گردشگری زیارت مهم‌ترین شاخصه قم است

سپهر اقتصاد-رییس دبیرخانه شورای اجتماعی کشور، گردشگری زیارت را مهم‌ترین شاخصه استان قم یاد کرد و گفت: علاوه بر آن، قم از نظر میراث تاریخی و روستاهای هدف گردشگری نیز ظرفیت بالایی برای رونق این صنعت دارد.


به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حجت‌الله غلامعلی،در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرد: حوزه گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشران است که اگر این صنعت به خوبی رونق بگیرد، شاهد رشد صنایع وابسته به آن خواهیم بود.

رییس دبیرخانه شورای اجتماعی کشور ادامه داد: توسعه و رونق صنعت گردشگری در ایجاد شور و نشاط اجتماعی و رشد اشتغال نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

او خاطرنشان کرد: در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران روستاهای هدف گردشگری و شهرهایی که ثبت جهانی شده‌اند، در محوریت معرفی قرار گرفته‌اند که از ویژگی‌های بارز این نمایشگاه است.

او با اشاره به حضور پررنگ غرفه‌های بین‌المللی در نمایشگاه گردشگری ابراز کرد: با رویدادهای صنعت گردشگری می‌توان بسیاری از نیازها و آسیب‌های اجتماعی کنونی جامعه را مدیریت و به سوی مطلوبیت سوق داد.


 ظرفیت‌های زیادی برای توسعه گردشگری زیارت در قم وجود دارد

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم گفت: در مجموعه استان قم و در کنار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه گردشگری زیارت وجود دارد.

ابوالقاسم مقیمی،در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرد: در شهر قم به واسطه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، کم‌تر به سایر ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری آن توجه شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم، با تأکید بر ضعف‌های موجود در حوزه تاریخ‌نگاری ظرفیت‌های میراثی و گردشگری قم گفت: این استان با وجود برخی تسهیل‌گری‌ها؛ اما همچنان در حوزه تاریخ‌نگاری گردشگری با ضعف جدی روبه‌رو است.  

او بیان کرد: با پرداختن پررنگ به رویدادهای ملی و مذهبی، توسعه تابلوهای معرفی اماکن گردشگری و همچنین ورود اتوبوس گردشگری به شهر و ... ، قدم‌های تازه‌ای در توسعه گردشگری برداشته شده است.

مقیمی با تأکید بر ضرورت پیوند حوزه گردشگری به اقتصاد ابراز کرد: در همین راستا گام‌های خوبی برای معرفی سوغات زائر در قم برداشته شده است که تنوع محصولات مختلفی را در بر می‌گیرد.

او با اشاره به ظرفیت استان در زمینه تولید کفش ماشینی یادآور شد: فرش، انگشتر، سوهان و سایر صنایع‌دستی از ظرفیت‌های مهم گردشگری قم است که لازمه آن توجه بیش‌تر به بخش خصوصی و رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در جذب تسهیلات بانکی است.

معاون استاندار قم خاطرنشان کرد: با عدم همراهی بانک‌ها ممکن است، بهره‌برداری از طرح‌های گردشگری به تأخیر بیفتد.


بخشی خصوصی قم در هفدهمین نمایشگاه گردشگری حضوری فعال دارد

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ به حضور فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری اشاره و بیان کرد: بخش خصوصی با حضوری فعال در این نمایشگاه توانمندی‌های استان را در حوزه‌های گوناگون همچون سوغات، صنایع‌دستی، مراکز گردشگری و ... به نمایش گذاشته است.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، مجید ستایش اظهار کرد: امسال غرفه استان قم در سالن B۳۸ محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران به وسعت ۲۴۰ مترمربع قرار دارد.  

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: شهرداری قم؛ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم؛ سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر و شهرداری دستجرد بخش خلجستان در غرفه قم حضور دارند.

او با بیان این که قم با شعار سرمایه‌گذاری سبز و گردشگری در نمایشگاه مذکور حضور یافته است، گفت: در این نمایشگاه ظرفیت‌های حوزه سرمایه‌گذاری سبز همچون تأسیسات اقامتی بوم‌گردی، معرفی جاذبه‌های گردشگری ناشناخته در این بخش، طرح‌های در حال ساخت، تبدیل فضاهای تاریخی به کاربری‌های گردشگری به نمایش گذاشته شده است.

ستایش با اشاره به این که نمایشگاه مذکور تا ۲۶ بهمن‌ماه جاری از ساعت ۹ تا ۱۷ برای بازدید عموم مردم دائر است، گفت: کاروانسرای دِیر گچین به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای گچی دنیا و مادر کاروانسراهای ایران به ثبت جهانی رسیده و ماکت ورودی غرفه استان بر اساس این کارونسرا، به عنوان یکی از آثار جهانی یونسکو، طراحی و ساخته شده است. 

او خاطرنشان کرد: یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی قم، خانه‌های تاریخی این استان است؛ از این‌رو در بخشی از غرفه استان قم، ماکت خانه تاریخی یزدان‌پناه برای آشنایی بازدیدکنندگان طراحی شده است.

ستایش به حضور تعدادی از اعضای انجمن راهنمایان گردشگری این استان در نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: راهنمایان گردشگری بازدیدکنندگان را با گردشگری مذهبی، زیارتی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی قم با تمدنی هفت هزار ساله آشنا می‌سازند.

او اضافه کرد: یکی از فعالان بخش خصوصی نیز در حوزه ساخت دیوار سبز (گرین وال)، درخت‌های مصنوعی و ساخت مراکز تفریحی و گردشگری در این نمایشگاه حضور دارد.


فرصت کم‌نظیری برای رونق مجتمع‌های بین‌راهی قم وجود دارد

فرصت کم‌نظیری برای رونق مجتمع‌های بین‌راهی قم وجود دارد

دبیر اجرایی پاویون استان قم در هفدهمین نمایشگاه‌ بین‌المللی گردشگری گفت: با توجه به قرارگیری قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور، فرصت بسیار خوبی برای رونق مجتمع‌های گردشگری این استان فراهم شده است.

سید جواد جلالی‌نژاد، در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران افزود: این نمایشگاه فرصتی برای تبادل اطلاعات بین استان‌ها و معرفی جاذبه‌های گردشگری را به وجود آورده است.

رییس انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری واحدهای پذیرایی قم ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و اقتصاد گردشگری تأثیرگذار است و می‌تواند زمینه رونق این صنعت را در استان قم ایجاد کند.

او با اشاره به ویژگی قم در قرارگیری در محور مواصلاتی ۱۷ استان ایران اظهار کرد: با وجود این ویژگی استان قم می‌تواند در زمینه رونق مجتمع‌های بین‌راهی به یک استان شاخص در سطح کشور تبدیل شود.

او خاطرنشان کرد: طبق موازین موجود، امر معرفی ظرفیت‌های گردشگری و زائرپذیری هر شهر بر عهده شهرداری‌هاست و رونق گردشگری قم نیز درگروی ورود شهرداری‌های شهرهای استان قم در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

جلالی‌نژاد با تأکید بر مغفول ماندن ظرفیت‌های استان قم مانند فرش دست‌باف و فرش ابریشم یادآور شد: هم اینک بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری قم در سطح روستاها و بخش‌های تابعه ناشناخته است و اطلاع چندانی توسط جامعه هدف از آن‌ها وجود ندارد.


مسافران شناختی از ظرفیت‌های گردشگری قم ندارند

مسافران شناختی از ظرفیت‌های گردشگری قم ندارند

رییس شورای اسلامی شهر قم گفت: هنوز بسیاری از مردم ایران و زائران خارجی از ظرفیت‌های گردشگری قم اطلاعی ندارند که این مسأله سبب می‌شود تا ماندگاری زائران و گردشگران ورودی به قم اندک باشد.

محسن محرری، در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران تصریح کرد: قم ظرفیت و قابلیت‌های گردشگری بسیار زیادی دارد که باید از برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی در شناساندن آن‌ها استفاده کرد.

رییس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: از شهرداری قم انتظار می‌رود که در معرفی ظرفیت‌های گردشگری این شهر، ورود فعال‌تری داشته باشد.

او بر ضرورت معرفی اماکن زیارتی و تاریخی و همچنین جاذبه‌های گردشگری و تفریحی قم به عموم مردم ایران و نیز گردشگران خارجی تأکید کرد.


قم نیازمند توسعه زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی است

قم نیازمند توسعه زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی است

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: به خاطر وجود حجم بالای مسافران و زائران ایرانی و خارجی هم اینک توسعه فضاهای اقامتی و گردشگری در استان قم بیش‌تر از سایر زیرساخت‌ها احساس می‌شود.

شهاب ‌علی عرب، در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرد: حدود ۱۰ شرکت خارجی در کنار ده‌ها شرکت داخلی ظرفیت‌های گردشگری خود را در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار داده‌اند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران خاطرنشان کرد: در قالب این نمایشگاه‌ها امکان معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قم در حوزه گردشگری فراهم می‌شود.

او تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری در استان قم، اما تاکنون بیش‌تر توجهات به گردشگری زیارت قم و منحصر در چند کشور مسلمان بوده که سبب شده است تا مدت اقامت آن‌ها در این شهر اندک باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی قم گفت: در این نمایشگاه در راستای افزایش ماندگاری مسافران تلاش شده تا زمینه سرمایه گذاری برای افزایش سرانه های گردشگری فراهم شود تا شرایط این استان بهبود یابد.

او با اشاره به ضعف سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری قم تصریح کرد: باید برای توسعه گردشگری در استان قم زمینه حمایت از سرمایه‌گذاران در کنار برگزاری مستمر نمایشگاه‌های حوزه گردشگری تداوم یابد.


ماندگاری زائران در قم اندک است

ماندگاری زائران در قم اندک است

مشاور شهردار قم با تأکید بر این که افزایش ماندگاری زائران در قم مهم‌ترین مسأله در بهبود شرایط گردشگری این شهر است، گفت: حجم اقدامات انجام شده با نقطه مطلوب آن هنوز فاصله زیادی دارد.

سید ابوالفضل اسماعیلی، در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، اظهار کرد: سالانه افزون بر ۲۰ میلیون زائر وارد قم می‌شود؛ اما ماندگاری و ارزش افزوده آن‌ها برای قم بسیار ناچیز است.  

مشاور شهردار قم خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته برخی اقدام‌ها در راستای افزایش ماندگاری زائران انجام شده که تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

او بیان کرد: با اقدامات جاری شهرداری قم در بهسازی بافت تاریخی و میراثی شهر قم، شرایط بهتری برای حضور گردشگران و افزایش ماندگاری آنان می‌تواند به وجود بیاورد.

او همچنین بر ضرورت معرفی اماکن زیارتی و تاریخی شهر قم و نیز مراکز و ظرفیت‌های گردشگری این شهر تأکید کرد.


راهنمایان گردشگری قم جزو بهترین‌ها در کشور هستند

مدیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان قم گفت: راهنمایان گردشگری استان قم جزو بهترین‌ها در سطح کشور هستند.

سید حسین موسوی اصل، در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران افزود: بیش‌ترین راهنمایان چینی‌زبان کشور در استان قم هستند و علاوه بر آن بیش‌ترین راهنمایان گردشگری به زبان‌های روسی و فرانسوی نیز در قم هستند.  

مدیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان قم اضافه کرد: با وجود ظرفیت‌های بالقوه قم در زمینه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، هنوز این جاذبه‌ها به درستی و به صورت جامع و کامل معرفی نشده‌اند.

او خاطرنشان کرد: صدور مجوز برای ورود اتوبوس‌های گردشگری به شهر قم یکی از اتفاقات خوبی بوده که طی امسال در قم رخ داده که زمینه ورود گردشگران از استان‌های مختلف را فراهم کرده است.

معرفی ظرفیت‌های گردشگری قم در رونق اقتصاد این بخش مؤثر است

معرفی ظرفیت‌های گردشگری قم در رونق اقتصاد این بخش مؤثر است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم گفت: تصویری که از شهر قم در بین مردم ایران وجود دارد، موضوع زیارت است؛ در حالی که معرفی ظرفیت‌های تاریخی، میراثی و گردشگری این شهر می‌تواند سبب رونق بیش‌تر اقتصاد گردشگری قم شود.

مجید اخوان در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران افزود: هنوز ظرفیت‌های گردشگری قم ناشناخته است و دیدگاهی که نسبت به قم وجود دارد، فقط زیارتی است.

عضو شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری یادآور شد: تعامل و همراهی شهرداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم می‌تواند زمینه‌ساز رونق گردشگری قم باشد.

او اطلاع‌رسانی و معرفی بخش‌های گوناگون گردشگری شهر قم را ضروری دانست و بیان کرد: باید در این نمایشگاه‌ها نهادهای متولی حضور پررنگی داشته باشند و بخش‌های گردشگری شهر قم همچون بازار کهنه را به مردم معرفی کنند.


باید ظرفیت‌های گوناگون گردشگری قم را به زائران معرفی کنیم

باید ظرفیت‌های گوناگون گردشگری قم را به زائران معرفی کنیم

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: علاوه بر گردشگری زیارت، ضرورت دارد تا سایر ظرفیت‌های گردشگری شهر قم را به زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد، افزود: چند سال است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به همراه سایر مجموعه‌های شهرداری قم حضور خوبی در این نمایشگاه دارند.

او با بیان این که همکاری این سازمان با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سال ۱۴۰۰ شروع شده است، ادامه داد: الحمدلله هر سال این همکاری بهتر شده است و هر سال با ظرفیت‌ بیش‌تری در این نمایشگاه حضور می‌یابیم.

او اظهار کرد: نکته مهم و اساسی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، معرفی ظرفیت‌های گوناگون استان‌ها در این بخش است و به طور حتم اگر بتوانیم به بهترین شکل قم را در این زمینه معرفی کنیم، از جنبه‌های مختلف این مسأله برای قم آورده دارد.

طباطبایی‌نژاد با بیان این که شرکت در نمایشگاه مذکور موجب شناخت بیش‌تر از شهر قم می‌شود، افزود: لازم است که پیوست‌های گردشگری زیارت را تکمیل کنیم تا سایر ظرفیت‌های گردشگری قم را نیز به زوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) معرفی نماییم.


قم می‌تواند قطب گردشگری مذهبی شود

قم می‌تواند قطب گردشگری مذهبی شود

معاون امور مجلس استان‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قم می‌تواند به ویژه در حوزه گردشگری به قطب گردشگری مذهبی و زیارتی تبدیل شود و تاکنون فقط برخی گام‌های اولیه در این خصوص برداشته شده است.

سید محمدجواد آل‌احمد افزود: هنوز ظرفیت‌های بالقوه گردشگری استان قم به درستی معرفی نشده و ظرفیت‌های آن مغفول مانده است.

معاون امور مجلس استان‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آن چه از قم بیش‌تر تاکنون در بین مردم ایران و جهان شناخته شده است، بُعد علمی، فرهنگی و معنوی آن است، در حالی که قم ظرفیت‌های بکر دیگری دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

او خاطرنشان کرد: قم به خاطر قراگیری در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور، تمدنی هفت هزار ساله، وجود اماکن مذهبی، زیارتی، میراثی و فرهنگی ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند آن را تبدیل به یک قطب مهم گردشگری کند.          

او بر اطلاع‌رسانی و معرفی مراکز مختلف گردشگری و آثار باستانی و تاریخی استان قم به مردم ایران تأکید کرد.  

جای فرش دستباف قم در نمایشگاه بین‌الملی گردشگری خالی است
جای فرش دستباف قم در نمایشگاه بین‌الملی گردشگری خالی است
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت افزایش تعامل بین دستگاه‌های متولی در رونق بخش گردشگری گفت: در این نمایشگاه جای فرش دستباف خالی است.
احمد امیرآبادی فراهانی اظهار کرد: آن چه در این نمایشگاه، از استان قم در معرض دید و معرفی قرار گرفته، فقط بخشی از توانمندی‌های این استان است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، نمایشگاه خوبی بود و در غرفه استان قم نیز شاهد نمایش برخی از بناهای تاریخی و گردشگری این استان بودیم.  
او با بیان این که ظرفیت قم در این حوزه بیش از این است، افزود: لازم است که سایر ادارات، اتحادیه‌ها و اصناف در این زمینه همکاری بیش‌تری با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم داشته باشند و ضرورت دارد که در چنین نمایشگاه‌هایی حضور بیش‌تری داشته باشیم.
او خاطرنشان کرد: سالانه افزون بر ۲۵ میلیون گردشگر داخلی و خارجی وارد قم می‌شوند و این استان می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌های لازم، ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد. 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح‌هایی همچون فرودگاه و مونوریل در جذب گردشگران در استان قم از اهمیت ویژه‌ای برخودار است که رییس‌جمهوری نیز نسبت به تسریع در تکمیل آن‌ها تأکید داشته است.


جای خالی بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری قم در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

جای خالی بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری قم در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلان‌شهر ایران گفت: جای خالی بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری قم کاملا در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران احساس می شود.

حمید نادری در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، در بخش دیگر سخنان خود گفت: در راستای رونق گردشگری در کشور، تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری‌ها و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در قالب این نشست مشترک به امضا رسید تا زمینه بهبود اقتصاد شهرها و افزایش ماندگاری گردشگران فراهم شود. 

رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلان‌شهر ایران با اشاره به برگزاری نشست مشترک وزارتخانه‌های کشور و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: این نشست با موضوع جایگاه گردشگری، مدیریت شهری در رونق صنعت گردشگری با حضور مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، شهردار تهران و شهرداران کلان‌شهرها و روسای شورای اسلامی کلان‌شهرها کشور برگزار شد. 

او ادامه داد: در این نشست به نقش مؤثر شهرداری‌ها در رونق گردشگری با توجه به وجود ظرفیت‌های شهرداری‌ها در حوزه حمل‌ونقل، مراکز اقامتی، سرمایه‌گذاری، تفریحی و غیره تأکید شد.  

نادری گفت: همچنین در راستای رونق گردشگری در کشور، تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری‌ها و وزارت میراث‌فرهنگی در قالب این نشست مشترک به امضا رسید تا زمینه بهبود اقتصاد شهرها و افزایش ماندگاری گردشگران فراهم شود.

او خاطرنشان کرد: در برخی از شهرهای ایران تخفیف بیش از ۸۰ درصدی به سرمایه‌گذران ارائه می‌دهند تا زیرساخت‌های گردشگری و افزایش حضور گردشگران فراهم‌تر شود.

مدیر گردشگری امور زائران شهرداری قم همچنین گفت: جای خالی بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری قم کاملا در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران احساس می شود.

او افزود: با افتتاح طرح‌های نیمه‌کاره شهر قم همچون مترو، مونوریل و فرودگاه و همچنین ساخت پارکینگ و مراکز اقامتی روند رونق گردشگری در قم به سمت رضایتمندی بیش‌تر گردشگران در جریان است.

او بر لزوم اهمیت اطلاع‌رسانی و معرفی اماکن زیارتی، تاریخی و باستانی و نیز مراکز گردشگری و تفریحی شهر قم به عموم مردم ایران تأکید کرد. 


ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری قم نیازمند معرفی هستند

ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری قم نیازمند معرفی هستند

مدیرکل امور بین‌الملل و روابط‌عمومی شهرداری قم گفت: آن چه از قم در ذهن مردم وجود دارد، بیشتر جنبه‌های مذهبی آن است، ولی ناگفته‌خا و ظرفیت‌های مغفول مانده قم بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون معرفی شده است.

ب مهدی کلانترزاده در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرد: قم در حوزه گردشگری یک شهر با ظرفیت‌های استثنایی است و باید در حوزه سرمایه‌گذاری، گردشگری، میراث و تاریخی شاهد رونق بیش‌تری باشیم.

مدیرکل امور بین‌الملل و روابط‌عمومی شهرداری قم گفت: قم یک شهر با داشته‌های فرهنگی، مذهبی، معنوی، سیاسی و گردشگرپذیر است و در این بین باید ویژگی‌های مختلف این شهر به خوبی در سطح ملی و بین‌المللی معرفی شود.

او خاطرنشان کرد: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران فرصت خوبی را برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری قم به وجود آورده است.   

کلانترزاده اضافه کرد: لازم است که به منظور معرفی مراکز گردشگری و تفریحی شهر قم، از این فرصت بیش از گذشته استفاده کنیم.

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از غرفه قم در نمایشگاه گردشگری بازدید کرد

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از غرفه قم در نمایشگاه گردشگری بازدید کرد

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته بازدید کرد.

محمد کریمی مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید با علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم و هنرمندان صنایع‌دستی حاضر در غرفه این استان گفت‌وگو کرد و از نزدیک با فعالیت‌های استان قم در بخش گردشگری آشنا شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این بازدید، گزارشی از فعالیت‌های حوزه گردشگری این اداره‌کل ارائه داد و گفت: بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) همچون نگینی در مرکز این شهر می‌درخشد، وجود مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران ظهور امام مهدی(عج) و نیز بقعه‌های متبرک امامزادگان(ع) آن را محور گردشگری مذهبی ایران کرده است. 

علیرضا ارجمندی ادامه داد: قم با تمدنی هفت هزار ساله، دارای اماکن باستانی و تاریخی و نیز جاذبه‌های ناشناخته تاریخی و طبیعی و مراکز گردشگری مختلف است و در این نمایشگاه تلاش کردیم تا بازدیدکنندگان را با این آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در زمینه‌های گوناگون آشنا کنیم.

بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از غرفه قم در نمایشگاه گردشگری تهران

بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از غرفه قم در نمایشگاه گردشگری تهران

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و صنایع وابسته بازدید کرد.

جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی به همراه نادر زینالی، مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی از غرفه استان قم بازدید کرد.

در این بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی با علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و هنرمندان صنایع‌دستی حاضر در این غرفه گفت‌وگو کرد و با عملکرد و فعالیت‌های قم در بخش گردشگری آشنا شد.

همچنین کتاب خانه‌های تاریخی قم که توسط انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است، با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی در غرفه استان قم رونمایی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این بازدید، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده توسط این اداره‌کل در بخش گردشگری را ارائه داد.

علیرضا ارجمندی گفت: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مانند نگینی در مرکز این شهر می‌درخشد، وجود مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران ظهور امام زمان(عج) و نیز بقاع متبرک امامزادگان(ع)، قم را محور گردشگری مذهبی کشور کرده است. 

او اظهار کرد: قم با تمدنی هفت هزار ساله، دارای اماکن باستانی و تاریخی و مراکز گردشگری مختلف است، در این نمایشگاه کوشش کردیم تا این آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان را در زمینه‌های گوناگون به بازدیدکنندگان معرفی کنیم.

زیارت و سیاحت در قم توأمان باشد

زیارت و سیاحت در قم توأمان باشد

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: باید تلاش کنیم تا زیارت و سیاحت در شهر قم به صورت توأمان دنبال و از حالت تک‌وجهی کنونی خارج شود.

علیرضا خاکی، در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرد: در حالی بسیاری از شهرهای کشور برای جذب گردشگر و برندسازی تلاش می‌کنند که سالانه افزون بر ۲۰ میلیون زائر وارد قم می‌شود و تاکنون جزء ظرفیت‌های زیارتی، تاریخی، میراثی و طبیعت‌گردی قم به درستی معرفی نشده‌اند.  

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: با توجه به پررونق‌تر شدن سفرهای چندمنظوره، باید ویژگی‌های مختلف گردشگری شهر قم به خوبی معرفی شوند.

او با اشاره به وجود مراکز تاریخی و فرهنگی در حوزه گردشگری زیارت، یادآور شد: باید کوشش کنیم تا زیارت و سیاحت در شهر قم به صورت توأمان دنبال و از حالت تک‌وجهی کنونی خارج شود.

خاکی به طرح شهرداری قم در بهسازی بافت‌های فرسوده اشاره و تصریح کرد: تاکنون ۶ کیلومتر از محدوده بافت تاریخی شهر قم در راستای افزایش ماندگاری زائران و توسعه درون‌زای بافت‌های تاریخی عملیاتی شده است.

زیرساخت‌های گردشگری قم اندک است

زیرساخت‌های گردشگری قم اندک است

مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری قم گفت: زیرساخت‌های گردشگری و ماندگاری زائران در قم اندک است و انتظار می‌رود، با همراهی شورای اسلامی شهر و شهرداری، گام‌های خوبی برای خدمت‌رسانی و افزایش ماندگاری زائران برداشته شود.

حمیدرضا جعفری، در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان‌های گوناگون کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری قم خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت‌های گردشگری قم به درستی در بین جامعه هدف داخلی و بین‌المللی معرفی شوند، شاهد رونق اشتغال و اقتصاد شهری قم خواهیم بود.

او با تأکید بر اهمیت معرفی ظرفیت‌ها و ایجاد زمینه لازم برای رونق گردشگری گفت: رونق گردشگری در قم در گروی حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری است که بسیاری از این امور با همراهی شهرداری امکان‌پذیر است.

جعفری ادامه داد: شهرداری قم با تخفیف‌هایی  حمایت‌هایی را از سرمایه‌گذاران داشته است. استان قم به مهم‌ترین استان کشور در زائرپذیری و ماندگاری مسافران و زائران تبدیل شده است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر