمین است.
سه‌هزار و ۷۴۸ واحد مسکونی شامل
۵۶۰ واحد مسکونی انبوه ساز، ۲۰۰ واحد مسکن روستایی، یک‌هزار و ۴۸۸ واحد خود مالک و یک‌هزار و ۵۰۰ واحد بافت فرسوده است.
همچنین سه‌هزار و ۵۰۸ قطعه زمین شامل ۱۱۸ قطعه در طرح "کلید به کلید"، یک‌هزار واحد طرح جوانی جمعیت، یک‌هزار و ۲۵۰ قطعه واگذاری انفرادی، ۶۰۰ قطعه ایثارگران و ۵۴۰ قطعه نیروهای مسلح است

سه مجتمع تولیدی در منطقه ویژه سلفچگان با حضور وزیر اقتصاد افتتاح شد

سه مجتمع تولیدی در منطقه ویژه سلفچگان با حضور وزیر اقتصاد افتتاح شد

سه پروژه توسعه‌ای مجتمع‌های تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم همزمان با سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به قم، با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی امروز سه مجتمع تولیدی را در حاشیه سفر استانی رییس جمهور به استان قم در منطقه ویژه سلفچگان افتتاح کرد.

بر این اساس، پروژه مجتمع تولیدی "برهان تجارت حکیم" با سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برای تولید مسواک و طرح مجتمع تولیدی "افق روشن آزما" با ۱۷۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و سه میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی طرف چینی با هدف تولید کاغذ دیواری به بهره برداری رسید.

مجتمع تولیدی "کیاکام فارمد" نیز که با سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی برای تولید لوازم بهداشتی احداث شده و اشتغالزایی برای ۱۵۰ نفر ایجاد کرده، نیز امروز افتتاح شد.

ساختمان جدید مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان قم توسط وزیر اقتصاد افتتاح شد

ساختمان جدید مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان قم توسط وزیر اقتصاد افتتاح شد

قم - ایرنا - ساختمان جدید مرکز خدمات سرمایه گذاری استان قم با هدف تسهیل حمایت از سرمایه‌گذاران و ارائه خدمات سرمایه‌گذاری در جریان سفر رییس جمهور و هیات همراه به قم با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، این مرکز که در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قم مستقر است، با هدف پذیرش، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد شده و مرجع هماهنگی متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در استان به شمار می‌رود.

مرکز فوق تلاش می‌کند تا با تسهیل و تسریع در امور مربوط به فعالیت سرمایه گذاران خارجی گامی مهم در جهت فعال کردن این ظرفیت بالقوه‌ در توسعه اقتصادی استان قم بردارد.

مسیر بزرگراهی قم – کهک با حضور وزیر راه به بهره‌برداری رسید

مسیر بزرگراهی قم – کهک به طول ۱۷ کیلومتر در ادامه برنامه‌های سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت با حضور وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این پروژه ادامه مسیر بزرگراهی قم- کهک است که دسترسی به بلوار آیت الله بروجردی و بزرگراه پردیسان- ورجان این استان را تسهیل می‌کند.

برای بهره‌برداری از این طرح مهم حمل و نقلی افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده‌ است.

معاون رییس جمهور از پروژه نیمه‌کاره مونوریل قم دیدن کرد

معاون رییس جمهور از پروژه نیمه‌کاره مونوریل قم دیدن کرد

«محسن منصوری» معاون اجرایی رییس جمهور روز پنجشنبه با حضور در محل پروژه نیمه کاره مونوریل قم آخرین وضعیت عمرانی و روند از سرگیری عملیات اجرایی این طرح را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در دیدار بازدید سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم نیز گزارشی از تازه ترین وضعیت و برنامه های شهردار برای تکمیل مرحله نخست این طرح را ارائه کرد.

اجرای طرح مونوریل از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قم‌رود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست آن از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده‌ است.

 مسیر تولید و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باید هموار باشد

نیکبخت: مسیر تولید و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باید هموار باشد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولیدکننده باید به سمت جهش تولید برود و تنها دغدغه تولید داشته باشد، آنهایی که در بخش کشاورزی فعال هستند، مانعی برای ادامه کار نداشته باشند و مسیر آنهایی که قصد تولید و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارند باید هموار شود.

به گزارش ایرنا، محمدعلی نیکبخت در حاشیه سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت به قم در بازدید از پروژه های کشاورزی این استان افزود: در سال جهش تولید با مشارکت مردم قرار داریم، برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید با مشارکت مردم تهیه شده است و نقش مردم در جهش تولید را فعال‌تر کردیم تا آنچه مدنظر رهبر معظم انقلاب است محقق شود.

وی در ادامه گفت: به همراه معاونان در این سفر حضور داشتیم تا مشکلات بخش کشاورزی و دامداری را به‌صورت میدانی رصد، پیگیری و حل کنیم، سفرهای استانی فرصت مناسبی برای مشاهده مشکلات و حل آنها است.

نیکبخت اضافه کرد: قم دارای ظرفیت‌های کشاورزی خوبی است و در بازدیدهای میدانی مشکلاتی دیده شد و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت.

وزیر کشاورزی ادامه داد: پروژه‌های خوبی در قم در حال انجام است که برخی از آنها در این سفر افتتاح شد از جمله گلخانه هیدروپونیک زاگرس، بازدیدی از مزرعه پسته و گل محمدی داشتیم، همچنین جلسه در فرمانداری جعفریه ترتیب یافت که مشکلات کشاورزان و بهره‌برداران بیان شد.

وی گفت: محصولات زراعی گوناگونی در استان قم از جمله بخش جعفرآباد تولید می‌شود که مهم‌ترین آنها تولید گوشت است، این مساله فرصتی را ایجاد کرده کشاورزی در قم توسعه پیدا کند.

نیکبخت افزود: در این سفر مشکلات و دغدغه کشاورزان و دامداران را شنیدیم، حل مشکلات بخش کشاورزی و دامداری را پیگیری خواهیم کرد و اگر لازم باشد مازاد تولید دامپروری را به‌ صورت تضمینی از دامداران این بخش خریداری می‌کنیم.

راهبرد دولت تقویت توان صادراتی کشور بر اساس نوآوری است

وزیر صمت: راهبرد دولت تقویت توان صادراتی کشور بر اساس نوآوری است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: راهبرد دولت برای تقویت توان و بنیه صادراتی کشور بر اساس نوآوری، دانش‌بنیانی و بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی است.

به گزارش ایرنا، عباس علی‌آبادی در نشست صمیمی با انجمن تخصصی کفش ماشینی قم، بر اهمیت صادرات به عنوان محور توسعه تاکید کرد و با اشاره به چالش‌های موجود در تامین نیروی انسانی، به واحدهای صنعتی توصیه کرد که به سمت اتوماسیون و فناوری‌های نوین حرکت کنند تا همزمان با کاهش هزینه‌ها، به افزایش کیفیت و شتاب در تولید دست یابند.

وی بر اهمیت استانداردسازی، نوآوری و ارتقا کیفیت به عنوان عوامل مهم در کاهش هزینه‌های تمام شده و مقرون به صرفه بودن صادرات تاکید کرد.

وزیر صمت همچنین تامین به موقع کالا در بازارهای صادراتی و اهمیت رفع تعهد ارزی را از اولویت‌های دولت دانست.

علی‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اصل صداقت و تعهد در امر صادرات تاکید و از برنامه‌های آموزشی خوشه کفش به‌عنوان نمونه‌های موفق یاد کرد.

وی قاچاق را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور برشمرد و قول پیگیری در بحث پتروشیمی داد.

وزیر صمت از تولیدکنندگان خواست تا به سمت تولید تخصصی و به‌روز حرکت کنند و تولید سنتی را با رویکردهای نوین جایگزین کنند تا صادرات کشور رونق یابد و بازارهای جهانی را تسخیر کند.

علی‌آبادی تصریح کرد: این تحولات نشان‌دهنده تعهد دولت به پیشبرد صنعت با استفاده از رویکردهای نوین و مشارکت‌جویانه است.

وزیر صمت طرح توسعه ۲ واحد صنعتی را در قم افتتاح کرد

وزیر صمت طرح توسعه ۲ واحد صنعتی را در قم افتتاح کرد

همزمان با سفر استانی رییس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح توسعه ۲ واحد صنعتی را در قم با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریال بهره برداری کرد.

به گزارش ایرنا، عباس علی آبادی در جریان سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به قم ۲ طرح صنعتی را افتتاح و از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی شکوهیه این استان دیدن کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفت:‌ افتخار ما ایرانیان است که میزبان یک امام و یک خواهر امام (حضرت معصومه علیهما السلام ) هستیم و امیدواریم بتوانیم معرفت لازم را برای درک جایگاه آنان داشته باشیم.

وزیر صمت افزود: بدیهی است که ایران باید صنعتی شود و استان قم نیز به نوبه خود ظرفیت های بسیار خوبی برای صنعتی شدن دارد و دو عامل وسعت مناسب و جمعیت فراوان، زمینه بسیار خوبی برای توسعه صنعتی این استان فراهم کرده است.

علی آبادی گفت:‌ قم ظرفیت‌های بسیار مناسبی در زمینه توسعه صنعتی دارد و ما تلاش می‌کنیم که هر چه بیشتر فعال شود.

وی افزود: باید این ظرفیت‌ها و بهره‌وری صنایع در قم را به حداکثر برسانیم و سازوکار این امر نیز صنعتی سازی است. در این راستا ما در استان صنایعی را دنبال می‌کنیم که بتواند بیشترین بهره وری و حداکثر ارزش افزوده را داشته باشد.

وزیر صمت با اشاره به بازدید خود از چندین واحد صنعتی، افتتاح طرح توسعه ۲ واحد صنعتی و یک کلنگ زنی در این شهرک صنعتی گفت: تلاش ما این است که برنامه را برای توسعه صنایع پایین دست این صنایع تدارک ببینیم مثلا در مورد واحد نخ ریسی که طرح توسعه آن امروز افتتاح شد، باید بتوانیم برای تکمیل چرخه این صنعت در قم، واحدهای تولید پارچه و لباس هم داشته باشیم و استان قم این ظرفیت ها را دارد.

وی گفت: با توجه به سابقه نساجی به ویژه بافت فرش در قم که بهترین فرش ها را در تراز جهانی تولید می کند، این استان در تولید پارچه هم می تواند موفق باشد.

علی آبادی با اشاره به تاکید دولت بر پیگیری و اجرای مصوبات پیشین گفت که وزارت صمت ثابت کرده است که در این زمینه کارهای لازم را انجام داده است.

علی آبادی گفت: در این راستا بیش از ۸۰ درصد مصوبات سفرهای استانی انجام شده و بقیه نیز در حال پیگیری است و هیچ تصمیمی روی زمین نخواهد ماند.

وزیر صمت در بازدید امروز خود از شهرک صنعتی شکوهیه قم طرح توسعه واحدهای صنعتی تاراریس و وایا باتری با سرمایه گذاری بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال را افتتاح کرد.

این طرح‌های صنعتی برای یک‌هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

معاون وزیر میراث‌فرهنگی از بافت تاریخی قم دیدن کرد

معاون وزیر میراث‌فرهنگی از بافت تاریخی قم دیدن کرد

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه برنامه‌های سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت به قم از بافت تاریخی این شهر دیدن کرد.

به گزارش ایرنا ،‌ جواد واحدی در این بازدید از نزدیک روند ساماندهی و مرمت بافت تاریخی شهر قم را بررسی کرد و با تعدادی از مغازه‌داران و افراد ساکن در این منطقه به گفت وگو پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم نیز در این پیوند گفت: تاکنون ۵۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی برای ساماندهی سرای تاریخی ملاحسین واقع در میدان کهنه قم هزینه شده‌ است.

علیرضا ارجمندی با اشاره به این که مبلغ یاده شده به منظور ساماندهی جداره‌های سرای ملا حسین و میدان کهنه قم هزینه شده،‌ اظهار کرد: اجرای مرحله سوم بهسازی سرای ملاحسین و میدان کهنه قم در سال جاری انجام می شود که این طرح با همکاری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی اجرا خواهد شد.

وی سرای ملاحسین را واقع در مسیر تاریخی بافت قدیمی شهر قم ذکر کرد و گفت: این سرا و میدان کهنه می‌توانند به عنوان محور گردشگری و کانون سوغات استان قم فعال باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم افزود: سرای ملاحسین یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجاریه است که در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

وی بیان کرد: این سرا در خیابان آذر قم در محله قدیمی پامنار واقع است که در نزدیکی آن میدان و بازار کهنه به عنوان یکی دیگر از آثار تاریخی استان قرار دارند.

ارجمندی گفت: سرای ملا حسین از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر قم محسوب می‌شود و شامل سَردَر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حُجرِه‌های متعدد، اِیوان و اِصطَبل می‌باشد.

وی گفت: سرای ملاحسین تحت تاثیر تحولات مختلف در دوره های اخیر، رونق سابق را نداشت و همین امر باعث بروز آسیب در بخش کالبدی و کارکردی اثر شده بود از این رو در سال گذشته عملیات مرمت و بهسازی آن آغاز شد.

وی ادامه داد: در همین راستا و بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و ساماندهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران تهیه شد.

ارجمندی افزود: سامان‌دهی میدان کهنه در ادامه طرح مرمت سرای ملاحسین، بازار کهنه و بهسازی محور فرهنگی‌تاریخی مسجد جامع که قدمت دو گلدسته این مسجد به دوره ساسانی می‌رسد، در احیای این مجموعه بی‌نظیر و ارائه خدمات گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رئیس‌جمهور از پارک علم و فناوری استان قم دیدن کرد

رئیس‌جمهور از پارک علم و فناوری استان قم دیدن کرد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در جریان دور دوم سفر استانی با حضور در پارک علم و فناوری استان قم از چند شرکت دانش بنیان دیدن کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور با حضور در محل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان از نزدیک در جریان تازه‌ترین دستاوردها و فعالیت آن‌ها قرار گرفت.

عیسی‌ زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این بازدید حضور داشت.

۲ طرح گردشگری در قم به بهره برداری رسید

۲ طرح گردشگری در قم به بهره برداری رسید

۲ طرح گردشگری با حضور معاون میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی این وزارتخانه در جریان دور دوم سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به قم بهره برداری شد.

به گزارش ایرنا ،‌ هتل یک ستاره «سَتار» با زیربنای یک‌هزار و ۲۰۰ متر مربع و سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال افتتاح و فعالیت خود را برای پذیرایی از زائران و مسافران آغاز کرد.

این هتل که ۶۵ تخت دارد برای ۱۸ نفر شغل ایجاد کرده است.

همچنین هتل سه ستاره «طلاییه» با زیر بنای چهار هزار متر مربع و سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد و در خدمت زائران قرار گرفت.

با ساخت این هتل سه ستاره،‌ ۴۵ نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت شدند.

تالاب‌های قم ظرفیت بسیار ارزشمندی در مرکز کشور است

سلاجقه: تالاب‌های قم ظرفیت بسیار ارزشمندی در مرکز کشور است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره با اهمیت تالاب‌های قم گفت: تالاب‌های این استان به لحاظ زیست محیطی ظرفیت بسیار ارزشمندی در مرکز کشور است.

به گزارش ایرنا ،‌ علی سلاجقه در جریان دور دوم سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت به قم،‌ در بازدید از تالاب حوض سلطان اظهار کرد:‌ این تالاب به لحاظ زیست محیطی و نقش بسیار مهم در کنترل کانون‌های گرد و غبار دارای جایگاه ویژه‌ای در مرکز کشور است.

وی با اشاره به اهتمام دولت بر رفع مشکلات زیست محیطی دریاچه نمک، تخصیص حقابه‌های زیست محیطی استان قم و اقدامات مؤثر دیگر در این حوزه، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط باید بر اساس وظایف و تکالیف ابلاغی در راستای بهبود وضعیت تالاب‌ها اقدام کنند.

وی ظرفیت عظیم گردشگری در تالاب حوض سلطان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: این زیستگاه‌ها متعلق به همه مردم ایران است و باید آیین نامه مشخص برای حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست منطقه تدوین شود.

سلاجقه همچنین با حضور در پاسگاه محیط بانی حوض سلطان با جمعی از محیط بانان استان قم دیدار و پس از شنیدن درخواست ها و مشکلات آنان بر رسیدگی به نیازها و بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان تأکید کرد.

بهره‌برداری از ۲ هتل همزمان با سفر رئيس جمهور به قم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به قم ۲ هتل در قم با حجم سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومان، ۲۱۵ تخت و اشتغالزایی ۶۳ نفر افتتاح شدند و به بهره‌برداری رسیدند.

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، علیرضا ارجمندی، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قم در حاشیه افتتاح طرح‌های گردشگری استان قم با حضور جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: هتل سه ستاره طلاییه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان با زیربنای ۴ هزار مترمربع، ۱۵۰ تخت و اشتغال‌زایی ۴۵ نفر افتتاح شد.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قم اضافه کرد: همچنین هتل یک ستاره سَتار با حجم سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومان با زیربنای ۱۲۰۰ مترمربع، ۶۵ تخت و اشتغالزایی ۱۸ نفر به بهره‌برداری رسید.

وی به بازدید از ۲ هتل در دست ساخت با حضور معاون وزیر اشاره و بیان کرد: هتل پنج ستاره زعفرانیه با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان با زیربنای ۱۷ هزار مترمربع، ۳۰۰ تخت و اشتغال‌زایی ۱۱۰ نفر و هتل پنج ستاره طوبی با حجم سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان با زیربنای ۹۷هزار مترمربع، ۹۰۶ تخت و اشتغال‌زایی ۳۲۲ نفر در دست احداث هستند.

ارجمندی به بازدید از سامان‌دهی و بازسازی (تعمیر و تجهیز) سرویس‌های بهداشتی مسیر کربلا (جاده قم – اراک) اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با هزینه یک میلیارد تومان در حال انجام است و بخشی از آن به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قم گفت: به مناسبت سفر رئیس‌جمهوری به قم، جناب آقای میثم آسوپا مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدت سه روز در این اداره‌کل حضور دارد و به صورت مستقیم پاسخگوی مردم در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

او ادامه داد: مردم برای ارائه و ثبت درخواست‌ها، انتقادها، پیشنهاد‌ها و شکایت‌های خود در این سه حوزه می‌توانند به این اداره‌کل به نشانی بلوار ۱۵ خرداد، کوچه ۷.۱ مراجعه و با نماینده تام‌الاختیار وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفتگو کنند.

ارجمندی با اشاره به بازدید معاون وزیر از سرای ملا حسین، بازار کهنه و میدان کهنه بخشی از بافت تاریخی شهر قم گفت: با اعتباری بیش از ۵میلیارد تومان، تکمیل مرمت سرای ملا حسین و میدان کهنه و اجرای فاز ۳ آن، با همکاری شهرداری قم در دستور کار و برنامه‌های سال جاری این اداره‌کل قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قم با بیان این که محور تاریخی مذکور در بردارنده آثار مهم تاریخی است و می‌تواند به عنوان محور گردشگری و سوغات شهر قم مطرح شود، ادامه داد: طرح مرمت بنای تاریخی سرای ملا حسین شهر قم با نظارت دانشگاه علم و صنعت ایران انجام می‌شود.

او افزود: سرای ملا حسین در مجاورت راسته بازار و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی از جمله مسجد جامع، مسجد و منار میدان کهنه، مدرسه جهانگیر خان، مدرسه غیاثیه و امامزاده حمزه (ع) قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی‌تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

ارجمندی تأکید کرد: سامان‌دهی میدان کهنه در ادامه طرح مرمت سرای ملا حسین، بازار کهنه و بهسازی محور فرهنگی‌تاریخی مسجد جامع که قدمت دو گلدسته این مسجد به دوره ساسانی می‌رسد، در احیای این مجموعه بی‌نظیر و ارائه خدمات گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

منصوری: سفر رییس جمهور به قم با ۸۷ مصوبه همراه بود

منصوری: سفر رییس جمهور به قم با ۸۷ مصوبه همراه بود

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: در جریان نشست‌های کارشناسی و م سفر رییس جمهوری، در مجموع ۸۷ مصوبه جدید برای این دوره از سفر با اعتبار پنج‌هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان پیشنهاد که با تایید رییس جمهور در استان قم اجرا خواهد شد.

محسن منصوری در نشست شورای اداری استان قم که با حضور آیت الله رییسی، رییس جمهور و هیات همراه در استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: تکمیل آزاد راه شهید سلیمانی که کمربندی قم خواهد بود از مهمترین این طرح‌های پیشنهادی است، همچنین در رابطه با تکمیل و نوسازی جاده قدیم قم - تهران برنامه‌ریزی لازم انجام شد، احداث ۱۵ باب مجتمع آموزشی در محله‌های مختلف قم با توجه به حجم بالای مهاجرت به این استان، رفع نقاط حادثه خیز،‌ تکمیل ورزشگاه چهار هزار و ۵۰۰ نفری و تکمیل راه قم - کهک از دیگر طرح‌های عمرانی مهمی است که در این دوره از سفر رییس جمهوری مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: افزون بر این، با توجه به تاکید رییس جمهور، اجرای طرح مونوریل و تجهیز کارگاه آن به صورت عملیاتی و همچنین موضوع فرودگاه قم با تقسیم کار صورت گرفته با جدیت دنبال خواهد شد.

معاون رییس جمهور گفت: ارزش مصوبه‌های دور اول سفر رییس جمهور به قم، بیش از چهار هزار میلیارد تومان بود که از این میزان تاکنون بالغ بر سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین و پرداخت شده‌ است.

منصوری افزود: ما در این خصوص افزون بر اعتبارات سازمان برنامه و بودجه، از محل اعتبارات استانی و دستگاه‌های اجرایی هم، مبالغی را تقدیم استان قم کردیم که به لطف الهی منشا آثار خیر و خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم بوده‌ است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از هشت‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای استان قم اختصاص یافته‌ است که اگر این رقم را با اعتبارهای ذکر شده جمع کنیم می‌توان گفت بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و اقتصادی وارد این استان شده‌ است.

منصوری گفت: از مهمترین مصوبه‌های سفر دوره نخست رییس جمهور به استان قم در حوزه‌های عمرانی می‌توان به طرح چهارخطه کردن مسیر پردیسان به ورجان، طرح‌های مسکن مهر و اجرای پست ۴۰۰ کیلو ولت و نیز تکمیل تصفیه خانه آب آشامیدنی قم اشاره کرد که تکمیل و اجرایی شد و بقیه مصوبه‌ها نیز در دست پیگیری و اجرا است.

وی افزود: در دور دوم سفر رییس جمهور هم که همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س)‌ با حضور اعضای دولت برگزار شد، وزاری آموزش و پرورش، اقتصاد و دارایی،‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت،‌ معدن و تجارت، راه و شهرسازی،‌ ورزش و جوانان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، رییس بنیاد شهید،‌ معاون رییس جمهور در امور زنان، رییس دفتر رییس جمهور، رییس شورای اطلاع رسانی دولت، دبیر شورای انقلاب فرهنگی و رییس شورای ارتباطات دولت با حوزه و روحانیت، رییس جمهور را همراهی و ضمن حضور در برنامه‌های مختلف و افتتاح طرح‌های متنوع به مسائل حوزه کاری خود در استان قم رسیدگی کردند.

نمایندگان قم:‌ شاخص‌های بودجه‌ای قم مناسب ساختار و نیاز استان نیست

نمایندگان قم:‌ شاخص‌های بودجه‌ای قم مناسب ساختار و نیاز استان نیست

دو نفر از نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حضور رئیس جمهور و وزیران همراه وی در نشست شورای اداری استان، خواستار توجه ویژه بودجه ای به قم بر اساس ساختار استانی و نیازهای آن شدند.

به گزارش ایرنا، احمد امیرآبادی شب در نشست شورای اداری استان قم که با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت و وزیران مختلف کابینه برگزار شد، گفت: آقای رئیس جمهور، استان قم با وجود اضافه شدن یک شهرستان، همچنان تک شهرستانی است و این باعث مشکلاتی شده است.

وی گفت: شاخص های بودجه ای استان قم در برنامه بودجه نیازمند تغییر است به عنوان نمونه ما در حالی که پانزدهمین استان پرداخت کننده مالیات هستیم، سی و یکمین استان دریافت کننده بودجه هستیم.

امیرآبادی اظهار امیدواری کرد که بازنگری در این امر یکی از نتایج این سفر دولت و مصوبات آن باشد و شاخص های جدیدی برای قم تعریف شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شهرستان تازه تاسیس قم هم هنوز مشکلاتی دارد و بسیاری از ادارات آن راه اندازی نشده و نیازمند حمایت سازمان برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی است.

او بحث حقابه دریاچه نمک قم را از دیگر موضوعات مهم استان دانست و گفت اگر به این مساله توجه نشود، ۲۵ درصد جمعت کشور در آینده با خطرات مختلف مواجه خواهند شد و وزارت نیرو و محیط زیست باید این حقابه را کمک کنند تا تامین شود هر چند سال‌ها است پیگیر هستیم اما این اتفاق نیفتاده و امیدواریم در مصوبات این سفر به آن توجه شود.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نیز در این نشست در سخنانی کوتاه به مشکلات مربوط به حوزه فاضلاب شهری قم اشاره کرد.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص چالش های طرح مسکن ملی در مورد تامین مسکن اقشار ضعیف جامعه با توجه به میزان آورده مورد نیاز ارائه کرد و خواستار توجه به سازوکارهایی شد که اقشار ضعیف نیز بتوانند صاحب خانه شوند.

تکلیف دو ابر پروژه بر زمین مانده قم با دستور رییس جمهور مشخص شد

تکلیف دو ابر پروژه بر زمین مانده قم با دستور رییس جمهور مشخص شد

قم - ایرنا - رئیس جمهور عصر پنجشنبه در جریان دور دوم سفر استانی به قم در نشست پیگیری موضوع‌های ویژه قم پس از شنیدن گزارش موانع پیش‌روی تکمیل دو طرح عظیم منوریل و فرودگاه بین‌المللی قم، دستورهای لازم برای رفع مشکلات و آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها را صادر کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این نشست با اشاره به پروژه منوریل افزود: به هر حال این پروژه‌ای است که منابع قابل توجهی برای آن هزینه شده و نمی‌تواند ناتمام و بلااستفاده بماند.

وی دستور داد که اجرای پروژه به شکل فاز به فاز و بر اساس توافق مسئولان دستگاه‌های مرتبط، از سوی شهرداری قم آغاز شود و دولت نیز در زمینه تامین منابع لازم اجرای پروژه به شهرداری قم کمک خواهد کرد.

تعیین تکلیف وضعیت و تکمیل پروژه فرودگاه بین‌المللی قم نیز موضوع دیگر مطرح در این جلسه بود که معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار گزارش‌هایی از سابقه و آخرین وضعیت این پروژه ارائه کردند.

وزیر راه و شهرسازی، معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، شهردار، رئیس شورای شهر و تعدادی دیگر از مسئولان مربوطه در این جلسه حضور داشتند.

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور گزارشی از آخرین وضعیت طرح منوریل قم و راهکارهای بررسی شده برای تکمیل این پروژه در جلسات کارشناسی و مقدماتی ارائه کرد.

پروژه منوریل قم که اجرای آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده، به دلیل پیگیری نشدن از سوی کارفرما، مشکلات حقوقی و قراردادی و مسائل فنی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن اعلام آمادگی سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور برای کمک به تکمیل پروژه فرودگاه تاکید کرد که نخستین گام در این مسیر تعیین تکلیف معارضان پروژه است.

در پایان این جلسه دکتر رئیسی با بیان این دولت به دنبال تعیین تکلیف و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است و لذا با نگاه حل مسئله این جلسه را تشکیل داده‌، دستور داد که حداکثر در مدت ۵۰ روز وضعیت معارضان این پروژه و تعیین مجری با رویکرد احقاق حقوق همه ذی‌حقوقان و دقت برای عدم تضییع حقوق هیچ یک از طرفین به شکل دقیق مورد مطالعه و تصمیم‌گیری قرار گیرد و با اخذ نظر مشاوران تخصصی نسبت به ادامه پروژه تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

سیاست دولت افزایش اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در قم است

معاون وزیر میراث فرهنگی: سیاست دولت افزایش اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در قم است

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به لزوم توجه به گردشگری مذهبی در قم از سیاست دولت مبنی بر افزایش اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا ،‌ جواد واحدی  در حاشیه افتتاح طرح‌های گردشگری و بازدید از مجتمع‌های میان راهی در قم اظهار کرد:‌ در استان قم همچنین برای اخذ تسهیلات بانکی گام‌های خوبی برداشته شده است و تلاش داریم این تسهیلات را تقویت و سرمایه‌گذاران را برای حضور در این عرصه تشویق کنیم.

وی افزود: در این راستا تلاش خواهد شد تا سرانه تسهیلات بانکی در استان قم افزایش یابد.

معاون وزیر میراث فرهنگی در ادامه گفت:‌ سفر امروز با هدف بررسی مصوبات سفر دوره اول رئیس‌جمهور به قم و همچنین پیگیری مصوبات و ادامه بررسی مباحث و مسائل این استان صورت گرفت.

واحدی با اشاره به ظرفیت گردشگری مذهبی در قم افزود: اکثر مصوبات سفر قبلی رئیس‌جمهور به قم با پیگیری استانداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به سرانجام رسیده‌ است.

وی با بیان این که امروز ۲ هتل در استان قم افتتاح شد، خاطرنشان کرد: این هتل‌ها از استانداردهای لازم برخوردار بودند و توانستند سرانه تخت‌های استان قم را افزایش دهند.

افزوده شدن ۲۱۵ تخت به ظرفیت اقامتی استان قم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم نیز در این نشست گفت: همزمان با سفر رئیس‌جمهور به قم و با حضور معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ۲ هتل در قم با حجم سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومان، ۲۱۵ تخت و اشتغالزایی ۶۳ نفر به بهره برداری رسید.

علیرضا ارجمندی اظهار کرد: هتل سه ستاره طلاییه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۰میلیارد تومان، زیربنای چهارهزار مترمربع، ۱۵۰ تخت و اشتغالزایی ۴۵ نفر افتتاح شد.

وی گفت: همچنین هتل یک ستاره «سَتار» با حجم سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومان با زیربنای یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع، ۶۵ تخت و اشتغالزایی ۱۸ نفر به بهره‌برداری رسید.

وی به بازدید از ۲ هتل در دست ساخت با حضور معاون وزیر اشاره و بیان کرد: هتل پنج ستاره زعفرانیه با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان با زیربنای ۱۷هزار مترمربع، ۳۰۰ تخت و اشتغالزایی ۱۱۰ نفر و هتل پنج ستاره طوبی با حجم سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان با زیربنای ۹۷هزار مترمربع، ۹۰۶ تخت و اشتغالزایی ۳۲۲ نفر در دست احداث هستند.

ارجمندی به بازدید از سامان‌دهی و بازسازی (تعمیر و تجهیز) سرویس‌های بهداشتی جاده قم – اراک اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با هزینه یک میلیارد تومان در حال انجام و بخشی از آن به پایان رسیده‌ است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر