۴۱۷ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی قم پرداخت شد

سپهر اقتصاد-- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: ۴۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات از ابتدای سال جاری تاکنون به هنرمندان صنایع دستی در نقاط مختلف این استان پرداخت شده است.


علیرضا ارجمندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع تسهیلات پرداخت شده مذکور، ۱۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای مشاغل خانگی و ۲۸۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات کارگاهی تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت شده است.

وی سود این تسهیلات را برای مشاغل خانگی چهار درصد و برای تسهیلات کارگاهی تبصره۱۸، ۱۵درصد عنوان کرد.

وی اضافه کرد: از میان مجموع تسهیلات پرداخت شده در سال جاری به هنرمندان صنایع دستی، ۸۷ نفر تسهیلات مشاغل خانگی و ۱۲۷ نفر تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه را دریافت کرده اند.

ارجمندی مهم ترین اقدام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توسعه صنایع دستی در استان قم را ثبت شهر قم به عنوان شهر ملی انگشتر ذکر کرد و گفت: برای ایجاد دبیرخانه شهر ملی انگشتر در قم که مهرماه امسال صورت گرفت،‌۳۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی ادامه داد: این دبیرخانه در خیابان معلم قم و در جوار بیت تاریخی امام خمینی(ره) راه اندازی شد و برای راه اندازی آن یک خانه تاریخی را مرمت کرده ایم.

ثبت ملی شهر قم به عنوان شهر انگشتر در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد. وجود معادن سنگ‌های نیمه قیمتی، گردشگران ایرانی و خارجی که از این زیورآلات استقبال می‌کنند و همچنین وجود بازارچه‌های اطراف حرم حضرت معصومه(س) که مرکز فروش انگشتر با سنگ های قیمتی به حساب می‌آیند، در ثبت قم به عنوان شهر انگشتر در نظر گرفته شده است.

پنج هزار و ۳۰۰ هنرمند ثبت شده صنایع دستی در قم فعال هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم در ادامه با اشاره به این که پنج هزار و ۳۰۰ هنرمند ثبت شده صنایع دستی در این استان فعال هستند عنوان کرد: حمایت از ایجاد کارگاه های منبت در شهرک صنعتی ثامن (قنوات)، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ به صنعتگران، مرمت و بازسازی پژهشکده میراث فرهنگی استان به عنوان دبیرخانه شهر ملی انگشتر، آموزش زندانیان در رشته های صنایع دستی و تجهیز کارگاه های صنایع دستی زندان از جمله فعالیت های حمایتی اداره کل در حمایت از صنایع دستی استان بوده است.

به گفته وی، عدم وجود بازارچه تخصصی دائمی صنایع دستی و عدم وجود بازاریابی حرفه ای در بازار صنایع دستی، مهم ترین مشکلات در فروش صنایع دستی استان قم محسوب می شود.

وی ادامه داد: در سطح شهر قم ۱۶ فروشگاه دائمی فروش صنایع دستی دارای مجوز فروشگاهی فعال است.

ارجمندی هم چنین یادآور شد که بیشترین هنرمندان صنایع دستی استان قم در رشته های منبت چوب، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک و محصولات چرمی دست ساز هستند.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر