گرد و خاک میهمان ناخوانده این روز های آسمان قم:ثبات پدیده گردوخاک روز های اینده در سطح استان

سپهر اقتصاد-مدیر کل محیط زیست استان قم، گفت: منشأ ۷۰ درصد ریزگرد‌هایی که هوای قم را دچار آلودگی کرده است به اراضی دشت مسیله، حسین آباد میش مست و اطراف دریاچه نمک قم باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، محمدحسین بازگیر، مدیر کل محیط زیست استان قم در جریان بازدید میدانی از کانون‌های تولید ریزگرد استان قم، گفت: در استان قم حدود ۳۰۰ هزار هکتار عرصه بحرانی در زمینه تولید ریزگرد شناسایی شده که این میزان کانون تولید ریزگرد توجه و برنامه‌ریزی سریع را طلب می‌کند.

بازگیر مهمترین عرصه‌های تولید ریزگرد استان قم را شامل دشت مسیله، دشت سراجه و اراضی اطراف تالاب حوض سلطان، تالاب مره و اطراف دریاچه نمک قم اعلام کرد و افزود: در دشت مسیله و حسین آباد میش مست ۱۰۵ هزار هکتار و در دشت سراجه ۳۰ هزار هکتار از اراضی نیازمند توجه و اقدام است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از ریزگردهای آلوده کننده هوای قم منشأ داخل استانی داشته و از دشت های مسیله، حسین آباد، و اراضی اطراف دریاچه نمک و تالاب حوض سلطان و مره بر می‌خیزد، گفت: ۳۰ درصد ریزگردها نیز از اراضی استان‌های تهران، اصفهان و اراک وارد استان قم می‌شود.

بازگیر از تهیه برنامه مقابله با ریزگردها با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط تا ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: این عرصه‌های بحرانی و منشأ ریزگرد استان قم در مسیر وزش بادهای شرقی به غربی قرار دارند و وضعیت بحرانی این اراضی به جایی رسیده است که وزش باد با کمترین سرعت ریزگردها را وارد آسمان قم می کند.

وی با بیان اینکه تأمین حقابه تالاب‌ها و حفاظت از اراضی از برنامه‌های عملیاتی برای نجات محیط‌زیست استان قم است، گفت: موضوع تأمین حقابه‌ها از بالادست نیز به عنوان مطالبه‌ای عمومی در دستور کار تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم قم باشد.

مدیر کل محیط زیست در خصوص تأمین حقابه‌های زیست محیطی قم هم گفت: این حقابه‌ها باید از استان‌های تهران، استان اصفهان و مرکزی تامین شود.

وی اضافه کرد: در چند دهه گذشته تنها ۴ هزار هکتار از اراضی دشت حسین‌آباد میش مست از سوی منابع طبیعی با ایجاد مراتع و کاشت گیاه طاق و گز پوشش داده شده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان نیز گفت: باتوجه به استمرار وزش باد طی امروز عصر و فردا شاهد ثبات پدیده گردوخاک در سطح استان هستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، کارشناس اداره کل هواشناسی استان در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما مرکز قم با اشاره به استمرار وزش باد و بروز گردوخاک طی امروز عصر و فردا گفت: امروز عصر با افزایش سرعت وزش باد آلودگی هوا بیشتر و دید افقی تا ۲ هزار متر و در برخی مواقع تا هزار متر نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: تقریبا همه استان درگیر آلودگی هوا هستند، اما مناطق شرقی و مرکزی بیشترین میزان آلودگی را دارند.

اسماعیلی بااشاره به اینکه سرعت میانگین وزش باد در قم امروز ۶۰ تا ۶۵ کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده گفت: فردا کمی از سرعت وزش باد کاهش خواهد یافت و به ۵۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

وی افزود: امروز و فردا حداکثر دما به ۴۲ درجه سانتیگراد خواهد رسید، اما پس فردا دما یک درجه کاهش می‌یابد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر