وضعیت منابع آبی قم متناسب با روند افزایش جمعیت استان نیست

سپهر اقتصاد-رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با بیان اینکه شرایط منابع آبی قم متناسب با روند افزایش جمعیت استان نیست، گفت: رودخانه‌های قره‌‌چای و قمرود به علت تبخیر بسیار بالا، آورد پایینی برای استان دارند و اکنون شرایط آبی استان مساعد نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس ازقم، مسعود ترابی رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در جلسه کمیته علمی نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه اقلیم استان قم، یک اقلیم متنوع است، اظهار کرد: شرایط جغرافیایی و سیاسی استان با توجه به اینکه پایگاه جهان تشییع است، بسیار حساس و نیازمند توجه بیشتری است.

وی افزود: شرایط آب و هوایی استان بسیار شکننده است و اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان قم کمک می کند تا بتوانیم مقداری از این شکنندگی را کم کنیم.

ترابی با اشاره به مشکل گرد و غبار در قم خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که قم را به شدت آزار می‌دهد، بحث گرد و غبار و نحوه برخورد با آن است که توجه ویژه‌ای را برای برطرف کردن و تثبیت آن می‌طلبد و امید است اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور به استان قم هم کمک شایانی کند.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با بیان اینکه شرایط منابع آبی قم با روند افزایش جمعیت استان متناسب نیست، تصریح کرد: دو رودخانه مهم قم، قره‌ چای و قمرود به علت تبخیر بسیار بالایی که در استان رخ می‌دهد، آورد بسیار پایینی را برای استان دارد که همین موضوع موجب شده که شرایط مساعدی نداشته باشیم.

وی افزود: طبق دستورالعمل موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور جلسات کمیته علمی جهت اجرای این طرح به صورت منظم و با حضور همه ادارات مرتبط با این موضوع تاکنون تشکیل شده و برنامه‌ریزی های مناسبی برای تحقق یافتن این طرح از جمله تعیین گونه های مناسب، صورت گرفته و توسعه بر اساس توان اکولوژیک استان از جمله برنامه هایی است که در استان دنبال می‌شود و امید است این طرح بتواند یک کمربند مناسبی را برای استان قم ایجاد کند.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر