پروژه آبیاری تحت فشار اراضی۶۵.۷ هکتاری جعفرآباد قم افتتاح شد

سپهر اقتصاد-- پروژه آبیاری تحت فشار اراضی ۶۵.۷ هکتاری شهرستان جعفرآباد قم با حضور استاندار و دیگر مسئولان قم افتتاح شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم،این طرح با اشتغال‌زایی ۲۴ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر غیر مستقیم در مدت زمان اجرایی ۳ ماه و با سرمایه‌گذاری ۶۲ میلیارد و ۸۳۷ میلیون ریال در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

شهرستان جعفرآباد و توابع آن از قطب‌های دامداری و کشاورزی استان قم است.

جعفرآباد با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد.

شهرستان جعفرآباد از دو بخش قاهان و مرکزی تشکیل شده‌ که جمعیت رسمی شهرستان ۲۷ هزار نفر و جمعیت غیر رسمی آن ۴۰ هزار نفر می‌باشد.

قم - ایرنا - استاندار قم گفت: تولید محصولات کشاورزی رکن اصلی در تامین امنیت غذایی است و در همین راستا از حضور سرمایه‌گذاران در طرح‌های کشاورزی استان حمایت لازم به‌عمل می‌آید.

سید محمد آقامیری در این آیین با تاکید بر این که امنیت غذایی از مسائل بسیار مهم کشور و استان قم است، بیان داشت: در این موضوع کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات غذایی نقش مهمی برعهده دارند و برای حفظ پایداری امنیت غذایی باید از کشاورزان حمایت کنیم.

وی افزود: ما به همین منظور در قم همه ظرفیت‌های استان را برای حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در همه بخش‌ها نظیر کشاورزی به میدان خواهیم آورد و اعتقاد داریم به هیچ عنوان نباید انجام کارهای ایشان در پیچ و خم‌های اداری بماند.

وی ادامه داد: درب های استانداری قم به روی همه مردم و ازجمله تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران باز است و ایشان می‌توانند بدون واسطه به مسئولان استان برای حل مشکلات خود دسترسی داشته باشند.

آقامیری گفت:‌ علاوه بر این ما مسئولان استان خود به دیدار مردم می‌رویم و از نزدیک برای حل مسائل و مشکلات ایشان تلاش خواهیم کرد؛ اجازه نمی‌دهیم هیچ مساله قابل انجامی در قم حل نشدنی باقی بماند به خصوص در زمینه تولید،‌ سرمایه گذاری و اشتغال این رویکرد را به صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

وی بیان داشت: موضوع توجه به فعالیت‌های جهادی و تلاش برای گسترش آن، رویکرد دیگری است که در استان قم با جدیت دنبال خواهیم کرد و در همین رابطه مدیران دستگاه‌های اجرایی قم باید با روحیه جهادی برای محرومیت زدایی و رفع مشکلات مردم استان تلاش کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مولفه‌های مهم برای ارزشیابی عملکرد مدیران استان، اهتمامی است که ایشان نسبت به برگزاری اردوها و انجام اقدام های جهادی برای حل مشکلات مردم از خود نشان داده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: طی دو سال گذشته (از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم) ۱۲۹ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک‌هزار و ۲۹۱ نفر در قم به‌بهره‌برداری رسیده است.

محمدرضا حاجی رضا بیان داشت: این میزان سرمایه‌گذاری و افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان قم نشان از اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به موضوع امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در این بخش مهمی اقتصادی دارد.

وی با اشاره به روند رو به رشد فعالیت‌های کشاورزی در استان قم طی دو سال گذشته، افزود: در این مدت راهبردهای مهمی همچون طرح تغییر الگوی کشت با نگاه به استفاده هرچه بهتر از منابع آب و خاک استان برای تولید محصولات غذایی و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری(بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار در هر سال)‌ با هدف کاهش چشمگیر مصرف آب در بخش کشاورزی، با جدیت دنبال و عملیاتی شد.

وی ادامه داد: همچنین در این دوره موضوع استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای سطح تولید محصولات کشاورزی مورد توجه قرار گرفت و بسترهای لازم در راستای انجام فعالیت‌های پژوهشی و میدانی برای این شرکت‌ها در قم ایجاد شد.

حاجی رضا گفت: اقدام مهم دیگری که در این ۲ سال صورت پذیرفت، موضوع صدور سند برای اراضی کشاورزی استان است که نتایج بسیار مثبتی برای هویت‌بخشی به فعالیت‌های بخش کشاورزی قم در پی دارد.

وی تاکید کرد: در سال جاری با استفاده از ظرفیت‌های موجود به دنبال رشد هفت درصدی تولیدات کشاورزی استان قم و رساندن آن از میزان ۸۵۰ هزار تُن در سال به ۹۰۰ هزار تُن هستیم.

وی ادامه داد: در این مسیر از ظرفیت فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به خصوص در حوزه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی، با رویکرد حمایتی استفاده خواهیم کرد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر