۵۷ میراث ثبت‌شده ناملموس در قم وجود دارد

سپهر اقتصاد-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: این استان ۵۷ اثر میراث ناملموس ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران دارد که در بین آنان ۹ غذای ثبت‌شده نیز وجود دارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: هر استان سالی یک بار اجازه ارائه پرونده‌های پیشنهادی استان خود و دفاع از آن پرونده‌ها را در کمیته ملی ثبت میراث ناملموس که در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل می‌شود، دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اضافه کرد: نوبت شرکت استان قم در آن کمیته در پایان بهمن‌ماه امسال بود که نتایج آن پس از اعلام نظر کمیته و تأییدیه وزارتخانه متبوع اعلام خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: نحوه طبخ آبگوشت قُنبید، نحوه طبخ قنبید پلو و نحوه پخت غذای سنگک از جمله مهم‌ترین غذاهای ثبت شده استان قم در فهرست میراث ناملموس کشور است.

ارجمندی افزود: آبگوشت قنبید از غذاهای بومی و سنتی استان قم است و سابقه بسیار طولانی دارد و قدیمی‌ترین سندی که تاکنون در این زمینه یافت شده و در آن به این غذا اشاره شده، مربوط به دوره قاجار است که این غذا در بین قمی‌ها معمول بوده‌ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: همچنین قنبید پلو از غذاهای بومی و سنتی استان است که نحوه پخت آن سابقه بسیار طولانی دارد و از آن جایی که غذاهای سنتی جزیی از فرهنگ هر ملت است، طبخ و عرضه این غذاهای سنتی می‌تواند سبب جلب و جذب گردشگران شود.  

او با بیان این که نحوه پخت غذای سنگک نیز از جمله پرونده‌هایی بوده که در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است، افزود: غذای سنگک را نباید با نان سنگک اشتباه گرفت؛ ولی این خوراکی نیز همچون نان سنگک در صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارجمندی با اشاره به این که خوراکی سنگک از حبوباتی به نام بُلبُلی یا سنگک تهیه می‌شود، گفت: سنگک تقریباً شبیه عدسی است و تنها خوراکی است که پخت آن با مشقت‌های فراوان فقط در قم انجام می‌شود و در کل کشور بی‌نظیر است.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر