سپهر اقتصاد

سید علی ناظم زاده مشاور و پژوهشگر

چه زمانی باید تبلیغات را آغاز کنیم؟

تبلیغات را تا چه مدتی ادامه دهیم؟

چه روزها، ماه ها و فصل هایی باید بیشتر یا کمتر تبلیغ کنیم؟

در چه زمانی می توانیم از حجم تبلیغات بکاهیم؟

چه زمانی باید تبلیغات را پایان دهیم؟

سؤالات فوق ممکن است در انجام هر برنامه تبلیغاتی برای یک مدیر کسب و کار یا مدیر روابط عمومی پیش آید و پاسخ به این سوالات است که برنامه زمان بندی تبلیغات را عملیاتی می سازد.همان طور که تمامی برنامه ها، اصول تبلیغاتی، پیام ها و رسانه هایی که استفاده می شود همگی مهم و اثرگذار هستند، اما زمان بندی تبلیغات و برنامه ریزی زمانـی منظم، دقیق و حرفه ای برای انجام تبلیغات نیز بسیار حائز اهمیت است. در رابطه با زمان بندی تبلیغات چند نکته مهم و اثرگذار وجود دارد که بسیاری از کسب و کارها و حتی برندهای مطرح از آنها غافل هستند و لازم است که به طور جدی مدنظر قرار گرفته شوند.

1- ممکن است شما زودتر از موعد تبلیغات کنید و زمانی خودتان را معرفی نمایید که هنوز فضای کسب و کار شما شکل نگرفته، خدماتتان کامل نیست، محصولتان آماده فروش نشده و یا عملیات توزیع به خوبی صورت نگرفته است.

 2- ممکن است شما زمانی تبلیغات را آغاز کنید که دیگر از زمان آن گذشته و دیر شده است، رقبا به صحنه آمده اند، تمامی نکات برجسته و نقاط تمایزی که داشتید، لو رفته و دیگر مزیتی ندارید.

3 -ممکن است شما زمانی تبلیغات را تمام کنید که هنوز آن چهره لازم در ذهن مخاطبین برای شما ایجاد نشده است، کاملاً مشهور نشده اید و هنوز ضربه نهایی برای جذب مخاطب را نزده اید!

4- ممکن است شما خیلی بیش از زمان مورد نیاز تبلیغات کنید و بودجه و سرمایه خود را هدر دهید.

5-نکته دیگر این که زمان آغاز و دوره یک کمپین تبلیغاتی برحسب اینکه کالا یا خدمت چه خصوصیــــاتی داشته و یا چه محدودیت هایی برای مصرف آن وجود دارد تعیین مــی شود. از این روست که تدوین و اجرای یک کمپین تبلیغاتی حتماً به برنامه ریزی و  وقت نیاز دارد که برآورد آن، وظیفه مشاور یا شرکت تبلیغاتی است. و بی گمان  مسئولیت تعیین زمان آغاز، و طول دوره اجرای کمپین تبلیغاتی با هدف بیشترین تاثیرگذاری بر روی مخاطبین، به عهده مشاورین و مدیر کسب و کار می باشد.

به عنوان مثال خوب است به این نکته اشاره کنم که در بعضی محصولات، زمان بندی تبلیغات بستگی به فصل خاص خود دارد؛ مثلاً کالاهای فصلی مانند کولر، پنکه، بخاری، بستنی، آبمیوه، حشره کش و… بهتر است در زمان خاص خود و معمولاً یک یا دو ماه قبل از آغاز مصرف، تبلیغات خود را آغاز کنند.

6 – اما فارغ از این موضوع برای مجموعه ای که تازه راه اندازی می شود خصوصاً در زمانی که مشکلات کار رفع شده باشد، زمان بندی تبلیغات می تواند به این شکل باشد که تا مدتی (مثلاً حداکثر یک ماه) تبلیغات بصورت مبهم ارائه شود، 2 تا 3 ماه تبلیغات تهاجمی و 6 ماه بعد از آن تبلیغات نرم و آرام ادامه پیدا کند تا آن کسب و کار یا محصول جدید، خودش را به مخاطب معرفی نماید.

7 – اگر می خواهید حرفه ای و اثرگذار کار کنید، حتماً قبل از آغاز تبلیغات، برنامه- ریزی زمانی تبلیغات خود را مدون و مکتوب کنید. حتماً با توجه به زمان بندی برنامه ریزی شده، از قبل، رسانه های محیطی، تلویزیونی و مکتوب موردنظر خود را رزرو کنید چرا که ممکن است در زمانی که شما نیاز زیادی به این رسانه ها برای تبلیغات دارید، در اجاره و  رزرو مجموعه دیگری باشند و شما دچار فرصت سوزی شوید.

8 – در زمان بندی تبلیغات، توجه ویژه ای به مناسبت ها، اعیاد و عزاها داشته باشید، تاریخ های شمسی و قمری را بررسی کنید که مبادا اوج تبلیغات شما در مناسبت خاصی قرار گیرد و تبلیغ شما دیده نشود.

9 – زمان بندی تبلیغات حداقل 6 ماهه باشد، نه این که فقط برای یک ماه برنامه تبلیغاتی تعیین کنید و بعد از آن برنامه را بر اساس شرایط روز بچینید. شاید لازم شود تغییراتی در برنامه بدهید، اما برنامه را باز و مبهم باقی نگذارید.

10- اطلاع از برنامه تبلیغاتی رقبا (در صورت امکان) موجب می شود که برنامه شما با آنها تداخل نداشته باشد و از قبل بدانید که با تبلیغاتشان چگونه برخورد کنید.

11 – در زمان بندی تبلیغات حتماً به موضوع تداوم، تکرار و تنوع توجه داشته باشید. سعی کنید از قبل، برنامه ریزی کنید که در یک زمان خاص به صورت متنوع و متکثر و از رسانه های مختلف تبلیغات خود را انجام دهید.

12 – معمولاً خوب است که برنامه ریزی تبلیغاتی خود را به شکلی زمان بندی کنید که در اوج فروش شما قرار نگیرد، یا اندکی پیش از اوج فروش باشد یا دقیقا بعد از آن. مثلاً یک مجموعه پوشاک که در اسفندماه فروش خوبی دارد، نباید در اسفند، بلکه خوب است که در دی ماه تبلیغات خود را آغاز نماید.

13 –  در تبلیغات تلویزیونی، بررسی کنید چه زمانی بیشترین بازدید از سوی مخاطب شما وجود دارد و در همان زمان تبلیغات خود را انجام دهید. در زمان بندی تبلیغات محیطی بررسی کنید که مخاطب شما در چه زمان هایی بیشتر از مکان مربوطه عبور می کند و همان زمان تبلیغات کنید. مثلاً در اتوبان ها به جای تبلیغات در آذر و دی، سعی کنید در اسفند و فروردین تبلیغ نمایید. طبق آماری که وجود دارد، در زمستان، تبلیغات تلویزیونی و در تابستان تبلیغات محیطی بازخورد بیشتری دارد؛ چرا که مردم در تابستان ها معمولاً بیشتر در خارج از خانه به سربرده و در زمستان در منزل هستند.

14 –  اکثر کسب و کارها نمی توانند یا نمی خواهند 52 هفته سال را تبلیغات کنند، پس باید سعی کنند در زمان بندی خود، با توجه به نیاز مخاطب، بازخورد حاصله و بودجه تبلیغاتی، هفته های مهم را برای تبلیغات انتخاب کنند.

15  – اگر قرار است تبلیغات ضعیفی در کل ماه های سال داشته باشید، بهتر است جایگاهی قوی در 4-3 مرحله از سال داشته باشید؛ به عنوان مثال اگر فقط در فصل بهار، مرداد تا مهر ماه، و فصل زمستان، تبلیغات اثرگذار و قوی داشته باشید بهتر است تا این که در 12 ماه سال تبلیغات ضعیفی ارائه دهید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *