۳۱۰ هکتار کشت نشایی صیفی‌جات در قم انجام شد

سپهر اقتصاد-مدیر اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: گسترش کشت‌های نشایی به دلیل تاثیری که در کوتاه شدن دوره رشد گیاه و کاهش نیاز آن به آب دارد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان است و در همین رابطه امسال ۳۱۰ هکتار کشت نشایی صیفی‌جات در قم انجام شد.



سید محمد سعادتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع، بیان داشت: با توجه به این که در استان قم با محدودیت منابع آبی و شرایط خاص اقلیمی مواجه هستیم برای کاهش مصرف آب باید به سمت گسترش کشت نشایی در محصولاتی که این امکان وجود دارد برویم.
وی افزود: در گیاهانی که کشت بهاره می‌شوند مثل پنبه،‌ طالبی، خربزه، انواع صیفی‌جات و سبزیجات می‌توانیم برای کوتاه کردن دوره رشد و حضور کمتر گیاه در معرض خطرات طبیعی که روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد، کشت نشایی را انجام دهیم.
وی با اشاره به این که بهترین روش برای کشت نشایی، انجام این کار در سینی نشا است، ادامه داد: در یک گلخانه یک‌هکتاری می‌توان پنج میلیون قطعه نشا را پرورش داد، اگر بخواهیم همین نشا را در زمین کشاورزی انجام دهیم تقریبا ۱۶۶ هکتار زمین نیاز است.
سعادتی گفت: کشت نشایی در محیط گلخانه علاوه بر امکان پرورش تعداد بسیار زیادی گیاه‌، دارای مزایای متعدد دیگری نیز است از جمله این که زمان پرورش گیاه را کاهش می‌دهد، در مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود، نیروی انسانی کمی نیاز دارد، میزان استفاده از سموم در این روش کاهش می‌یابد و همچنین گیاه در برابر بیماری‌ها و آفات حفاظت می‌شود و کیفیت بالایی خواهد داشت.
وی بیان داشت: امسال علاوه بر صیفی‌جات در خصوص چغندر، سورگوم ذرت و پنبه نیز برنامه کشت نشایی را دنبال کردیم و حدود ۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به این کار اختصاص پیدا کرد.
وی با اشاره به اهمیت گسترش کشت‌های نشایی در راهبرد تغییر الگوی کشت قم، تاکید کرد: برنامه کلی بخش کشاورزی استان حرکت به سمت کشت‌های نشایی است و این کار به خصوص در کشت‌های بهاره و تابستانی به دلیل نقشی که در کاهش دوره رشد و مصرف آبی گیاه ایفا می‌کند، اهمیت بیشتری دارد.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر