کشاورزی تجاری راهکار حفظ سطح سبز استان قم

تولید بذر گواهی شده جو و گندم در استان قم

سپهر اقتصاد0 استفاده از کشاورزی تجاری که در آن از روش‌های جدید و فناوری روز برای تولید محصولات غذایی استفاده می‌شود، بهترین راهکار حفظ و توسعه مزارع و باغات قم به عنوان سطح سبز استان در دل کویر است


به گزارش ایرنا، کشاورزی قم طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله کاهش منابع آبی، افزایش هزینه‌های تولید، متناسب نبودن درآمد بهره‌برداران با زحمتی که می‌کشند و شرایط اقلیمی،با محدودیت‌های جدیدی مواجه‌ شده‌است و این عوامل موجب شده تا حفظ سطح مزارع و باغات استان بیش از هر زمان دیگری نیاز به تلاش، برنامه‌ریزی و استفاده از راهکارهای جدید داشته باشد.
در همین رابطه استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی تجاری و به کارگیری جدیدترین روش‌های کشت که درآن برای تولید محصول از آب کمتری استفاده شده و امکان مدیریت شرایط محیطی بیشتر فراهم می‌شود، راهکاری است که می‌تواند علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان قمی، سطح سبز استان را حفظ کند.
به گفته مسئولان و کارشناسان بخش کشاورزی قم، انجام فعالیت‌های کشاورزی دراین استان به روش‌های سنتی دیگر نتیجه لازم را درپی ندارد و به طور حتم باید با افزایش ضریب نفوذ دانش در میان بهره‌برداران این بخش، آنان را به سمت استفاده از الگوهای جدید کشت و بهره‌گیری از روش‌های نوین هدایت کرد.
نکته جالب توجه در این موضوع آن است که در حال حاضر نیز بسیاری از بهره‌برداران بخش کشاورزی استان قم با توجه به ضرورت عبور از کشاورزی سنتی و انجام فعالیت‌های کشاورزی با روش‌های جدید و عملی ساختن این راهبرد، توانسته‌اند عملکرد خود را به میزان چشمگیری افزایش دهند، یعنی محصول بیشتری از مزرعه یا باغ خود برداشت کنند و به عنوان کشاورز نمونه در سطح استان و کشور معرفی شوند.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقق کشاورزی تجاری در قم
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی استان قم، زمینه فعالیت شرکت دانش‌بنیان در این بخش فراهم شده که این موضوع نقش موثری در عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشاورزی تجاری در قم داشته‌است.
محمد رضا حاجی رضا بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش می‌کند با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، بتواند زیرساخت‌های مناسبی را برای تولید هرچه بیشتر محصولات، افزایش سطح اشتغال و گسترش ثروت در بخش کشاورزی قم فراهم آورد.
وی ادامه داد: با بسترسازی صورت گرفته، زمینه لازم برای ارتباط هرچه بیشتر بهره‌برداران بخش‌کشاورزی استان با متخصصان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا شده که این مساله در نهایت امکان ارتقا سطح کمی و کیفی تولیدات این بخش مهم اقتصادی را فراهم کرده‌است.
حاجی رضا همچنین با اشاره به لزوم افزایش ضریب دانش دربخش کشاورزی قم و تدوین برنامه‌ای جامع دراین رابطه، گفت: استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و به‌کارگیری جدیدترین یافته‌های علمی برای افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی استان از جمله موارد مورد توجه در این برنامه‌ است که علاوه برافزایش سطح تولید محصولات به طور حتم هزینه‌های جاری بهره‌برداران را نیز کاهش خواهد داد و موجب سوددهی بیشتر بسیاری از کسب‌وکارها در این حوزه کشاورزی می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی استان قم توانسته‌اند چند برابر حالت عادی در زمینه تولید انواع محصولات غذایی مورد نیاز مردم عملکرد قابل قبولی داشته باشند و این موضوع نشان می‌دهد با بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های جدید تا چه اندازه می‌توان در تولید محصولات موفق بود، بنابراین لازم است الگوی موفق فعالیت ایشان در میان سایر کشاورزان استان ترویج شود.

حرکت قم به سمت کشاورزی تجاری است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز دراین خصوص گفت: مسیر حرکت کشاورزی استان به سمت کشاورزی تجاری و استفاده از راهبردهای جدید و مزایای آن است و در این خصوص شاهد همکاری کشاورزان هستیم.
محمد علی سلامی بیان داشت: در همین رابطه با همکاری کشاورزان، طرح کشت قراردادی در برخی محصولات اجرا می‌شود و این آغاز راهی است برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های این روش در کشت سایر محصولات به خصوص محصولات راهبردی همچون انواع غلات و دانه‌های روغنی که در بحث پایداری امنیت غذایی نقش برجسته‌ای دارند.
وی افزود: البته در این مسیر هر چه پیش‌می‌رویم به مسائل و مشکلاتی نیز برخورد می‌کنیم که لازم است هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام لازم صورت گیرد،‌ اما به طور کلی با گسترش ضریب نفوذ دانش در میان کشاورزان و ارتقا مهارت آنان در این بخش، شاهد ارتقا سطح تولید محصولات کشاورزی استان خواهیم بود.
وی ادامه داد: ما در استان قم در حال عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشاورزی مدرن هستیم که از پیش‌نیازهای آن استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید است،‌ اما در عین حال باید درنظر داشت،‌ شماری از کشاورزان با این روش‌ها آشنا نیستند و برای استفاده از این ظرفیت باید به آنان کمک کرد.
سلامی تاکید کرد: اجرای موفق مولفه‌های کشاورزی تجاری در قم، زمینه استقبال کشاورزان از این روش برای سایر محصولات را فراهم می‌سازد و ما می‌توانیم در سال‌های آینده از این ظرفیت کشت در راستای مدیریت هرچه بهتر روند عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی در استان به شکل مطلوب استفاده کنیم.

برنامه روز مزرعه برای افزایش ضریب دانش در میان کشاورزان در قم به صورت مستمر برگزار می‌شود
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی قم نیز پیرامون این موضوع گفت: برنامه‌های روز مزرعه به منظور آموزش عملی مهارت‌های کشاورزی به بهره‌برداران و حرکت به سمت کشاورزی تجاری در استان به صورت مستمر برگزار می‌شود.
کاظم شکوریان بیان کرد: این برنامه‌های تخصصی در راستای ارتقا فعالیت‌های آموزشی و ترویجی سازمان جهاد کشاورزی قم در مزارع نمونه سراسر استان با حضور کشاورزان پیشرو برگزار شده و در جریان آن الگوهای موفق کشاورزی در قم به سایر بهره‌برداران و علاقه‌مندان این بخش معرفی می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در قم،‌ افزود: در زمان اجرای این برنامه‌ها تلاش داریم تا در جریان بازدید از مزرعه و به صورت مشخص فایده‌های کشت گیاهان سازگار با آب‌وهوای قم را که در برابر تنش‌های محیطی مقاوم هستند و به آبی‌کمی برای رشد نیاز دارند،‌ معرفی کنیم.
وی تاکید کرد: کشاورزان قمی سابقه طولانی در کشت انواع گیاهان دارند و توانسته‌اند با وجود محدودیت‌های محیطی ناشی از وضعیت جغرافیایی خاص استان همچون کمبود منابع آبی در تولید انواع محصولات کشاورزی موفق عمل کنند.
شکوریان همچنین با اشاره به اینکه ترویج کشاورزی دانش‌بنیان و نوآور با هدف استفاده هرچه‌بیشتر از ظرفیت‌های فناوری در بخش کشاورزی استان در دستور کار این سازمان است، گفت: استفاده از فناوری دربخش کشاورزی قم علاوه برافزایش سطح تولید محصولات به طور حتم هزینه‌های جاری بهره‌برداران را نیز کاهش خواهد داد و موجب سوددهی بیشتر بسیاری از کسب‌وکارها در این حوزه مهم اقتصادی می‌شود.
وی بیان داشت: کشاورزان قمی نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان و تامین امنیت غذایی مردم دارند و به همین دلیل گسترش مباحث آموزشی و مهارتی در قالب برنامه‌های ترویجی در میان ایشان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

گفتنی‌است کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم در زمینه عملیاتی ساختن کشاورزی تجاری در این استان، راهنمایی لازم را به بهره‌برداران ارائه خواهند کرد تا با بهره‌گیری از این روش‌ها، بهترین نتیجه که همان افزایش تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم و افزایش درآمد کشاورزان است برای استان محقق شود.
در مجموع ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که از این میزان ۶۴ هزار هکتار زیر کشت می‌باشد که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر