کاهش تولید و استفاده مجدد از پسماندها در اولویت قرار بگیرد

سپهر اقتصاد- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت:کاهش تولید و استفاده مجدد از پسماندها در اولویت قرار بگیرد

محمدحسین بازگیر در نخستین جلسه کمیته آموزش و فرهنگ‌سازی پسماند استان قم گفت: آموزش، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی از مهمترین اساس و پایه های حفاظت از محیط زیست بوده و اهمیت و جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و دیگر اسناد بالادستی در رابطه با مسأله آموزش محیط زیست، خاطرنشان کرد: فرزندان ما باید مسؤولیت‌ها و وظایفشان در برابر طبیعت و محیط زیست را بیاموزند، اما متأسفانه آنچنان که باید به این مهم نپرداخته ایم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم در ادامه افزود: ترکیب و حجم پسماندها در هر جامعه‌ای، متأثر از فرهنگ، توسعه اقتصادی، آب و هوا و نوع و میزان مصرف منابع و انرژی در آن جامعه بوده و قطعاً کاهش تولید و استفاده مجدد از پسماندها باید در اولویت برنامه ها قرار داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه ۵ نوع پسماند خانگی، صنعتی، کشاورزی، بیمارستانی و ویژه وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند که در سال ۱۳۸۳ مصوب شده است، وزارتخانه‌های مرتبط یعنی کشور، صمت، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و صدا و سیما، موظف به آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در رابطه با مدیریت پسماندها هستند.

ابراهیم معتمدی در نخستین جلسه کمیته آموزش و فرهنگ‌سازی پسماند استان قم با اشاره به اهمیت اجرای طرح های مؤثر در این حوزه، بر لزوم استفاده از فعالان هنری و رسانه ای برای اجرای طرح های قوی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که کار فرهنگی با نگاه اداری پیش نمی رود، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین فعالیت هایی که در این کارگروه باید انجام شود، دعوت از شخصیت ها و فعالان فرهنگ ساز و رسانه ای است که بتوانند اثرگذاری فرهنگی گسترده داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم ضرورت حمایت مدیران از این طرح های فرهنگی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: باید از تجربیات شهرهای بزرگ استفاده کرده و برای هر بخش کاری، برنامه جامع مشترک تنظیم کنیم.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر